rijden op speelveld/voetbalveld strafbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loezj

rijden op speelveld/voetbalveld strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 14:30

ik heb een klein vraagje, ik weet niet of deze vraag al eerder gesteld is maar ik kon het zo niet vinden: is het verboden/strafbaar om met een paard wat rondjes te rijden op een voetbalveldje? het veldje wat ik in gedachten heb hoort niet bij een vereniging oid, dus is gewoon vrij toegankelijk om het even zo te zeggen.

dit leek me wel een oplossing aangezien ik met mijn verzorgpaardje alles mag doen wat ik kan bedenken, maar dit niet kan omdat ik ten eerste geen bak heb om in te rijden, en ten tweede ook niet goed buiten kan rijden omdat het paard voor veel dingen bang is en vaak zomaar ineens geen voet meer wilt verzetten en dus gewoon zo blijft staan tot ik er af stap en naast hem ga lopen. met andere paarden samen rijden is geen probleem maar alleen rijden is een kleine ramp.
en ik wil dus graag proberen op dat veldje wat te rijden omdat ik denk dat dat iets beter zou gaan, om mee te beginnen dan. maar mocht het nou ineens streng verboden zijn ofzo dan ga ik daar natuurlijk niet aan beginnen.

sandra1986

Re: rijden op speelveld/voetbalveld strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:32

uit fatsoen zou je het niet moeten willen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:33

Het is een voetbalveld, en geen paardrijveld. De kans dat er ergens in de APV staat dat het niet mag is vrij groot aanwezig. Maar zelfs al zou het mogen, ik denk dat het door niemand word gewaardeert dat het voetbalveld kapot word gereden door iemand met een paard.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:33

Zover mij bekend mag je met een paard eigenlijk alleen op de openbare weg of ruiterpaden komen: dus ik zou zeggen dat het niet mag. Daarnaast moet je het denk ik ook niet willen op zo'n veld, een paard loopt toch veel kapot natuurlijk.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:34

Of het verboden is weet ik niet, maar ik zou het wel ontzettend asociaal vinden om te doen...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:35

en dan heb je het nog niet eens over mest. Ik ben momenteel ook afhankelijk van veldjes om op te rijden. Maar ik kies altijd veldjes waarmee ik niemand tot overlast ben en ik niet de hele tijd op 1 stukje rij en vervolgens het gras mol

upendo

Wat zou jij ervan vinden als iemand -als je een bak had gehad- met een quadmotor effe rondjes ging scheuren in je bak?

Thea_Ste

Ik weet niet of het strafbaar is, maar ik zou het niet doen, het is niet netjes, kinderen enzovoort voetballen/spelen daar op en je paardje kan dat veldje aardig goed vernielen.. ik zou zoeken naar een andere oplossing.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:36

Niet doen!
Wat je wel kan proberen is op zo'n omheind hondenveldje als daar niemand is. Daar zijn vaak droog met weinig gras dus je kan er ook weinig kapot lopen.

s6801881

Het is misschien niet verboden, over veldjes in gemeentelijk beheer weet ik het niet, maar voor veldjes van een organisatie geld sowieso dat het niet is toegestaan (geen toegang voor onbevoegden).

Maar zelfs al zou het mogen, dan vind ik het knap onfatsoenlijk. Je paard trapt hoe dan ook het veldje stuk. Het maakt niet zoveel uit of hij hoefijzers draagt of niet, aangezien het uiteindelijk 500 kilo beest tegen zeg 20CM2 gras is. En losse pollen in het veldje zijn echt niet bevordelijk voor een leuk voetbal spel.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 01-04-12 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

sandra1986

upendo schreef:
Wat zou jij ervan vinden als iemand -als je een bak had gehad- met een quadmotor effe rondjes ging scheuren in je bak?

_O-

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:38

44Myrthe44 schreef:
Niet doen!
Wat je wel kan proberen is op zo'n omheind hondenveldje als daar niemand is. Daar zijn vaak droog met weinig gras dus je kan er ook weinig kapot lopen.

zou ik ook niet doen! Ik zou het helemaal niet graag hebben moest ik naar een losloopveld met mijn hond willen gaan en ik daar iemand zou zien paardrijden..

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:38

44Myrthe44 schreef:
Niet doen!

En dan mest het paard, en vervolgens vreet er een hond de mest op. Of er komt iemand met de hond en jij bent er aan het rijden. Ook niet aan te bevelen als zijnde netjes dus. En ook met hondenvelden is de kans dat het in de APV staat dat dat niet mag vrij groot.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:42

44Myrthe44 schreef:
Niet doen!

Nee want dat is lekker sociaal wil je zeggen? Je paard daar lekker laten schijten terwijl een hond daar ziek van kan worden? En geloof me, ook dorre veldjes kun je heel goed kapot trappen, vraag het mijn paard maar en zijn weide in de winter.

Loezj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 14:49

egh, bedankt allemaal. het zou inderdaad vrij asociaal zijn om er te gaan rijden.
dan maar verder met een andere oplossing bedenken~

en hier in de buurt zijn niet echt veldjes waar honden los mogen lopen dus dat valt zoieso al wel af. maar ik bedacht me net dat hier in de buurt wel een veld is waar in de toekomst huizen gebouwd zullen worden, wat nu nog helemaal leeg staat. er spelen geen kinderen, worden geen honden los gelaten en het staat nu alleen maar vol onkruid te groeien, zou dat een optie zijn dan?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:56

Met je paard of pony heb je niets te zoeken op sportvelden/honden-uitlaatveldjes/kinder-speelveldjes, schouwpaden rondom weilanden in prive-bezit van boeren/land/huiseigenaren,zelfs niet op fietspaden.

Ik denk niet dat dit per gemeente veel verschilt, in de APV (Algemene Plaatselijke Vergunning).

Zijn uiteraard soms wel afspraken met betreffende eigenaren/beheerders over te maken, als je de kans krijgt, maar ongevraagd er op gaan rijden zou ik zeker niet doen, voor je het weet ben je betrapt en draai je voor de schade op die je paard/pony op in het onderhavige geval een voetbalveldje veroorzaakt.
Ik heb zelf niks met voetballen, maar kan me zo voorstellen dat voor dat spelletje het grasveld juist zo glad en strak mogelijk gehouden moet worden, mollen-vrij etc.
Ga jij daar dan met je paard/pony overheen klossen met de nodige hoef-inslagen ten gevolge, geef ik je op een briefje dat men (terecht) woest wordt, bovendien geef je de eventuele andere buitenrijders in je omgeving een slechte naam of minstens verdenking. Het is respectloos.

Zoals ik het ook niet normaal vind als je je hond op een voetbalveld/speelveldje voor kinderen of zo iets laat schijten.

Ik ben zelf echt geen heilige, en rijd zelf te paard echt WEL over het fietspad, wat officieel ook te paard niet mag, als er nergens een berm is langs een drukke autoweg om met mijn paard uit te wijken, maar gekker moet 't toch niet worden....

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:00

Sommige mensen willen hun bak wel ter beschrikking stellen tegen een financiele bijdrage. Je zou op bokt en MP een oproepje kunnen plaatsen. Daarnaast kan je bij een lokale pony club of manege vragen of ze daar een regeling hebben voor mensen van buitenaf. Als het binnen rijafstand te doen is, waarom niet? Zeg maximaal 15 minuten rijden, als je dat efficient doet kan je je paard lekker losrijden op weg naar de bak en uitstappen op de weg terug. Zolang je in de berm kan rijden is er niets aan de hand.

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:21

ik denk niet dat dat mag het gras kan daarvan rap kapotgaan en dat zal de eigenaar niet zo graag hebben :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:52

Ik zou gewoon kijken naar iemand die een bak ter beschikking wil stellen (waar eventueel een financiële bijdrage tegenover staat). Ik heb hele lieve buurtjes, en daar mocht ik ook altijd rijden voor ik zelf de ruimte had.

En anders kun je altijd nog kijken of er een vereniging in de buurt is, bij mij op de vereniging heb ik ooit voor een tientje de sleutel van de bak 'gekocht' en ik mag er buiten de lessen om altijd rijden. Vind het zelf nog fijner dan een bak bij een ander thuis, want de bak wordt altijd netjes gesleept, heb de beschikking over goed hindernismateriaal en kan zowel gebruik maken van de binnenbak als de buitenbak en het grasveld.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:54

Er was laatst een topic over dat een meisje aan het crossen was met haar pony over een voetbal veld..
Heel het veld kapot..

En ze kreeg heel bokt over zich heen :') :+

Lijkt me niet dat je over een voetbalveld mag rijden.. Het heeft al genoeg te lijden met die schoenen

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:58

_Nancy schreef:
Er was laatst een topic over dat een meisje aan het crossen was met haar pony over een voetbal veld..
Heel het veld kapot..

En ze kreeg heel bokt over zich heen :') :+

Lijkt me niet dat je over een voetbalveld mag rijden.. Het heeft al genoeg te lijden met die schoenen

Verschil was wel dat dit veld van een officiële club was, en er dus kosten noch moeite worden gespaard om zo'n veld in takt te houden. Ts heeft het over een speelveldje dat niet bij een club hoort en dus waarschijnlijk door de gemeente wordt onderhouden, dan wordt er wellicht veel minder geld in gepompt, maar als nog is het niet sociaal, al weet ts dat inmiddels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:00

RusselNuwell schreef:
Verschil was wel dat dit veld van een officiële club was, en er dus kosten noch moeite worden gespaard om zo'n veld in takt te houden. Ts heeft het over een speelveldje dat niet bij een club hoort en dus waarschijnlijk door de gemeente wordt onderhouden, dan wordt er wellicht veel minder geld in gepompt, maar als nog is het niet sociaal, al weet ts dat inmiddels.

Oftewel belastinggeld wordt erin gestopt ten ieders vermaak, niet zodat TS het aan gort kan rijden.

@TS
Topic btw is [RIJ-ITP] Sobra en ik crossen het voetbalveld af ! , ik denk dat als je dat doorgelezen hebt genoeg weet.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:01

Die kosten komen dan bij de gemeente terecht dan :j
Dus dan is het net zo vervelend voor diegene..

Voetbal veldje heet niet voor niks een voetbal veldje, dat is om te voetballen :j
Niet om met je pony rond te gaan rijden.

Loezj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 18:02

s6801881 schreef:
Sommige mensen willen hun bak wel ter beschrikking stellen tegen een financiele bijdrage. Je zou op bokt en MP een oproepje kunnen plaatsen. Daarnaast kan je bij een lokale pony club of manege vragen of ze daar een regeling hebben voor mensen van buitenaf. Als het binnen rijafstand te doen is, waarom niet? Zeg maximaal 15 minuten rijden, als je dat efficient doet kan je je paard lekker losrijden op weg naar de bak en uitstappen op de weg terug. Zolang je in de berm kan rijden is er niets aan de hand.

ik heb zelf ook al wat rond gevraagd bij mensen in de buurt met een bak, maar aangezien ik in een klein en ook nog eens wat afgelegen dorpje woon zijn er niet meer dan 5 mensen op zn max hier die over een bak beschikken. en die zijn niet heel blij met nog een paard wat de bak om komt ploegen. en voor een rijvereniging zou ik minstens een half uur moeten rijden te paard en ook nog eens langs op een dijk waar auto's totaal geen rekening met je houden. het zou makkelijk zijn als ik beschikking had over een trailer, maar dat is ook niet het geval.

dusja, ik zit hier al een half jaar wat over te denken en tot die tijd blijf ik gewoon af en toe met mijn verzorgpaard wandelen.

en yup, dat het asociaal is om over zo'n speelveldje heen te rijden is inmiddels duidelijk, dat idee heb ik alweer los gelaten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:48

Ook ik woon in een klein en ietwat afgelegen dorpje... daar zijn verder geen voorzieningen, maar wel een Dorpshuis met twee enorme voetbalvelden. Vlak achter waar ik dus woon....

Maar juist DAN moet je je aan de regeltjes, hoe vervelend ook, houden.
In een kleine gemeenschap.
Ik heb ook drie Dobermanns (dat is een bepaald ras honden met niet zo'n beste reputatie, voor wie het niet weet).
Die laat ik daar toch ook niet schijten? Ik loop er niet eens overheen.

Er zijn mensen hier uit het dorp die dit wel doen, dan word IK er wel eens op op aangesproken, dat is erg vervelend. Ook zijn er mensen uit omliggende dorpen die dus wel over het sportveld gaan met hun paard.
In zo'n kleine gemeenschap zegt niemand er iets over, of je je paard in de achtertuin houdt, ook niet, of je op of over hun land rijdt, dat is de andere kant van de medaille.
Er kan veel in een klein plattelandsdorp, maar neem het niet voor vanzelfsprekend aan, Dan wordt men kwaad.