Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) dus ik zit er zelf ook over hoor..._Esther_87_ schreef:Gaat je niet lukken met deze auto....
Heel misschien dat je met een lichte 1/1,5 paards trailer het technisch gezien nog zou mogen, maar dat risico wil je je paard niet laten lopen denk ik. Je hebt echt niets te zeggen met zo'n combinatie.
waar slaat dat nou weer opSharitje schreef:Mijn auto mag 1500kg trekken (toyota rav4).. trailer met 1 paard zogezegd...
Nu weegt mijn trailer 1000kg en mijn paard 720 (en nee, hij is niet extreem dik... gewoon zwaargebouwd en groot) dus ik zit er zelf ook over hoor...
edit: je vind ook wel trailers van +- 800kg (miss zelfs minder?) dus als je zeker wilt zijn dat je 'over' hebt zou ik dan voor zoiets gaan.
Vind ik zelf altijd wat fijner want ik heb altijd meer als genoeg aan vermogen.. tita schreef:_Esther_87_ schreef:Gaat je niet lukken met deze auto....
Heel misschien dat je met een lichte 1/1,5 paards trailer het technisch gezien nog zou mogen, maar dat risico wil je je paard niet laten lopen denk ik. Je hebt echt niets te zeggen met zo'n combinatie.waar slaat dat nou weer op
Mijn trailer actec 1 3/4 polyester weegt nu nog op papier 1400kg ik ben bezig met terug keuren van 1300kg mijn paard zal rond de 600 kg wegen
De trailer weegt leeg op papier 620 gr dus 1220 kg totaal mijn auto mag 1335 kg trekken en dat mag gewoon en gaat ook lukken
Tis een fiat bravo multijetsport vergelijkbaar als seat leon.
Enige wat telt voor de politie is dat de trailer 1300 kg is en de auto mag 1330 kg trekken dus meer dan de trailer en onder de 3500kg samen voor B-rijbewijs
miran1234 schreef:stel mijn trailer weegt rond de 600 kg en mijn paard 500 kg is totaal 1100 kg. dan red ik dit toch met deze auto?
_Esther_87_ schreef:Dat slaat op mijn ervaring....Ik heb ook wel eens een trailer getrokken met een zogenoemde 'luxe wagen' (weet niet hoe jullie dat noemen, wij bedoelen daar gewoon normale auto's mee, geen jeep/bestelbus oid). En het verschil is gewoon enorm, je kan veel minder corrigeren en bent dus veel en veel meer afhankelijk van medeweggebruikers. Ik wil dat niet, ik vind dat risicovol.
Bij het gewicht wat je auto mag trekken wordt eigenlijk altijd uitgegaan van dood gewicht, dus een stille en vaste lading. Een paard is ten eerste niet stil en ten tweede slecht verdeeld (gewicht zit hoog) en daardoor niet vergelijkbaar. Dat het mag wil dus zeker niet zeggen dat het altijd een goed idee is.
_Esther_87_ schreef:miran1234 schreef:stel mijn trailer weegt rond de 600 kg en mijn paard 500 kg is totaal 1100 kg. dan red ik dit toch met deze auto?
Qua gewicht in theorie wel, maar je moet ook rekening houden met de kogeldruk (zie papieren + je trekhaak)
Daarnaast nogmaals, niet alles wat kan is ook aan te raden in de praktijk maar dat moet je zelf weten uiteraard.
miran1234 schreef:Dat slaat op mijn ervaring....Ik heb ook wel eens een trailer getrokken met een zogenoemde 'luxe wagen' (weet niet hoe jullie dat noemen, wij bedoelen daar gewoon normale auto's mee, geen jeep/bestelbus oid). En het verschil is gewoon enorm, je kan veel minder corrigeren en bent dus veel en veel meer afhankelijk van medeweggebruikers. Ik wil dat niet, ik vind dat risicovol.
Bij het gewicht wat je auto mag trekken wordt eigenlijk altijd uitgegaan van dood gewicht, dus een stille en vaste lading. Een paard is ten eerste niet stil en ten tweede slecht verdeeld (gewicht zit hoog) en daardoor niet vergelijkbaar. Dat het mag wil dus zeker niet zeggen dat het altijd een goed idee is.
@ esther: Daarom wil ik weten wat de speling ongeveer moet zijn.
tita schreef:_Esther_87_ schreef:Gaat je niet lukken met deze auto....
Heel misschien dat je met een lichte 1/1,5 paards trailer het technisch gezien nog zou mogen, maar dat risico wil je je paard niet laten lopen denk ik. Je hebt echt niets te zeggen met zo'n combinatie.waar slaat dat nou weer op
Mijn trailer actec 1 3/4 polyester weegt nu nog op papier 1400kg ik ben bezig met terug keuren van 1300kg mijn paard zal rond de 600 kg wegen
De trailer weegt leeg op papier 620 gr dus 1220 kg totaal mijn auto mag 1335 kg trekken en dat mag gewoon en gaat ook lukken
Tis een fiat bravo multijetsport vergelijkbaar als seat leon.
Enige wat telt voor de politie is dat de trailer 1300 kg is en de auto mag 1330 kg trekken dus meer dan de trailer en onder de 3500kg samen voor B-rijbewijs