Paspoort niet nagestuurd zoals afgesproken, en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoessM

Paspoort niet nagestuurd zoals afgesproken, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 15:39

Hier en daar op bokt gezocht maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden. Mocht ik het toch over het hoofd hebben gezien, alvast excuses. Ik ben een onervaren bokker :o

In november 2011 heb ik mijn allereerste paard gekocht! Wat ben ik gelukkig met hem! Alleen heb ik zijn paspoort niet meer nagestuurd gekregen zoals afgesproken met zijn toenmalige eigenaresse. Ik heb bij de koop een koopovereenkomst opgesteld (die zij ook getekend heeft) waarin staat dat de papieren binnen 8 weken worden nagestuurd. Nu heb ik geïnformeerd bij de KWPN en nu blijkt er nooit een duplicaat aan te zijn gevraagd!!

Ik heb meerdere malen geprobeerd contact te krijgen met de oude eigenaresse (smsen, bellen, mailen, zelfs PBen naar haar bokt profiel) maar ze geeft niet thuis! Nu heb ik voor 2 weken terug een "laatste mail" gestuurd met daarvan een kopie per brief naar het staladres waar we de overeenkomst hebben gesloten. (ik heb haar thuisadres niet)
Daarin heb ik aangegeven dat als zij niet de papieren levert zoals afgesproken ik de papieren zelf aanvraag en de kosten op haar verhaal. Ik heb haar 5 dagen gegeven om te reageren. Maar helaas, geen reactie.

Nu heb ik natuurlijk helemaal geen zin in juridische rompslomp en wil ik weten of mensen ervaring hiermee hebben of advies willen geven wat ik nu het beste kan doen?

Als ik zelf de papieren aanvraag moet ik ook meteen lid worden bij de KWPN dus ben ik niet alleen het geld voor het paspoort kwijt maar ook het lidmaatschap wat ook niet goedkoop is.

Ik voel me echt bij de :+ genomen! Ik hoor graag van jullie!

jamiroquai

Re: Paspoort niet nagestuurd zoals afgesproken, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:43

In ieder geval een aangetekende brief sturen met een kopie van de koopovereenkomst waarin staat dat het paspoort nog opgestuurd moet worden.
Dan kan je pas verder stappen ondernemen, anders kan ze zeggen dat ze de brief nooit gekregen heeft.

(Trouwens, hoe kun je een paard vervoeren zonder paspoort?)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:45

Mag ik vragen wat voor paard het is?
Misschien zit er een (niet eerlijk) verhaal aan vast?

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 16:03

Jamiroquai: De brief naar het staladres is aangekomen (is aangetekend verstuurd aan haar, p/a staleigenaar). Dus dat heb ik gedaan, al zal ik natuurlijk niet weten of die brief dan daadwerkelijk in haar handen terecht komt.
Ik heb hem met een verfromfraaid papier (zijn papieren zijn beschadigd) vervoerd (ik weet het, niet slim maar de goede papieren zouden immers binnen enkele weken nageleverd worden).
Sky-As: Hoe bedoel je je vraag, wat voor een paard? Ras, afstamming? Of karakter?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:07

misschien een hele korte beschrijving, misschien klopt er iets niet, of kent iemand hier het paard?
heb je zelf het papier gezien? klopte dit met het paard wat je in je handen had?
bijv. kleur paard, evt. afstamming, stokmaat, aftekeningen, leeftijd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:12

Klopt het chipnummer wel? Anders zou ik mezelf afvragen of je wel het juiste paard hebt.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:12

@ Sky_As: Staat een omschrijving + foto in haar profiel.

@ TS: bij niet nakomen van de overeenkomst, kan deze ontbonden worden. Maw je zou kunnen dreigen de koop te ontbinden, waarmee het paard weer terug gaat naar de verkoper en jij je geld terug krijgt. Nu zijn de papieren over het algemeen geen reden om het paard terug te brengen en zou je er daarom in een volgende stap voor kunnen kiezen te schikken waarbij de onkosten vergoed dienen te worden door de verkoper. Maar je doet er verstandig aan hier juridische hulp bij in te schakelen zodat je sterker staat. Wij zijn ooit opgelicht met een draver en hebben toen Floortje Maat ingeschakeld. Zij heeft super werk geleverd. Je moet je alleen afvragen of het rendabel is een advocaat in te schakelen. Misschien heb je rechtsbijstand?

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 16:23

Jose22: Ik heb wel rechtsbijstand gelukkig! Ik zou inderdaad dan voor een schikking willen proberen te gaan, want ik wil mijn paardje voor geen goud kwijt.. We zijn al zo naar elkaar gegroeid. Ik wil alleen liever de energie in de leuke dingen steken en ben bang dat als ik het zover laat komen het zoveel energie vergt. En opzich is het probleem natuurlijk niet heel groot en kan ik het zelf ook aanvragen, maar zeker in deze tijden is iedere euro die je uitgeeft ergens anders ook welkom. Bovendien voelt het als principe kwestie. Ik heb niet moeilijk lopen doen over zijn prijs omdat zij dan het duplicaat zouden regelen en nasturen. :o
SuzanneF: Chipnr en alles klopt wel :)
Sky-As: Mijn post is niet doorgekomen geloof ik dus nog een keertje: Het gaat om een 9 jarige gelderse vos ruin. Koss x Goudsmid. Ik heb de papieren wel gezien, zijn alleen ernstig beschadigd. Alles klopt van chipnr tot aftekeningen. Hij heeft een witte bles, loopt door in zijn neus. 4 witte oplopende benen. Stokmaat ca. 1.68 Hij heeft een litteken op zijn linkerbil (mocht iemand daar iets vanaf weten, ben ik wel benieuwd naar) Hij is klinisch en rontgen 100% gekeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:53

Via zijn chip nummer kun je toch een nieuw paspoort aanvragen?
Of heb ik dat mis?

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 16:58

macholoverr: Zeker kan dat, baal alleen stevig van de gang van zaken. Kost mij bijna 300 euro terwijl zij die kosten zou moeten dragen. Voor die 300 euro kan ik een hoop leuke dingen voor mijn paardje kopen. In deze tijd is iedere euro die je uitgeeft ergens anders ook welkom. Vandaar.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:15

Wat was eigenlijk de reden dat het paspoort nagestuurd zou worden? Dat vind ik in eerste instantie al vreemd. Je spreekt ook over een duplicaat aanvragen door de oude eigenaresse? Waarom dat dan? Was het origineel "zoek"?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:19

_Sim_ schreef:
Wat was eigenlijk de reden dat het paspoort nagestuurd zou worden? Dat vind ik in eerste instantie al vreemd. Je spreekt ook over een duplicaat aanvragen door de oude eigenaresse? Waarom dat dan? Was het origineel "zoek"?

Even verder lezen. :j
Het paspoort was zeer beschadigd maar kwam wel inclusief chipnummer compleet overeen met het huidige paard. Omdat het aanvragen €300.- kost, en de oude eigenaar dat zou betalen, zou die het nasturen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:24

Joscaa schreef:
_Sim_ schreef:

Even verder lezen. :j
Het paspoort was zeer beschadigd maar kwam wel inclusief chipnummer compleet overeen met het huidige paard. Omdat het aanvragen €300.- kost, en de oude eigenaar dat zou betalen, zou die het nasturen.

Ik lees alleen dat de papieren beschadigd waren en dat de oude eigenaresse nieuw aan zou vragen.
Als alle gegevens nog duidelijk te lezen zijn vraag ik me af waarom er nieuwe papieren aangevraagd moeten worden. Heb wel degelijk gelezen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:25

Bedoel het ook niet stom hoor, maar alleen even dat verderop alles al stond, haha. :)

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 12:45

Sim: Nou juist omdat het zo beschadigd is zouden er nieuwe papieren bijkomen, het is met plakband aan elkaar te houden en thats it. (heeft voor een deel in de papierversnipperaar gezeten tot ze erachter kwamen dat ze het verkeerde paspoort aan het vernietigen waren) Als jij iets belangrijks koopt wil je toch ook dat alles tiptop in orde is? Dus hebben we daar een afspraak over gemaakt en heb ik daar indirect ook aan meebetaald. Als ik de papieren zelf aan had willen vragen had ik wel wat minder euro's voor mijn paard betaald. Deze papieren vallen dus van narigheid uit elkaar en kan ik niet lang meer mee vooruit. Aangezien ik hoop dat mijn paardje nog wel lang bij me blijft wil ik het dus in orde hebben. :o

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 12:46

Joscaa: Thanks :D

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:51

Moet je lid worden van het kwpn om een nieuw paspoort te krijgen? Ik heb ooit het paspoort op mijn naam laten overzetten en ben toen ook geen lid geworden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:56

jamiroquai schreef:
In ieder geval een aangetekende brief sturen met een kopie van de koopovereenkomst waarin staat dat het paspoort nog opgestuurd moet worden.
Dan kan je pas verder stappen ondernemen, anders kan ze zeggen dat ze de brief nooit gekregen heeft.

(Trouwens, hoe kun je een paard vervoeren zonder paspoort?)

Deurtje vd trailer open; paard erin, deurtje vd trailer weer dicht; rijden. :j

300,- aanvragen... is wel erg duur!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:57

Ze had zoiezo gewoon het paspoort aan jou moeten meegeven of het nou op haar naam staat of niet dat maakt niet uit. Het is jouw paard geworden dus jouw verantwoordelijkheid om nieuw aan te vragen of niet . Vind niet dat je dit bij de vorige eigenaresse had moeten laten liggen gelijk papieren mee als je een paard koopt. Jij had ze gewoon gelijk moeten meenemen beschadigt of niet ... En hoeveel meer heb je betaald dan om die papieren nagestuurt te krijgen?

Ik heb in september ook een van mn paarden verkocht en gelijk het paspoort meegegeven en afstammings bewijs en als zij dat paard op haar naam wil zetten of niet dat is dan haar zaak maar ik heb het in elk geval gelijk meegegeven en de kosten voor het overschrijven ect vallen op haar als ze hem op haar naam wilt of nieuwe papieren wil :)

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 13:15

shilady: Ik neem aan dat jij papieren mee hebt gegeven die wel heel zijn? Ik heb ook wel alles meegekregen maar dus niet in de staat zoals je het zou moeten meeleveren, ik heb alleen de afspraak met haar gemaakt dat zij de duplicaataanvraag zou doen. a) omdat zij het aanvraag formulier al klaar had liggen incl. stempel van de dierenarts en b) omdat ik vind dat je als je een paard verkoopt alles in orde moet zijn. (en ja ik weet het, je moet een paard dan niet kopen als er ook maar iets niet naar je zin is, maar hoeveel mensen kijken daar nog naar als ze het paardje van hun dromen hebben gevonden? ) Ik heb 200 euro meer betaald dan wat ik had betaald als ik degene was die de papieren zou aanvragen. Dus het lijkt me fair dat zij ze gewoon levert zoals afgesproken.

Melanie B: Hahahahahahahaha ja dat kwam ook in mij op maar ik hield hem even voor me :D

Paan: Oh dat scheelt wel, ze (KWPN telefoniste) vertelde mij dat ik wel lid moet worden om de aanvraag in te dienen. Helaas.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:55

Normaliter kun je een duplicaat aanvragen als je paspoort kwijt is (brand, diefstal etc) en dan betaal je een x bedrag, maar je hebt het oude paspoort alleen is het zwaar gehavend. Kun je dan niet alsnog een duplicaat aanvragen omdat je het origineel nog hebt en is het dan even duur? Even voor mijn beeldvorming hoor, gewoon uit belangstelling.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:05

Ik vind dat bedrag wel vreemd. Het is bij ons stamboek gewoon mogelijk om een duplicaat aan te vragen zonder lid te worden...
Maar ieder stamboek zo zijn eigen regeltjes...

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:22

Paspoort duplicaat is geen 300 euro hoor, ik heb een paard met duplicaat paspoort en dat was 175.
Je kan haar aangeven bij een incasso, er word dan een incasso bureau op gezet en ze is dan verplicht te betalen. Alle gemaakte kosten komen dan ook op haar neer!
http://www.intocash.nl/incassobureau__v ... iculieren/ kijk hier maar eens

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:34

De standaard prijs is 175 euro dit is bepaald door het pve, maar stamboeken mogen zelf regels bepalen wat voor extra kosten er bij komen.
Zoals verplicht lid worden, administratiekosten e.d.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:46

De 175 euro is maximaal.
De meeste stamboeken vervangen het paspoort voor minder.

Maar weet je het chipnummer ??
Dat is het belangrijkste.
Via chip nummer weet je welk stamboek het paspoort heeft uitgegeven.
En bij dat stamboek kan je de verdere gevens navragen.