Paardenkennisloosheid, vertrouwen winnen, bange shetlanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sarah2021

Paardenkennisloosheid, vertrouwen winnen, bange shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 20:48

Hey allemaal,
Ik ben Sarah en sinds kort hebben wij van het achterste van onze tuin een weide gemaakt. We hebben deze eerst verhuurd aan iemand met een shetland pony, maar dat heeft niet lang geduurd. Daarmee hebben we er nu zelf 2 mini shetlanders op gezet. En eerlijk? Ik ken wel iets van ponys, maar eigenlijk ben ik paardenkennisloos, als dat een bestaand woord is. We hebben onze hengst, Wiebe van 7 jaar en onze merrie Mango van 18 jaar nu al ongeveer 2 weken. En mijn probleem is dat ze nog steeds bang van me zijn, ik kan niet gewoon naar ze toe gaan en ze aaien en als ik ze soms een wortel geven lopen ze al weg. Onze paardenspulletje's (borstels enz) gaan we een der dagen kopen, dus dat heb ik jammer genoeg ook nog niet kunnen doen. Wil iemand mij alstublieft helpen om het vertrouwen van mijn ponys, de aandacht enz te winnen, want ik ben echt bang dat ik het allemaal verkeerd ga doen met mijn paardenkennisloosheid.
Vele ponygroetjes,
Sarah

nine1987

Re: Paardenkennisloosheid, vertrouwen winnen, bange shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:49

ik zou zowiezo je hengst en merrie al eens uit elkaar halen :) Anders heb je volgend jaar een veulentje en ik denk niet dat dat de bedoeling is? :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:53

Tja, ponys kopen zonder kennis is nog niet zo erg maar zonder begeleiding wel. Je kunt wachten op ellende op deze manier, en geloof me zelfs van een kleine pony komt een beet of schop heel hard aan. Snel op zoek naar een goede grondwerkjuf. Deze kan je namelijk veel leren over pony gedrag en hoe jij een pony zover krijgt dat hij je vertrouwd en gaat doen wat jij wilt. Een advertentie hier op de bokt markt is een goede eerste stap, tweede stap is veel gaan lezen hier op bokt over problemen bij anderern en wat zij eraan doen en vooral ook het waarom ervan. Ook daar kun je het eea van leren.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:55

Wat ook handig is, is om even te vermelden waar je woont. Dan heb je eerder kans om iemand te vinden die je kan helpen.

Edit: ik zie dit net in je profiel staan:
ik woon in de provincie Antwerpen, regio Mechelen, of gewoon in Duffel

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:53

op je knieën gaan lopen ben je al minder angstig groot voor ze.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:51

Ja ik zou ook geen merrie en hengst bij mekaar zetten als je niet veel van paarden weet, want daar komen ook kleintjes van of is de merrie al drachtig,?
Kijk eens op deze site , zij komt uit jou omgeving www.victor-y-horses.be

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:27

Aangezien je (zo goed als niets) van paarden weet: Is het zeker een hengst, of is hij gecastreerd (en dus een ruin)?

Een hengst zou ik direct laten castreren. Je weet niets van paarden, en dan zou je niet aan een hengst, en ook niet aan een veulentje moeten gaan beginnen.

Verder zou ik eens een adverentie bij de supermarkt ophangen met "verzorgster met ervaring gezocht" en daarbij je verhaal. Wellicht kan jij van de verzorger leren?

ruiterarnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:59

Je zou kunnen denken aan castratie van het hengstje, de merrie is namelijk vrij oud om nog een veulentje te krijgen.
Verder is het altijd een wijs besluit om kennis te vergaren.

In eerste instantie heeft een paard een goed hek nodig (kom ik zo op terug), vers water en ruwvoer (genoeg gras en anders hooi).
Een goed hekwerk is er een waar geen prikkeldraad op zit, maar wel stroomdraad of stroomdraad afgewisseld met glad draad of gaas dat te klein is om met de hoefjes in te blijven steken. Dat laatste is erg handig tegen kwaadwillende honden.
Een hengst en een merrie samen houden kan ongeveer tot een hengst één jaar oud is. Daarna kan een hengst een merrie bevruchten. Er zijn hengsten die later zijn, maar met een oudere merrie is dat een te groot risico.

Bij kleine paarden is het ook verstandig om je te verdiepen in hoefbevangenheid, en hoe je dit moet herkennen.

Weet je ook of iemand ze ooit in de hand heeft gehad?

Verity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:27

Zijn de shetlanders ook veel in handen geweest? Of hebben ze voor grasmaaier gediend?

Ik zou de shetlanders lekker laten wennen aan jouw en hun plekkie. Uiteindelijk zullen ze gaan begrijpen dat je niks doet en juist het eten komt brengen. Verder zou ik iemand in de buurt zoeken die je ermee kan helpen.

Sarah2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 20:26

Hey allemaal,
Ten eerste, amaaaaaai, allemaal bedankt!
Ik dacht echt van dat gaat hier eeuwen duren voor een reactie, en dan heb ik er ineens 8.
Ja, ik weet het, we hebben een risico genomen.
Maar misschien heb ik wel wat overdreven met mijn paardenkennisloosheid.
Mijn papa heeft vroeger ook paardgereden, maar aangezien mijn ouders gescheiden zijn,
en de ponys van mijn mama zijn geeft die me gewoon erg veel raad. En van de meneer
die ons de paardjes heeft verkocht hebben we ook erg veel raad gekregen.
De ponys werden erg tam opgevoed, veel aandacht gekregen. Ze zijn dus erg braaf.
Bij die meneer mochten ze nooit steigeren of bokkken ofso, dus dat hebben ze goed aangeleerd.
Haha, ja, ik ben dus van Duffel. En we hebben dus op onze weide ook nog al eens iemand gehad
die ons ook wat bijgeleerd heeft over de shetlandwereld.

Oke, genoeg daarover.

Hopelek wordt dit niet te saai.

Vandaag zijn we voor de eerste keer die paardenspullen gaan kopen. Wat een hel
om daat halster aan te krijgen! Bij Mango is het al gelukt, en we hebben ze eens goed
verwend. Maar bij Wiebe wordt het nog een echte uitdaging morgen!

Nog tips voor het aankrijgen van een halster???????

PS: Allemaal erg bedankt he. En, euhm, wat is juist grondwerk?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:14

Voor het omkrijgen van het halster: Loop met je schouder schuin weg van het paard, dus bijna alsof je achteruit loopt richting je paard. Een weggedraaide schouder geeft aan dat je geen kwaad wilt. Daarnaast draai je verder weg als je paard van je weg gaat, loop dan zelf ook even de andere kant op (dus niet achter je paardje aan, maar er juist van weg). Neem de tijd... het kan echt even duren. Maar als je zo toch bij je paardje in de buurt kan komen, dan kan het omdat hij je vertrouwd, en dat is dus ook blijvend. Verder als je bij je paardje bent niet meteen proberen "te vangen". Even aaien, iets lekkers geven en weer weg lopen. Dan weer op dezelfde manier (schouder weg) naar je paardje toelopen. Dan rustig een halstertouwtje om de nek leggen, even kroelen en weer weg lopen. Dan weer naar je paardje toe (schouder weg). weer halstertouw om de nek, maar nu dan ook het halstertje om doen.

Succes!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:19

Tja, meteen aan eigen paarden beginnen als je de achterkant van de voorkant net kan onderscheiden is niet echt een strak plan. Wellicht is een hengst dan helemaal veel te hoog gegrepen, aangezien een hengst correct moet worden opgevoed wil je er plezier van hebben. Hengsten zijn nu eenmaal een stuk minder vergevingsgezind dan merries als het om fouten gaat. Een merrie spiegelt, een hengst confronteerd, en bij een grote fout kan dat naar uitpakken. Daar komt bij dat een hengst en een merrie over het algemeen samen een baby betekend als ze langer dan een maand bij elkaar staan ;) en een veulen opvoeden is weer een kunst an sich.

Om alles wat je moet weten in een topic uit te leggen, tja, dan zijn we met zijn allen wel even aan het schrijven. Dus tijd om in de telefoon te klimmen en iemand te zoeken die kennis van zaken heeft lijkt me in deze situatie echt onmisbaar.