veulen/jaarling trainen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zdqf

veulen/jaarling trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 17:52

Ik heb een jonge friese merrie, ze is heel nieuwsgierig, maar kent haar grenzen niet.
Toen ze bij de moeder stond heb ik veel oefeingen gedaan met haar ( elke dag ) zoals voetjes geven, borstelen, stappen aan het touw.... Toen ze gespeent werd is ze in een groep terecht gekomen van nog drie andere paarden ( allemaal boven de 10) Daar heeft zij direct een lieveling uitgekozen en daar blijft ze nu nog steeds bij wanneer er zich iets vreemds voordoet op de weide.
Het veulen heeft moeilijkheden met alleen staan, als ze op stal staat en je doet de poort dicht gaat ze steigere en pogingen ondernemen om over de poort te springen (de poort is ongeveer 1m60)
Als je de poort open laat heeft ze er geen probleem mee, wanneer we de hoefsmid of dierenarts laten komen moet ze steeds bij haar lieveling staan anders is het oorlog op stal ...
Ik oefen soms wel op het afzonderen van de rest dan hou ik haar op stal, ik hou haar vast met een touw ik bind haar niet vast omdat ze nogal steigerd en ik bang heb dat ze de stal afbreekt, onze stal is niet van steen dus ook niet zoo sterk. overlaatst wou ik nog eens oefenen met het aa de hand lopen en ze weigerde een voet te verzetten dan heb ik haar over haar schouder geduwd zodat ze in beweging kwam maar dit had weinig effect want ze stond direct weer stil. in het begin toen ik dit oefende liep ze altijd in draf , maar nu is er geen beweging in te krijgen...
En ook wanneer ik een paard uit de weide ga halen voor te rijden komt ze altijd heel agressief naar me toe en gaat ze zelfs over op bijten, ze komt voor me staan zodat ik niet weg kan met het paard, ze gaat voor het paard staan zodat deze ook niet weg kan, ze draaft er rond duidelijk makend dat ze haar vriendjes niet wil delen.

Nog wat achtergrond informatie van het veulen

Ze wordt 14 april 1 jaar, ze staat altijd in de weide maar hebben de optie om binne te gaan staan, toen ze bij de moeder stond is ze op 100 dagen gespeent ( dit was niet mijn keuze maar de keuze van de eigenaar van de moeder)
ze is heel temperament vol , tegen de andere paarden opspringen, rond bokken in de weide (geen abnormaal gedrag voor zo'n jonge spruit natuurlijk) ...

Ik wil geen commentaar over het te vroeg spenen en dergelijke van het veulen want ik weet dat dit te vroeg is, maar ze ziet er perfect uit en heeft direct opvang gekregen van 3 andere paarden.

Graag zou ik wat tips krijgen van mensen die ervaring hebben met veulens en niet van diegene die maar denken dat ze het weten...

Alvast bedankt :D

troi

Re: veulen/jaarling trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:59

Je verwacht vrij veel van dit jonge ding. Zaken als alleen staan ed kunnen de meeste van die leeftijd niet, helemaal omdat ze het enige jonge dier in de kudde is heeft ze het best moeilijk en dan haar ook nog scheiden van die anderen dan wordt het dubbel moeilijk. Waarom vermijdt je dit soort gevechten neit? Het is een kleine moeite om een ouder dier erbij te houden als ze bekapt moet worden bijvoorbeeld. Je zult zien dat ze, als ze ouder is, dit soort dingen ineens kan zonder geoefend te hebben. Dat is volwassen worden voor een paard. Verder, waarom haal je er niet een jaarling bij voor haar? Dat zou haar gedrag vermoedelijk veel goed doen. Mensen kunnen nooit leeftijdsgenoten vervangen.

zdqf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 18:01

dat gebeurd ook, wanneer de dierenarts of hoefsmid komt dan stat ze samen op stal met haar favo vriendje

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:09

Wat voor tips wil je dan precies?

Een veulen of jaarling moet je niets mee doen, gewoon lekker laten kleuteren.
Ze hebben maar een kort geheugen en alles wat je nu doet zijn ze over een uur al vergeten.
Alles wat je doet moet eigenlijk niet langer dan 5 minuten duren, das lang genoeg voor ze.

Heb zelf 2 hengstveulens 1 is nu net een jaar en de ander wordt in mei een jaar, zijn hele lieverds en staan gewoon met z'n 2, komen wel op ons afstuiven als we eraan komen maar dat is uit blijdschap, bijten doen ze niet.
Wij doen eigelijk niks met ze behalve wat knuffelen en zo nu en dan borstelen en halstertje om en af doen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:21

Bij haar 'lieveling' vind ze kennelijk steun. Ze is nog erg jong en kennelijk biedt dit oudere paard haar wat zekerheid. Dat is normaal gedrag. Het is logisch dat ze er alles aan wil doen om weer bij de kudde te komen wanneer jullie de poort dicht doen. Een paard in paniek kan de boel afbreken, verward dit niet met brutaliteit. Kom je ook wel eens gewoon in de wei? Niet om iets van haar te verlangen maar om gewoon aanwezig te zijn en te observeren en om vervolgens weer weg te gaan. Probeer niet af te dwingen dat zij zich meer op jullie gaat richten. Wees vaker bij haar aanwezig zonder iets te vragen. Neem haar steun en toeverlaat mee naar de smid wanneer ze bekapt moet worden. Vraag op de nog minder moeilijke moment wel door. Je kunt haar regelmatig even uit de groep halen, even poortje door (of hek) en weer terug.Wanneer je iets wil doen, zorg dan ook dat het lukt :D . Stel dus geen te hoge doelen.

zdqf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 18:25

Ik kom dagelijks in de wei, dan krijgen ze een krabbel op de schoft en een aai over hun hoofdje, zowel als ik in mijn rijkleren ben als dat ik in mijn werkkledij daar ben, maar als ik haar als beloning omdat ze bv naar me toe komt een wortel geef wordt ze agressief , oren plat in de nek en bijten en wanneer ik weg van haar ga komt ze voor me lopen met nog steeds bijtpogingen, wanneer ik niets geef toont ze dit gedrag niet.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:36

Dat lijkt mij dan ook een prima oplossing om mee te stoppen. Ik doe dit zelf sowieso nooit, belonen middels iets te eten geven en al helemaal niet bij jonge paarden. Je schreef in je o.p. zelf al dat je veulen geen grenzen kent. Dan is het goed om haar dit te leren. Dat gebijt moet klaar zijn. Geen snoepjes meer, ook niet fysiek te dicht bij je laten komen. Laat haar afstand houden. Van mij zou ze een flinke pets kunnen verwachten wanneer ze beet, voor me ging staan wanneer ik met een ander paard weg zou willlen en liep te dreigen.

Ze probeert de andere paarden uit, het springen, tegen ze steigeren, etc. Allemaal om te kijken hoe ver kan ze gaan en kijk mij eens stoer zijn. Ze moet haar energie kwijt en zou waarschijnlijk veel baat hebben bij een sparmaatje ;) van haar eigen leeftijd .

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:45

Ik zou in ieder geval stoppen met het voeren van dingetjes. Verder: ze hoort jouw niet te bijten, niet met de oren in de nek naar je toe te rennen etc. dus straf het af mocht ze het toch nog doen. Ook lijkt me dat ze echt behoefte heeft aan een speelmaatje. Hoeft er nog niet eens een van haar eigen leeftijd te zijn, een ouder paard dat gewoon een heel speels typje is lijkt me ook geschikt.

En verder zou ik haar wat meer met rust laten. Ga je oefeningetjes doen: doe het niet elke dag en doe steeds andere dingetjes, en doe het niet te lang. Dat ze nu niet zo meewerkend meer is met meelopen ligt er denk ik meer aan dat ze het saai vind dan echt uitprobeergedrag.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:11

Gooiske schreef:
Wat voor tips wil je dan precies?

Een veulen of jaarling moet je niets mee doen, gewoon lekker laten kleuteren.
Ze hebben maar een kort geheugen en alles wat je nu doet zijn ze over een uur al vergeten.

Wat een onzin !! Echt niet dat ze dat na een uur weer vergeten zijn !

TS ik heb zelf een fries veulen van 12 maanden, als je tips wilt pb je maar !

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:12

met 3 maanden afgespeend en dan al zoveel van haar willen? ze claimt, ze claimt haar vriendin/vriendje, ze claimt haar kudde, ze claimt jou. Dat is ook logisch, ze is zo vroeg afgespeend dat ze helemaal nog geen manieren en zelfstandigheid geleerd heeft. Dit zijn dingen die vanzelf komen, ze leert vanzelf op eigen benen staan, ze leert vanzelf dat ze haar maatje niet constant nodig heeft en van jou hoeft ze nu maar 1 ding te leren: "dit gedrag (bijten, claimen naar jou toe, agressie) is onacceptabel!" zo hard als nodig en zo zacht als het kan. Ze heeft geen moeder die haar geleerd heeft dat ze niet alles zomaar kan, dus die rol moet je deels vervullen, ze zou af en toe eens een beet of klap of zelfs een schop onder haar billen nodig hebben, want de leeftijd waarop ze brutaal worden ligt meestal ná 3 maanden en dus ná het afspenen in haar geval.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:32

Memories schreef:
Dat ze nu niet zo meewerkend meer is met meelopen ligt er denk ik meer aan dat ze het saai vind dan echt uitprobeergedrag.

Alles wijst erop dat het veulen steun zoekt bij de andere paarden en daar haar zekerheden uit haalt. Dit heeft niets te maken met saai. Het is een zeer jong paard die inderdaad uitprobeert en dat moet afgegrensd worden maar nog meer afwisselende oefeningetjes doen, gaat hier niet helpen. Sterker nog daar zal het paard alleen nog maar vervelender van worden. Je kunt in deze situatie pas nieuwe dingen aanbieden wanneer de druk van de ketel is. Bouw het rustig op. Eerst bekappen met een ander paard erbij, haal haar uit de wei met de andere in zicht en steeds weer belonen door op tijd te stoppen. Je zal moeten herkennen wanneer ze grenzen nodig heeft en wanneer ze juist beloont moet worden. Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste dingen die bij jonge paarden komt kijken. Hier moet je de basis gaan leggen voor een goed opgevoed paard waar je straks lekker mee aan de slag kunt.

lovesnico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:52

Ik heb een jaarling hengst waar ik ook gewoon mee wandel en lekker los gooi in de bak. Ik vind dat ook een veulen moet weten waar hij staat. Mij hengst rende in het begin ook door me heen. Maar als ik dit toe zou laten zou die dit later ook doen en dan is hij nog sterker.
Ik zou gewoon gaan wandelen met je merrie en echt zorgen dat ze achter je blijft dit belonen. Absoluut niet straffen. Ik zou haar laten lopen door bijv. een longeerlijn achter haar langs te doen en zachter trekken. Zo raakt ze er ook aan gewend dat er iets achter haar langs zit. Veel praten en belonen ! Trekken gaat vaak averechts werken dus dat heeft geen zin.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:07

Ellie_F schreef:
Memories schreef:
Dat ze nu niet zo meewerkend meer is met meelopen ligt er denk ik meer aan dat ze het saai vind dan echt uitprobeergedrag.

Alles wijst erop dat het veulen steun zoekt bij de andere paarden en daar haar zekerheden uit haalt. Dit heeft niets te maken met saai. Het is een zeer jong paard die inderdaad uitprobeert en dat moet afgegrensd worden maar nog meer afwisselende oefeningetjes doen, gaat hier niet helpen. Sterker nog daar zal het paard alleen nog maar vervelender van worden. Je kunt in deze situatie pas nieuwe dingen aanbieden wanneer de druk van de ketel is. Bouw het rustig op. Eerst bekappen met een ander paard erbij, haal haar uit de wei met de andere in zicht en steeds weer belonen door op tijd te stoppen. Je zal moeten herkennen wanneer ze grenzen nodig heeft en wanneer ze juist beloont moet worden. Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste dingen die bij jonge paarden komt kijken. Hier moet je de basis gaan leggen voor een goed opgevoed paard waar je straks lekker mee aan de slag kunt.

Een jong paard kan ook dingen saai vinden hoor. Ik zeg ook niet dat dat zeker hier het geval is, ik probeer alleen maar mee te denken en als de druk dan inderdaad van de ketel is gaat het ook niet helpen om steeds hetzelfde te doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:14

zdqf schreef:
Ik kom dagelijks in de wei, dan krijgen ze een krabbel op de schoft en een aai over hun hoofdje, zowel als ik in mijn rijkleren ben als dat ik in mijn werkkledij daar ben, maar als ik haar als beloning omdat ze bv naar me toe komt een wortel geef wordt ze agressief , oren plat in de nek en bijten en wanneer ik weg van haar ga komt ze voor me lopen met nog steeds bijtpogingen, wanneer ik niets geef toont ze dit gedrag niet.

je moet ook niet belonen met wat lekkers,maar met een aai en een lief woordje ;)
wij hebben ook altijd wel veulens op stal en die komen ook bij me,en dan krijgen ze gewoon een knuffel en meer niet.
jonge paarden liever niet uit de hand gaan voeren,daar worden ze namelijk vaak toch wel wat vervelend van.
gewoon de volgende keer "goed zo braaf!" en een knuffel als ze bij je komen,is goed genoeg voor ze.

voor de problemen met mee lopen even iemand er bij halen,die loopt dan achter jouw en de jaarling aan.
blijft het dier staan,dan kan de persoon achter je even een keer zwaaien met touw of met stemhulp het dier laten doorlopen :j

en over het agressief naar je toe komen en bijten kan ik maar 1 ding zeggen:
aanpakken en je grens aangeven,er word niet gebeten,nu niet en nooit niet!
dus eventueel neem je een lang touw mee en jaag je haar daar dan mee weg.