Hoeveel kg speling om een paardentrailer te kunnen trekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miran1234

Hoeveel kg speling om een paardentrailer te kunnen trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 14:26

Ik heb een toyota auris en heb een paard van ongeveer 500 kg.
Deze auto kan 1300 kg trekken. Hoe zwaar mag de trailer maximaal zijn zodat ik nog wat speling over heb?

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:29

Mijn auto mag 1500kg trekken (toyota rav4).. trailer met 1 paard zogezegd...
Nu weegt mijn trailer 1000kg en mijn paard 720 (en nee, hij is niet extreem dik... gewoon zwaargebouwd en groot ;) ) dus ik zit er zelf ook over hoor...

edit: je vind ook wel trailers van +- 800kg (miss zelfs minder?) dus als je zeker wilt zijn dat je 'over' hebt zou ik dan voor zoiets gaan.
Laatst bijgewerkt door Sharitje op 03-04-12 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:29

Gaat je niet lukken met deze auto....

Heel misschien dat je met een lichte 1/1,5 paards trailer het technisch gezien nog zou mogen, maar dat risico wil je je paard niet laten lopen denk ik. Je hebt echt niets te zeggen met zo'n combinatie.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:32

_Esther_87_ schreef:

Heel misschien dat je met een lichte 1/1,5 paards trailer het technisch gezien nog zou mogen, maar dat risico wil je je paard niet laten lopen denk ik. Je hebt echt niets te zeggen met zo'n combinatie.

:roll: waar slaat dat nou weer op

Mijn trailer actec 1 3/4 polyester weegt nu nog op papier 1400kg ik ben bezig met terug keuren van 1300kg mijn paard zal rond de 600 kg wegen

De trailer weegt leeg op papier 620 gr dus 1220 kg totaal mijn auto mag 1335 kg trekken en dat mag gewoon en gaat ook lukken
Tis een fiat bravo multijetsport vergelijkbaar als seat leon.

Enige wat telt voor de politie is dat de trailer 1300 kg is en de auto mag 1330 kg trekken dus meer dan de trailer en onder de 3500kg samen voor B-rijbewijs
Laatst bijgewerkt door tita op 03-04-12 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:33

Sharitje schreef:
Mijn auto mag 1500kg trekken (toyota rav4).. trailer met 1 paard zogezegd...
Nu weegt mijn trailer 1000kg en mijn paard 720 (en nee, hij is niet extreem dik... gewoon zwaargebouwd en groot ;) ) dus ik zit er zelf ook over hoor...

edit: je vind ook wel trailers van +- 800kg (miss zelfs minder?) dus als je zeker wilt zijn dat je 'over' hebt zou ik dan voor zoiets gaan.

je trailer weegt 1000 kg wat voor trailer heb jij of bedoel je dat het totale laadvermogen 1000 is

Oliebollie

Re: Hoeveel kg speling om een paardentrailer te kunnen trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:36

Mijn trailer ( anderhalf paards ) weegt 660 kilo leeg en beide paarden zo'n 600 kilo..

Dus zelfs met een auto die 1300 mag trekken red je dit!!

Mijn eigen auto mag 1900 trekken, dus dat red ik helemaal makkelijk :D Vind ik zelf altijd wat fijner want ik heb altijd meer als genoeg aan vermogen..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:37

tita schreef:
_Esther_87_ schreef:

Mijn trailer actec 1 3/4 polyester weegt nu nog op papier 1400kg ik ben bezig met terug keuren van 1300kg mijn paard zal rond de 600 kg wegen

De trailer weegt leeg op papier 620 gr dus 1220 kg totaal mijn auto mag 1335 kg trekken en dat mag gewoon en gaat ook lukken

Enige wat telt voor de politie is dat de trailer 1300 kg is en de auto mag 1330 kg trekken dus meer dan de trailer en onder de 3500kg samen voor B-rijbewijs

Dat slaat op mijn ervaring....Ik heb ook wel eens een trailer getrokken met een zogenoemde 'luxe wagen' (weet niet hoe jullie dat noemen, wij bedoelen daar gewoon normale auto's mee, geen jeep/bestelbus oid). En het verschil is gewoon enorm, je kan veel minder corrigeren en bent dus veel en veel meer afhankelijk van medeweggebruikers. Ik wil dat niet, ik vind dat risicovol.

Bij het gewicht wat je auto mag trekken wordt eigenlijk altijd uitgegaan van dood gewicht, dus een stille en vaste lading. Een paard is ten eerste niet stil en ten tweede slecht verdeeld (gewicht zit hoog) en daardoor niet vergelijkbaar. Dat het mag wil dus zeker niet zeggen dat het altijd een goed idee is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:37

Mijn trailer weegt 548 kg, totaal toegelaten gewicht van de trailer is 1300 kg. Met zo eentje zou het moeten lukken dus.

miran1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 14:38

stel mijn trailer weegt rond de 600 kg en mijn paard 500 kg is totaal 1100 kg. dan red ik dit toch met deze auto?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:38

>;) wij hebben altijd toyota's gehad nooit problemen mee gehad avenis geloof ik en daarvoor mazada 626 en toen seat leon en nu is de brava aan de beurt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:39

GamblersCup schreef:
Mijn trailer weegt 548 kg, totaal toegelaten gewicht van de trailer is 1300 kg. Met zo eentje zou het moeten lukken dus.

:j moet je een auto zoeken die 1300kg of meer kan trekken

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:39

Theoretisch gezien wel, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een beetje met bovenstaande eens ben: eerst eens uitproberen of het wel "veilig" te rijden valt. Bij zo'n lichte combi kan het nog wel eens tegenvallen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:40

miran1234 schreef:
stel mijn trailer weegt rond de 600 kg en mijn paard 500 kg is totaal 1100 kg. dan red ik dit toch met deze auto?

Qua gewicht in theorie wel, maar je moet ook rekening houden met de kogeldruk (zie papieren + je trekhaak)
Daarnaast nogmaals, niet alles wat kan is ook aan te raden in de praktijk maar dat moet je zelf weten uiteraard.

GamblersCup

tita schreef:
GamblersCup schreef:

:j moet je een auto zoeken die 1300kg of meer kan trekken

Dat heeft ze toch?

tita

@ Ester ik had een keer discussie met Ikke misschien meld ze zich hier nog

Zij heeft ook een flinke jeep maar mijn bravo is in verhouding beter om te trekken dan haar Jeep ze had alle cijfers opgezocht en was verbaasd van zo'm type auto zal kijken of ik de pb kan vinden

miran1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 14:40

_Esther_87_ schreef:
Dat slaat op mijn ervaring....Ik heb ook wel eens een trailer getrokken met een zogenoemde 'luxe wagen' (weet niet hoe jullie dat noemen, wij bedoelen daar gewoon normale auto's mee, geen jeep/bestelbus oid). En het verschil is gewoon enorm, je kan veel minder corrigeren en bent dus veel en veel meer afhankelijk van medeweggebruikers. Ik wil dat niet, ik vind dat risicovol.

Bij het gewicht wat je auto mag trekken wordt eigenlijk altijd uitgegaan van dood gewicht, dus een stille en vaste lading. Een paard is ten eerste niet stil en ten tweede slecht verdeeld (gewicht zit hoog) en daardoor niet vergelijkbaar. Dat het mag wil dus zeker niet zeggen dat het altijd een goed idee is.

@ esther: Daarom wil ik weten wat de speling ongeveer moet zijn.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-04-12 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:41

_Esther_87_ schreef:
miran1234 schreef:

Qua gewicht in theorie wel, maar je moet ook rekening houden met de kogeldruk (zie papieren + je trekhaak)
Daarnaast nogmaals, niet alles wat kan is ook aan te raden in de praktijk maar dat moet je zelf weten uiteraard.

Kogeldruk verhaal is helemaal lachertje er is niemand die ik ken die de kogeldruk heeft gemeten met een paard erin, je moet namelijk je trailer loskoppelen omdat te meten

Mijn trailer zonder paard komt onder de 45kg kogeldruk , paard verdeelt gewicht over gehele trailer en niet enkel aan de voorkant.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:44

Heb je je BE rijbewijs? Dan mag de trailer max het verschil tussen je trekvermogen en het gewicht vh paard wegen. Om wat speling te houden zou ik gaan voor een trailer van max 700 kg. Je komt dan op een speling van 100 kg.

Onze tweepaards Titan trailer weegt om en nabij de 700 kg (leeg) dus met een anderhalf paards zou het zeker moeten lukken :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:44

Stukje uit de pb van Ikke die er verstand van heeft.

Qua power zal die Bravo echter niet onderdoen voor mijn 4x4. Tel maar uit:
4 ton Range Rover + trailer voor 170pk = 42pk per ton.
3200 kg Fiat + trailer voor 150pk = 47pk per ton.
Strikt genomen zou jouw Fiat het beter moeten doen dan mijn Range Rover, aangezien je ook wat meer koppel beschikbaar hebt.

dus luxe wagen zijn niet zo slecht

tita

Re: Hoeveel kg speling om een paardentrailer te kunnen trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:45

@ Pletje officieel moet je met een 2 paards altijd een auto hebben die 2 ton mag trekken een fout die vele mensen maken of niet weten

miran1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 14:45

Ja ik heb een BE rijbewijs. En wil dus met deze auto op wedstrijden gaan. Maar heb een trailer dus moet deze huren. maar wil weten hoe zwaar de trailer max mag zijn zodat ik veilig op pad kan. vandaar deze vraag aan jullie hoe het zit;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:46

miran1234 schreef:

@ esther: Daarom wil ik weten wat de speling ongeveer moet zijn.

Qua gewicht weet ik dat eerlijk gezegd niet...Ik denk dat motorvermogen daarvoor misschien nog wel belangrijker is. Zo had onze vorige auto (bus) het echt moeilijk met de trailer op het laatst (ding was oud en op) waardoor het niet prettig meer rijden was en ook de veiligheid beduidend minder werd. Terwijl die het ruimschoots mocht trekken qua gewicht...Voor mijn eigen gevoel moet het vooral makkelijk gaan, je auto moet nauwelijks merken dat er een beladen trailer achter hangt zeg maar.

Tita, kogeldruk wordt ook alleen een probleem als je gaat rijden met auto's die het allemaal maar net-aan kunnen hebben. Vandaar het vermelden, het is namelijk wel een punt waar je juist bij een net-aan combi wel rekening mee moet houden.

Edit: lees net dat je een trailer wilt huren. Zou je bij het verhuurbedrijf dan niet meer info kunnen inwinnen? Die hebben daar vast vaker mee te maken dan wij allemaal...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:47

met alle respect maar ik zou geen trailer met paard achter een Auris durven knopen....
welke Auris heb je? is je kogeldruk van je trekhaak hoog genoeg om er een trailer achter te mogen knopen?

tita schreef:
_Esther_87_ schreef:

Tita, hoe zwaar is dan je auto?? hopelijk zwaarder dan die 1300 kg die je trailer weegt, anders moet je toch echt E hebben.

Edit, Ikke is geen zij maar een hij, even ter info :)

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:49

Maar, eh... Wat weegt je trekkende voertuig eignelijk?
Dat is ook wel belangrijk voor de rekensommetjes...

zonder BE mag je trekkende voertuig nóóit lichter zijn dan je aanhanger + inhoud.
Ook al is het maximaal te trekken gewicht hoger.

miran1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 14:50

Rijbewijs maakt niet uit. Dat is het probleem niet. ik wil alleen weten hoe zwaar mijn trailer max kan zijn. Hoeveel speling je nodig moet hebben voor wat je auto mag trekken en hoe zwaar je totale combinatie is.