Toen ze bij de moeder stond heb ik veel oefeingen gedaan met haar ( elke dag ) zoals voetjes geven, borstelen, stappen aan het touw.... Toen ze gespeent werd is ze in een groep terecht gekomen van nog drie andere paarden ( allemaal boven de 10) Daar heeft zij direct een lieveling uitgekozen en daar blijft ze nu nog steeds bij wanneer er zich iets vreemds voordoet op de weide.
Het veulen heeft moeilijkheden met alleen staan, als ze op stal staat en je doet de poort dicht gaat ze steigere en pogingen ondernemen om over de poort te springen (de poort is ongeveer 1m60)
Als je de poort open laat heeft ze er geen probleem mee, wanneer we de hoefsmid of dierenarts laten komen moet ze steeds bij haar lieveling staan anders is het oorlog op stal ...
Ik oefen soms wel op het afzonderen van de rest dan hou ik haar op stal, ik hou haar vast met een touw ik bind haar niet vast omdat ze nogal steigerd en ik bang heb dat ze de stal afbreekt, onze stal is niet van steen dus ook niet zoo sterk. overlaatst wou ik nog eens oefenen met het aa de hand lopen en ze weigerde een voet te verzetten dan heb ik haar over haar schouder geduwd zodat ze in beweging kwam maar dit had weinig effect want ze stond direct weer stil. in het begin toen ik dit oefende liep ze altijd in draf , maar nu is er geen beweging in te krijgen...
En ook wanneer ik een paard uit de weide ga halen voor te rijden komt ze altijd heel agressief naar me toe en gaat ze zelfs over op bijten, ze komt voor me staan zodat ik niet weg kan met het paard, ze gaat voor het paard staan zodat deze ook niet weg kan, ze draaft er rond duidelijk makend dat ze haar vriendjes niet wil delen.
Nog wat achtergrond informatie van het veulen
Ze wordt 14 april 1 jaar, ze staat altijd in de weide maar hebben de optie om binne te gaan staan, toen ze bij de moeder stond is ze op 100 dagen gespeent ( dit was niet mijn keuze maar de keuze van de eigenaar van de moeder)
ze is heel temperament vol , tegen de andere paarden opspringen, rond bokken in de weide (geen abnormaal gedrag voor zo'n jonge spruit natuurlijk) ...
Ik wil geen commentaar over het te vroeg spenen en dergelijke van het veulen want ik weet dat dit te vroeg is, maar ze ziet er perfect uit en heeft direct opvang gekregen van 3 andere paarden.
Graag zou ik wat tips krijgen van mensen die ervaring hebben met veulens en niet van diegene die maar denken dat ze het weten...
Alvast bedankt
van haar eigen leeftijd .