zadel bontje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissyM

zadel bontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 20:39

Ik vroeg mij af waar een zadelbontje goed voor is,
Welke kleur ik moet nemen voor een fries en welke maat.
Ik zoek er dus 1, als je dus 1 hebt....

Shayla

Re: zadel bontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:42

Bedoel dit niet aanvallend hoor....

Maar je weet niet waar een zadelbontje voor is, maar je zoekt er wel een ? Die snap ik even niet :+

Maar bedoel je voor op je zadel of voor onder je zadel ?

MissyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 20:44

haha ja beetje vaag van mij misschien, ik ben ten eerste een beginner dus vandaar dat ik nog een leek ben. Ik vindt het super staan zo,n zadelbontje voor ONDER het zadel maar wat is de nut er verder van en kan daaronder dan weer een gewoon zadeldekje??

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:51

Het nut van een zadelbontje is er eigenlijk voornamelijk wanneer je het bontje op een blote rug legt. Met een dekje eronder verliest het de dempende en koelende werking die het bontje van nature heeft. Ik raad je dan ook af een bontje alleen voor de mooi te gebruiken.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:51

Dat is als opvulling voor het zadel, als je zadel past niet kopen dus.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:52

Het is een tijdelijke oplossing voor een te brede boom bij een zadel, dus als je niet weet of je het nodig hebt en het alleen wilt omdat ze 'super staan' raad ik het je af.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:54

Maar bij een dun bontje op de blote rug vult het niet perse het zadel op, iig niet meer dan een gewoon dik dekje. :) Dus dat het altijd opvult is niet altijd waar, ligt heel erg aan de dikte van het bont, en of je hem met of zonder dekje erbij onder gebruikt.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:55

*ben even een stille meelezer..*
vriendin van mij gebruikt ook een onderbontje op de manege paarden met dekje eronder, puur voor de 'mooi'. Da's dus blijkbaar niet de bedoeling..

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:58

Oké nu snap ik het. :D
Zadel bontje is om de druk wat beter te verdelen van je zadel over de rug van je paard.

Persoonlijk vind ik het een leuke oplossing voor paarden met een wat gevoelige rug. Maar gewoon voor de sier vind ik het ongein.
Je past namelijk toch iets (door de dikte van het bontje) de pasvorm van je zadel aan. Waardoor hij uiteindelijk niet meer ligt zoals hij hoort te liggen.

Ik heb er zelf een poosje een gebruikt toen m'n merrie drachtig was, als ze dan te breed werd lag ik even het bontje eronder.(hooguit een week of 2 meestal want dan mocht ze met verlof ;) ) Maar zodra ze weer aan de gang ging, ging ook gelijk het bontje er weer onderuit. Nu ik een ander zadel heb hoeft het hele bontje niet eens meer gebruikt te worden en heb ik hem denk al een jaar of 3 geleden verkocht.

Zadeldekje kan er overigens gewoon onder of evt. ook over.

Je kan geloof ik wel ergens een dekje krijgen met een bontrand net achter het zadel. Staat net zo "leuk" en de pasvorm van je zadel blikt het zelfde.

Dus ik zou zeggen voor de sier niet doen....

MissyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 21:06

bedankt voor de berichtjes

@ Shayla je zei "Je kan geloof ik wel ergens een dekje krijgen met een bontrand net achter het zadel. Staat net zo "leuk" en de pasvorm van je zadel blikt het zelfde".

Hoe heet zo,n dekje dan? kun je een voorbeeld sturen?

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:29