Pony wil buiten nog steeds alleen maar hard, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Pony wil buiten nog steeds alleen maar hard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 23:35

Ik zit met mijn handen in het haar en weet het echt niet meer. Mijn haflinger wil in het bos alleen maar hard, met een ander paard erbij gaat het aardig, maar ook dan wil ze op een gegeven moment een sprintje trekken.
Haar laten gaan kan niet, alles en iedereen mag zich overal in het bos begeven, dus dat is gewoon heel gevaarlijk. Haar afleiden door dingen van haar te vragen is ook onmogelijk; ze is alleen maar aan het trekken.
In de bak is ze makkelijk met alleen een stalhalster te rijden. Door een beetje te verzitten en bijna niks met je handen te doen staat ze al stil, maar buiten is er geen houden meer aan.
Ik heb haar gekocht voor relaxte bosritjes en af en toe een stevige galop vinden we allebei leuk, maar dit heethoofdige gedoe vind ik echt niks.
Hoe op te lossen?

Brainfail

Re: Pony wil buiten nog steeds alleen maar hard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:41

Wat je ook kan proberen is eerst een uurtje haar hard aan het werk zetten in de bak zodat de meeste energie eruit is en daarna lekker naarbuiten ;) .

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 23:42

Mijn haflinger is een geval apart. Je kunt haar helemaal in het zweet rijden, ze blijft energie voor tien hebben en zeker als je na het rijden nog eens iets leuks gaat doen, zoals een bosritje maken.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:46

Ik heb precies hetzelfde gehad. Voor een paard is het fantastisch om even een sprintje te trekken, even zich niets aan te trekken van de ruiter op zijn rug... Bit vastnemen, hoofd tussen de benen of juist zo hoog als ze kunnen... Die trucjes kennen ze allemaal.
Mijn verzorgpaard deed aan een combinatie.
Ik heb een tijd gedaan alsof er niets aan de hand was, maar in panieksituaties moest ik dan trekken en dat ging echt niet... Ik deed hem pijn en hij ramde verder door en dan zaten we één keer bijna onder een auto en ik eraf en toen was de pret er wel af.
Toen heb ik besloten helemaal opnieuw te beginnen. Ik schakelde over op bitloos en begon met stapritjes, heel dicht in de buurt, met iemand op de fiets erbij voor de veiligheid. En iedere keer als hij wilde aanzetten, rustig terugvragen op stem en zit en als dat niet werkte een kleine ophouding. Na veel oefenen ging dat goed. Zo heb ik het opgebouwd. Het is belangrijk meerdere 'stops' zitten te hebben. Een touw rond de nek kan ook helpen, dat deed het toch bij mij. En vooral, steeds precies dezelfde combinatie van hulpen.

Nu, één jaar later, rijd ik zonder enige teugeldruk rond over alle galopwegen!
Heel veel succes alleszins, hoe je het ook aanpakt.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:43

Mijn pony deed het ook (ik kreeg het advies wat ik hierboven gaf) maar ook bij mij werkte het niet.
Ik rij tegenwoordig met pessoa(bit) buiten en ook met springen aangezien de mijne heel heet kan worden (Haflo-arabier maar heeft meer van de arabier) ook als ik naar een crossterrein ga ben ik maar al te blij met mijn pessoabit.
Ik zeg nou niet probeer ook een pessoabit maar als bijv de tip van Saars niet werkt is het meschien wel een optie om een ander bit te proberen, ik heb zelf eerst alleen gewoon trensje met mexicaanshoofdstel gebruikt maar ook met die druk op zijn neus ging hij er nog klere hard vandoor als ik alleen naar buiten ga en toen met pessoabit ging het een stuk beter.
(maar mijn pony is een allrounder zodra hij in het bos komt wil hij alleen nog maar hard maar met iemand derbij valt dit reuze mee (aangezien hij vaak de snelle is van de 2 houd hij rekening met de ander).

Succes verder! ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 13:52

Dat met druk op de neus helpt bij mijn pony kennelijk ook niet. Ik heb haar bitloos gekocht met haar kaakgekruist hoofdstel. Zelfs als die helemaal strak om haar neus en kaken zit is ze nog steeds niet te houden. Haar vorige baasje was ook actief op Bokt en heb ooit in een post gelezen dat ze ook een pessoa had gebruikt en dat ze dan toch een stuk beter te houden was. Ga die toch misschien ook maar eens proberen. Andere tip die ik heb gehad is het gebruik van een slofteugel. Houd zelf niet echt van hulpteugels,maar als het werkt en ik kan het afbouwen met goed resultaat is het wel het wel het proberen waard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:16

Hackamore kan ook, zeg maar de bitloze versie van de pessoa. Door hefboomwerking kom je wat "duidelijker" binnen.
Maar goed, wat bij mij heeft geholpen is een jaar lang alleen maar buitenritten in stap doen, zoveel mogelijk met lange teugel. Daardoor kon ze leren dat je ook ontspannen buitenritten kunt maken. Ze mag nog altijd graag hard gaan op buitenrit, maar kan nu ook ontspannen stappen en in een redelijk tempo draven.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 16:17

Buitenritten in stap doen is al een hele opgave omdat ze alleen maar aan het trekken is en elke vezel in haar lichaam dan op spanning staat om weg te kunnen vliegen.
Hackamore is geen optie,ooit geprobeerd,maar reageert ze heel heftig op.
Laatst bijgewerkt door Lous op 03-04-12 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:20

Je hebt sowieso een hele opgave, je zult (bevestigd?) gedrag moeten gaan ombuigen en dat gaat niet door een trucje. Waarom denk je dat het bij ons een jaar heeft gekost? Echt niet omdat ze aan het begin zo goed kon stappen :P

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 16:22

Ik denk dat het ook uitproberen is. Heb haar net een jaar. Toen ik haar vorige eigenaresse mailde met het verhaal zei ze al dat dat bij haar aan het begin toen ze haar net had ook zo was, maar dat het later beter ging. Ik denk dat mijn pony nu zoiets heeft van nieuw mens, nieuwe kansen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:24

Wat bij die van mij werkt is stil zetten bij drammerig gedrag. Ze gaan steeds geleidelijk iets harder zodat je het bijna niet door hebt. Zaak is dus om goed op te letten en bij de versnelling al een ophouding te maken. Reageren ze hier niet op? Gewoon stilzetten of eventueel een paar pasjes achteruit. Daarna stap je weg en blijf je dit herhalen tot ze op het gewenste tempo blijven lopen. Bij mij werkt dit erg goed. Overigens is dit niet binnen een paar dagen weg en je moet echt super consequent zijn. Met wandelen werkt het ook als ze hyper zijn. 2x stil zetten en ze weten het weer en lopen dan gewoon relaxt mee.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 16:26

Mijn pony kent geen achteruit onder het zadel, dus die valt al af. Stilzetten zal met een beetje moeite wel kunnen werken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:28

Dat kun je hem toch leren :D

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:35

Hmm lastig. Ik herken mijn haflinger een beetje in je verhaal. Mijn pony wil namelijk buiten ook zo hard mogelijk, het zij met mate. Ik rijd haar niet heel consequent, maar als het menens is luistert ze gewoon goed.
Stil zetten moet ik echt niet gaan proberen! Ik weet niet hoe jouw haflinger daarop gaat reageren, maar mijne wordt dan alleen maar drukker. Ik zou haar juist lekker voorwaarts houden, maar dan wel in jouw tempo. Dan maar even vechten.. Veel overgangen rijden kan ook werken misschien? Denk dat je vooral heeeel consequent moet zijn, helemaal in het begin!
Heb je les? MIsschien kan je instructeur een keer met je mee op buitenrit (op de fiets bijvoorbeeld) om je tips te geven?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:39

Zo zie je maar dat ieder paard zijn eigen methode heeft. Als ik mijn merrie gewoon flink voorwaarts rijd dan zitten we binnen no time in een heel harde rengalop vrees ik :') Die gaat ongemerkt steeds wat harder. Bij haar werkt het stil zetten wel. De eerste 2x is ze een beetje nukkig en dribbelt op de plek, maar ze weet dondersgoed dat ik daar niet van onder de indruk ben en daarna is het goed dus.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:43

Ik herken ook veel uit je verhaal. Liza (ook een haflinger) is ook zo'n drammer buiten. Wil ook alleen maar hard. Wel is ze heel gevoelig in haar mond dus trekt ze ook niet echt. Dat scheelt wel een stuk denk ik. Bij haar is het inderdaad ook zo dat als je bijvoorbeeld al 3 uur aan het rijden bent ze nog steeds zoveel energie heeft. Het allerbelangrijkste is lijkt mij, dat je consequent bent. Niet toestaan dat ze onder je uit loopt, ook niet voor 1 keertje. Maak je ook wel eens alleen stapritten? Probeer het anders eens op die manier op te bouwen?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:43

En als ik te vaak ga stil staan met mijn merrie vrees ik dat ik daarna niet meer normaal kan stappen. Leuk he, paardrijden :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:47

Ik ga altijd fanatiek slingeren als hij hard wil en zich sterk wil maken dan Kan hij geen vaart maken.

Maar t is vooral een kwestie van uitproberen wat werkt :) de een is na een flink stuk draf rustig, de ander kun je van te voren aan het werk zetten, bij weer een ander moet je de teugels losgooien.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 17:30

Ik doe niks anders dan alleen stapritten proberen te maken. Maar verder dan een strijd voeren door trekken, zitten en ophoudingen maken kom ik niet.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:57

Ik lees even mee, want herken het in mate bij mijn paard ook. Ze moet er altijd een wedstrijdje van maken. Ik kan haar wel stil zetten (al is het met veel moeite en getrek) maar daarna gaat ze gewoon verder...

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:28

Wil je lekker buitenrijden heb je dit weer.... wat ik ondertussen gezien en geleerd (en hierboven ook lees) is veel geduld en een manier vinden die voor je paard en voor jou werkt. Nog een tip die ms voor jullie kan werken: in stap is vooruit, vervelend gaan doen is retour, terug gaan tot het punt waar hij vervelend ging doen, weer draaien, in stap vooruit en op het punt dat hij weer vervelend gaat doen weer terug. Het kan zijn dat je de eerste keer maar 20 meter ver komt of continu in een rondje draait, de volgende keer 30 meter en 20 rondjes, enz. Maar normaal gezien zou je bijna iedere keer wat verbetering moeten zien. Oh en (het vervelende soms): stel geen doel per keer, iedere meter is er een gewonnen. En een keer dat je zover bent: consequent blijven. Bij niet gevraagd gedrag: retour.
PS: stalgenoot met veel geduld meenemen ;)) Succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:30

LauEef schreef:
Ik lees even mee, want herken het in mate bij mijn paard ook. Ze moet er altijd een wedstrijdje van maken. Ik kan haar wel stil zetten (al is het met veel moeite en getrek) maar daarna gaat ze gewoon verder...

Hoe zet je haar stil? Ik wil bij die van mij dat ze echt rustig stilstaan voordat ik ze weer laat stappen. Dus dribbelen enz? dan wacht ik gewoon tot ze klaar zijn. Daarna is het een kwestie van consequent zijn. Maar zoals gezegd, ieder paard heeft zijn eigen aanpak nodig. Bij die van mij werkt het super.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:59

Capopjekop, voor sommige paarden een goede manier, voor anderen niet. Paarden zijn verschillend en reageren dus ook verschillend. Ik ken genoeg paarden waarbij jouw methode goed werkt, maar mijn oude merrie hoef je daar niet aan te beginnen. Als ik had moeten wachten tot ze rustig stond dan zou ik doodgehongerd zijn of een logistieke operatie moeten opstarten om dat te voorkomen :P Ze wordt niet rustiger, maar ze is wel te positioneren en het tempo is ook te regelen. Zij is in beweging beter rustig te krijgen dan stilstaand, "stilstaand" wordt ze juist drukker.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:15

Bij mijn pony (toevallig ook een kruising met een haflinger) heb ik buiten altijd een pessoa erin hangen, puur voor de veiligheid. Hij wil ook altijd heel hard en op de pessoa reageert hij net iets beter. Als ik met hem alleen maar ga stappen wordt hij nóg drukker, dus ik ga altijd stappen en dan een drafje, maar wel in mijn tempo. Ik merk dat hij nu wel steeds iets rustiger wordt naarmate we meer km maken. Wel zijn we altijd met 2 paarden wat ook iets scheelt. Hij is meestal na een half uurtje wel afgekoeld en kun je rustig met een lang teugeltje stappen.

Mocht je een pessoa willen proberen kun je ook met dubbele teugel rijden, wordt hij druk pak je de teugel met de onderste ring erbij, is hij rustig laat je die los.
Succes!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:39

capopjekop schreef:
LauEef schreef:

Hoe zet je haar stil? Ik wil bij die van mij dat ze echt rustig stilstaan voordat ik ze weer laat stappen. Dus dribbelen enz? dan wacht ik gewoon tot ze klaar zijn. Daarna is het een kwestie van consequent zijn. Maar zoals gezegd, ieder paard heeft zijn eigen aanpak nodig. Bij die van mij werkt het super.

Als we stoppen dan is het ook echt stil stil. Mocht ze toch nog een stap naar voren doen dan moet ze er uiteraard ook minstens 1 terug. Helaas lost dat het dus niet op. Als we alleen zijn gaat ze gewoon gerust in uitgestrekte draf, als ik haar gewoon even laat gaan dan is het vaak ook ineens afgelopen (maar als ik opnieuw aandraaf weer hetzelfde verhaal en hoe langer we buiten rijden hoe opgefokter ze wordt) Nu had ik het idee dat als we alleen waren ze misschien niet goed wist welk tempo ze moest aannemen? Want als we met z'n 2en zijn dan houdt ze wel een constant tempo aan (en gaat niet in uitgestrekte draf) maar dan houdt ze wel heel de tijd wedstrijdjes (vooral tijdens de galop). En dat is best wel vervelend want ik moet gewoon heel veel moeite doen haar dan in te houden terwijl ik eigenlijk gewoon ontspannen zou willen galoperen/rijden...