kinderen van 6 leren paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zdqf

kinderen van 6 leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 17:21

Ik heb twee kleine ruitertjes die wekelijks een lesje bij me nemen voor in contact te komen met paarden , ik probeer zo veel mogelijk verschillende dingen met ze te doen zodat paardrijden voor hun leuk blijft, helaas zijn ze nog wat te klein om aan een longe te draven ...

ik probeer ze altijd in het begin bij te brengen dat ze voor te vertrekken benen moeten geven en dat ze aan beide teugeltjes moeten trekken voor halt te houden en dat ze aan 1 teugeltje tegelijk moeten trekken wanneer ze willen afdraaien,
Daarna zet ik wat kegels waar ze moeten rond slalommen, als dit goed lukt moeten ze het zadel vast houden en zet ik het paard in draf ( ik loop zelf naast het paard en dit zijn korte stukjes)
ik laat ze ronddraaien op het paarrd, ik laat ze op de kont van het paard zitten, dat ze hun tenen moeten aanraken, de oren en de staart moeten aanraken ... zoveel mogelijk
Maar na een tijdje weet ik geen oefeningen meer, ik ben vanmiddag een strandbal gaan kopen en een skippybal zodat ze kunnen 'voetballen' ze moeten trachten de bal tussen twee kegels te krijgen door middel van het paard tegen de bal te laten lopen ( mijn paard kent dit )

Maar nu is mijn vraag, heeft iemand nog leuke ideetjes? ik wil dat de kinderen paardrijden fijn vinden en dat ze dit ook volhouden zodat ze later zeer goede ruiters worden, dus het moet boeiend zijn ...
Helaas is deze week 1 van de ruitertjes eraf gevalle dus ben ik nu wel vééél voorzichtiger met wat ik doe, het zijn tenslotte maar kleine kinderen van 6, je ziet ze dus amper zitten op het paard, dus gelieve hier ook rekening mee te houden...

Alvast bedankt

ismy

Re: kinderen van 6 leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:24

Wat balken neer leggen en ze een 'sprongentje' laten maken?

Ik geef een meisje van zes ook wat hulp op een shetlander. Shetlander is super mak en ze kan al zelfstandig rond draven en sturen! :D

De voltes aan leren etc? of schipper mag over varen? Leerde ik altijd op die leeftijd!

zdqf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 17:27

Het probleem is dat ze met haar voetjes nog niet onder het zadel uitkomt en dat wanneer ze benen geeft ze dus ook de hulpmiddelen geeft op het zadel , het paard voelt er amper iets van, helaas heb ik geen shet of kleiner paard ter beschikking . enkel twee paarden die super braaf zijn maar wel ruim 1m60 zijn

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:34

Kinderen vinden het vaak helemaal niet erg om steeds hetzelfde mee te maken. Belangrijk is vooral dat jij betrokken bent, plezier uitstraalt en enthousiast inspeelt op wat ze doen. Dat kan door benoemen wat ze doen en hoe het paard daarop reageert, door complimentjes te geven, wat met ze te praten en geinen, daar halen ze een groot deel van hun plezier uit.
En met een open houding (dus ook gewoon eens observeren wat een kind doet,) merk je ook wat ze leuk vinden en wat niet, en daar kun je dan een beetje op inspelen.

Verder zijn je ideeen prima, dit is wat wij ongeveer doen in de beginners/kinderlessen dus ik denk dat het best goed moet komen.

Oh, en voor de hulpen: wij beginnen altijd met de stem erbij, dat snappen de paarden prima.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:07

Shadow0 schreef:
Kinderen vinden het vaak helemaal niet erg om steeds hetzelfde mee te maken.

klopt. Die kids hebben een concentratieboog die maar zo kort is. En motorisch zijn ze vaak ook nog niet voldoende ontwikkeld om echt iets te leren. gewoon leuk bezig houden en vooral veel herhalen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:09

RT-D > JI

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:19

Zet je kindjes van 6 jr op een paard? Want ik ken verschillende kindjes die rijden, 1tje is al met 5 begonnen, super fanatiek, rijdt haar eigen pony elke dag die eerst heel eigenwijs was en nu netjes aan de teugel! Zij is nu 9... Ander meisje is december 8 geworden, rijdt nu op mijn shet, gaat super en ze zit ook erg netjes, kan nu netjes los draven, ook lichtrijden! Ander meisje heeft mijn oude b pony overgekocht, is in december 7 geworden. Mijn oude b pony is erg braaf, maar wil nog wel eens schrikken.. Dit meisje is wel wat bang, maar kan nu ook netjes los draven, al heeft ze er wel wat langer over gedaan..
Als je deze kindjes echt wil blijven lesgeven zou ik dat niet op een groot paard doen, maar eerder op ponytjes... Succes!
Groeten, Carmen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:30

Hoi,

Ik heb mijn dochter (en ook mijn zoon) leren rijden op mijn Fries. Met behulp van een voltigesingel. Aan de beugels kunnen ze zich goed vasthouden.
En de hulpen (been en zit) komen goed door met alleen een dekje eronder.
Zal hier wat (oude) foto's plaatsen van toen ze bijna 5 was:

Men neme een superbraaf paard, een voltigesingel, een dekje, een halster en een longe en niet te vergeten een ruiter die durft:
En na enkele maanden kunnen we:

Vooruit
Afbeelding

Vooruit gestrekt
Afbeelding

Amazonezit
Afbeelding

Gevolgd door achteruit:
Afbeelding

Of op je knieen of staand:
AfbeeldingAfbeelding

En natuurlijk in draf:
Afbeelding

Kijk gerust in mijn profiel voor al mijn topics over Kirsten. Dan kom je ook filmpjes tegen van Jippe in draf en galop met deze kleine amazone op zijn rug.
Later zijn we overgestapt op een pinokkio zadel, maar dat lag voor Jip niet helemaal goed. Dus hebben we een Barefoot gekocht (tweedehands)

(En inmiddels is ze 7 en heeft sinds 6 mnd d'r eigen pown)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 07:25

vind je het niet doodeng als ze van zo'n grote afstuiteren?
Vanaf welke leeftijd mogen ze op een paard ivm de heupjes?

Ik geef lesjes met mijn shet en na de oefeningen die jij noemt ga ik meestal een rondje naar buiten aan de hand, vinden ze geweldig!!
Mijn eerste lesklantje had enorm veel moeite met lichtrijden en dan nam ik haar pony naast de wagen mee om een lang recht stuk in een rustig tempo te draven, daar heeft ze leren lichtrijden. Zonder de hoeven denken aan sturen of tempo kon ze zich volledig concentreren. Van buiten rijden leren ze ook heel veel, zo niet meer dan in een bak of weiland. Je moet alleen wel een betrouwbaar dier hebben. Ze heeft uiteindelijk ook bixie gestart maar haar voorliefde (en die van de pony) lag bij buitenrijden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:26

zdqf schreef:
Ik heb twee kleine ruitertjes die wekelijks een lesje bij me nemen voor in contact te komen met paarden , ik probeer zo veel mogelijk verschillende dingen met ze te doen zodat paardrijden voor hun leuk blijft, helaas zijn ze nog wat te klein om aan een longe te draven ...

ik probeer ze altijd in het begin bij te brengen dat ze voor te vertrekken benen moeten geven en dat ze aan beide teugeltjes moeten trekken voor halt te houden en dat ze aan 1 teugeltje tegelijk moeten trekken wanneer ze willen afdraaien,
Daarna zet ik wat kegels waar ze moeten rond slalommen, als dit goed lukt moeten ze het zadel vast houden en zet ik het paard in draf ( ik loop zelf naast het paard en dit zijn korte stukjes)
ik laat ze ronddraaien op het paarrd, ik laat ze op de kont van het paard zitten, dat ze hun tenen moeten aanraken, de oren en de staart moeten aanraken ... zoveel mogelijk
Maar na een tijdje weet ik geen oefeningen meer, ik ben vanmiddag een strandbal gaan kopen en een skippybal zodat ze kunnen 'voetballen' ze moeten trachten de bal tussen twee kegels te krijgen door middel van het paard tegen de bal te laten lopen ( mijn paard kent dit )

Maar nu is mijn vraag, heeft iemand nog leuke ideetjes? ik wil dat de kinderen paardrijden fijn vinden en dat ze dit ook volhouden zodat ze later zeer goede ruiters worden, dus het moet boeiend zijn ...
Helaas is deze week 1 van de ruitertjes eraf gevalle dus ben ik nu wel vééél voorzichtiger met wat ik doe, het zijn tenslotte maar kleine kinderen van 6, je ziet ze dus amper zitten op het paard, dus gelieve hier ook rekening mee te houden...

Alvast bedankt

Is het dikgedrukte serieus? Lekkere basis krijgen ze in dat geval....Ik denk dat je nog heel wat werk hebt, laat ze in ieder geval de paar dingen die ze kunnen doen, correct doen! Het heeft geen enkele zin om ze nu dit te leren als deze kinderen ooit nog echt willen rijden, daar hebben ze dan alleen maar last van.

Verder zou ik vooral voorzichtig zijn, een paard is erg breed voor kinderen en dat is niet altijd goed voor de ontwikkeling van de heupen.
De tips hierboven van zilfstar zijn erg goed trouwens, balansoefeningen zijn altijd leuk en goed.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:41

MBT heupjes en ruggetjes: Omdat zoon een lich beperking (Hypermobiel (dus slappe gewrichten) en Cerebrale Parese (waardoor o.a. soms te hoge/ soms te lage spierspanning) heeft hebben wij daar direct 5 jaar geleden over gevraagd (omdat ik al dacht dat een verzorgpaard hem goed zou doen). De stelregel die zij gaven:

* Stappen en Stilstaan is NOOIT een probleem (echt grote medische problemen daargelaten) OOK niet op een breed paard
* Houdt de concentratieboog van het kind in de gaten (dat is per kind verschillend). Bij tekenen van moeheid stoppen. Komt bij die kleintjes meestal rond de 20 minuten uit.
* Draven en Galop SAMEN maximaal per les het aantal jaar dat het kind oud is keer 3 minuten. Dus een kind van 5 maximaal 15 minuten Draf en Galop bij elkaar.
* Tot een jaar of 4 a 5 maximaal 2 keer per week
* Daarna kan vaker afhankelijk van je kind.

Ik had geheel over het hierboven dikgedrukte gedeelte gelezen. Ik heb mijn kinderen juist direct leren rijden op zit zit en nog eens zit. En beenhulp en teugelhulp als zachte extra.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:10

zowiezo zou ik afstappen van het trekken en schoppen als hulpen. dit leren die kinderen verdomd snel aan en is erg lastig weer af te leren.

ga verhalen vertellen;
handjes recht? dat zijn natuurlijk 2 glazen met hun lievelingsdrankje die aan het eind van de les moeten worden opgedronken.
handje scheef? oh ooh.. pony/paard onder de frisdrank....

netjes leren sturen?
we gaan deuren openen en sluiten! enne.. een deur gaat van je af en niet de vloer of het plafon in, of tegen je hoofd als je terugtrekt ;)

leren lichtrijden is appeltjes plukken uit bomen, ook altijd een succes.

en voor de rest; klein of groot paard, 99% van de ruitertjes merkt het echt niet dat hun hulpen totaal niet doorkomen ;)
als je paard goed luistert naar jouw aanwijzingen direct ernaast, verhul je prachtig dat de paarden eigenlijk op jou letten, maar zijn de kinderen helemaal trots dat ze al zo "goed; kunnen rijden.
en na verloop van tijd groeien ze er toch wel in, en hebben ze alles netjes veilig en verantwoord aangeleerd.
zonder dat de paarden die beruchte eerste maanden met trekken,bonken en schoppen hebben meegemaakt.

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:16

Inderdaad wat Lowara al zget,

schoppen en trekken is erg moeilijk af te leren..