Paard meteen 24/7 het land op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BrittS

Paard meteen 24/7 het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 19:01

Hallo! Ik lees eigenlijk altijd alleen maar mee, maar vraag me nu toch iets af wat ik niet direct goed kon vinden.

Sinds 30 december 2011 heb ik een paard, Magic. Ik wil hem gewoon zo veel mogelijk buiten hebben en op dit moment staat hij overdag een paar uurtjes buiten in een zandpaddock, met zijn 'kudde'. Nu kan de kudde naar buiten, maar het landje waar ze op moeten wil ik mijn paard niet op hebben (lees: meer stenen, glas en ijzer dan gras). Nu hebben ze een oplossing gevonden, Magic mag naar een schoon land en komt daar samen te staan met 2 hengstjes van 1,5 jaar en later waarschijnlijk nog een ruin. Hij mag gaan opvoeden :'). Ze mogen daar morgen al op, maar ik had eigenlijk verwacht dat ze eerst lekker overdag gingen en dan 's avonds weer naar binnen. Nu blijkt dat het de bedoeling is dat ze meteen dag en nacht op het land blijven. Ik voel me daar toch niet helemaal prettig bij moet ik eerlijk zeggen. Mijn paard zit niet heel dicht in zijn vacht, is niet geschoren en staat alweer 3 weken zonder deken op stal, maar heb niet het idee dat hij het erg warm heeft. Een regendeken of iets zie ik ook niet zitten, denk namelijk dat die met 1 dag aan gort is met die 2 kleine opdondertjes.

Het gras is al wel redelijk kaalgevreten, de shetlanders staan er alweer een paar weekjes op en hebben flink hun best gedaan met grasmaaien. Het is dus niet zo dat ik veel problemen zie in het opeens 24/7 gras hebben. Ze worden gewoon goed bijgevoerd.

Volgens mij is er niet echt een probleem, maar ik ben gewoon bang dat de overgang te groot is. En misschien maak ik me ook wel veel zorgen, maar het is allemaal nogal nieuw voor me :o

Wat vinden jullie? Gewoon lekker doen of nog niet?

tamary

Re: Paard meteen 24/7 het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:20

Drastische verandering van dieet kan darmen wel even goed van slag gooien. Let dus erg goed op hoe jouw paard reageerd op voorjaarsgras (heb je contact met de vorige eigenaar? misschien dat die weet hoe en wat?)

Over de vacht zou ik me niet zo erg zorgen maken, ondanks de nachtvorst gooien mijn pony's ook als een gek de wintervacht er af. Die hebben toch echt besloten dat het lente is.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:39

Ik zeg doen :)
Maar dat ben ik hoor! Ik zou mijn paard ook het liefst dag en nacht naar buiten doen, net als in het wild. Mijn paard heeft ook de hele winter zonder deken gestaan, dus dat kan geen kwaad. Succes!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:47

Ik zou me er echt geen zorgen over maken. De paarden zijn hier al flink wat wintervacht kwijt dus staan er niet heel anders bij dan jouw paard met een stalvacht. Evt bij regen of erge kou een dekentje. Bovendien lopen ze zich buiten ook wel warm.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:49

Ik zou beginnen met een paar uurtjes per dag. En maak je geen zorgen over de kou, in de zomer is het soms ook 10 graden, en dan piept niemand dat ze een deken opmoeten.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 16:31

Bedankt voor alle reacties! Ben er toch wel iets gerustgestelder op nu. Hij is vanmorgen het land opgegaan en was heel erg blij! Ik had het liefst ook eerst een paar uurtjes gedaan, in ieder geval nog niet de nacht.. Maar dat vinden ze niet handig. Hij is gelukkig niet de enige die gelijk de hele nacht blijft staan, dus hopen dat alles goed komt!

cannysweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:48

Lekker op het land doen. Heerlijk paard zijn.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:53

Een paard van zandpaddock naar 24/7 weidegang zonder opbouwen ??
Zou ik nooit doen, begin lekker met een uurtje en doe daar steeds een uurtje bij,
meteen vol op het gras kan enorm veel ellende bezorgen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:35

Ik zou nooit een paard zomaar zo lang op het land zetten. De darmen moeten eerst wennen aan de vertering van gras en dat moet je absoluut geleidelijk opbouwen. Daar komt nog bij dat het gras in het voorjaar heel fructaanrijk is door de koude nachten en zon overdag, en ook dat is niet bevorderlijk voor in 1x heel lang erop zetten.

bengel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:08

Ik zou het langzaam opbouwen. Plotseling verandering in voeding kan koliek geven.

Sharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:24

Ik zou het ook opbouwen, de kans is groter op koliek als je dat niet doet en het paard kan er zo langzaam aan wennnen :j

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 02:50

Bij ons op stal bouwen ze het langzaam op. Eerste week een half uurtje, en de rest van de dag in de paddock.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 03:01

Mijn paard is eerste twee dagen een uur gegaan en daarna opgebouwd. Ik zou haar niet gelijk op het land gooien ivm koliek idd. Het beste is om haar mest in de gaten te houden, dan weet je hoe goed ze het kan opvangen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:59

Ze zegt toch dat een kaalgevreten stuk is en dat het gras niet het probleem is? Ze vroeg naar de temperatuur/vacht. Bovendien staat het beest inmiddels al 10 dagen op dat land...

JJ_Team

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:12

zoveel mogelijk proberen op te bouwen, laten grazen aan de hand des noods.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:09

Ik heb een beetje hetzelfde probleem als jij en heb daarover ook een topic geplaatst. [VSW] Paarden laten wennen aan gras ivm 24/7 buiten

Hierin geven een aantal aan ook hun paarden gewoon meteen 24/7 het land op te gooien en hier nooit problemen mee gehad te hebben. Toch is het beter om rustig op te bouwen en te laten wennen, maar als je die mogelijkheid niet hebt..

Ik heb iig een een aantal weken aan de hand gegraasd tot een uur ongeveer. Nu gaan ze bijna dagelijks 2-4 uur het gras op. Van het weekend probeer ik wat langer en hopelijk kan ik dat volgende week doorzetten, maar anders gaan ze hier ook van een paar uur gras meteen 24/7 erop. Afwachten hoe het gaat en je paard dagelijks in beweging houden lijkt me iig niet onverstandig.

Qua temperatuur zou ik me niet teveel zorgen maken, je paard past zich wel aan (gaat zijn haar weer vasthouden ipv verharen) en voelt zich het prettigst bij een temp. van -5 tot 15 graden.