Trektocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey1998

Trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 11:06

Hallo,
Ik ben 13 bijna 14 en ga met een meid van 18 in de zomer een trektocht rijden met een Shetlander 105 cm en een welsh van 125 cm ...
Nu vragen wij ons af hoeveel km je ongeveer per dag kan rijden...
En wat nemen jullie mee?..
En weten jullie nog leuke overnachtingen adresjes in noord-Holland?
Gr.

JumpingWolf

Re: Trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:01

Hoeveel km je kan rijden ligt aan de conditie van het paard, jouw conditie en de route die je wil gaan rijden.

xSCWxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:04

Denk tot 30, 40km per dag met tussenpauzes. Als ik goed doorrij maak ik een rit van 10 km in 1u. Dat is over gras dan. Als je op een zwaar zandpad rijd, is het natuurlijk veel zwaarder en zal je rustiger aan moeten doen, en misschien kom je dan minder ver.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 15:30

Oké bedankt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:39

Als je zelf spullen mee wilt nemen moet je wel realistisch kijken naar je eigen gewicht en wat de pony daar nog bij kan. Ik geloof dat als je op een shet zit, je weinig ruimte hebt voor extra spullen op jouw leeftijd.
(tenminste, ik ken echt heel weinig 14 jarigen die nog op een shet passen := laat staan met spullen erbij)
Of ga je mennen? :) dat is wel handiger om spullen mee te nemen :)

Goed voorbereiden dus! Als je 40 km per dag wil rijden, zul je binnenkort toch wel moeten trainen daarvoor :) dus alvast ritjes maken die steeds langer worden.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 17:31

Okee nee we gaan rijdend, maar 40 km vinden wij we te veel we dachten meer aan 25 à 30 km
Gr.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:34

Je kan het eens proberen om thuis een keer een tocht uit te stippelen van 10 km en kijken of dat al realistisch is en even timen hoelang je erover doet? Weet je ook waar je aan toe bent :)

(maar in praktische zin; ben je nu al niet te lang of te zwaar voor de shet? Want dan is een lange tocht natuurlijk niet handig)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:39

Gisteren gepost? Ik wed op een 1 april grap, een 14 jarige een trektocht op een shet....

daaannnxxx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:47

Uhhm, ik zou echt geen trektocht maken op een shetlander.
Ik ben ook 14, en maak me af en toe zorgen of ik niet te lang ben voor een e pony (ben ik niet hoor, maar soms denk ik dat even. en ik ben niet extreem lang).

Maargoed, als je het dan toch doet, zou ik ook niet al te lang rijden per dag en van te voren genoeg trainen anders red ie het misschien niet.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 17:53

Geen 1 april grap hoor....
Gelukkig ben ik niet zo lang.... 150 ong en me pony is rond 105 cm en ben 38 kilo...
Maar we zijn nu aan het kijken voor een hele leuke trektocht van 10 à 20 km

daaannnxxx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:13

oh, dan valt het nog best mee :P

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:04

snap niet dat ouders het goed vinden om 14 jarige op trektocht te laten gaan met een 18 jarige Sorry heeft de 18 jarige wel ervaring? met buitenrijden? ( mijn nichtje is 13 en die moet er zelf niet aan denken om een paar dagen alleen wag te gaan, en moeders zou daar echt niet gerust om zijn)
Wat denken jullie tegen te komen onder weg.
Waar gaan jullie overnacten, en de pony's wat doen jullie daarmee in de nacht?
en idd een zadeltas op een shet en jij er nog bij?
Wij hebben een trail gedaan mijn een ijslander en een tinker maar deze tinker had wel extra spullen op zijn rug van de ijslander!
En 20 / 30 km is wel te doen maar.....weet de route rij niet vergeerd wat als het weer tegen zit?
Bereid je dus gewoon goed voor en zeker je pony.
Ga trainen eerst de afstanden kijken hoe lang je ergens over doet en ga dan met extra gewichten op je paard trainen en kijk hoe lang je er dan over doet.
Maar kijk en luister naar je pony ze geven heel snel aan wat nog wel en wat niet meer kan.
Suc6 met jullie plannen

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 20:36

Okee... Nou mijn ouders kennen dat meisje van 18 goed dus weten dat ze goed op min zal passen....
Ik heb ook nog een mobiel mee hoor... Ja sowieso draagt die welsh x IJslander ook nog veel spullen van mij... Dus waarschijnlijk krijgt de shet alleen een slaapzak en een klein deel van de tent op zijn rug en ik nog me rugzak met kleren op me rug ook zijn we vanplan veel te stoppen en ook stukjes ernaast te lopen
Gr.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:22

hoeveel dagen willen jullie gaan? En waar willen jullie rijden?
bedenk dat ik op mijn tinker 15 kilo had hangen, wij hadden overal B&B dus geen tent gen slaapzak en minimaal aan kleding,
Denk er dus goed over na of je in een tent wil of dat je B&B gaat doen. het scheelt zekerin gewicht!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:53

Dagafstanden van een 30 á 40 km op een klein paardje als een shet, mét bepakking is simpelweg onmogelijk.
Als hier tochten georganiseerd worden heeft iedere ruiter meerdere paarden tot zijn/haar beschikking, en er gaan pakpaarden mee of de bagage wordt mbv volgauto´s geregeld.
Je moet je plannen ernstig herzien in mijn opinie, denk véél kleinschaliger, zeker omdat jullie duidelijk beginners zijn.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 07:37

We zijn geen beginners hoor..... Qua rijden gaat alles goed ik rijd 8 jaar en me 4 de verzorgpony en Kyra rijd 14 jaar maar qua trektochten hebben we geen ervaring....
Maar we gaan sowieso geen 30 à 40 km doen.
eerder ritjes van 13 en onze max is echt 18 km

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:47

toplinsey schreef:
We zijn geen beginners hoor..... Qua rijden gaat alles goed ik rijd 8 jaar en me 4 de verzorgpony en Kyra rijd 14 jaar maar qua trektochten hebben we geen ervaring....

Dan zijn jullie beginners, trektochten is waar dit topic om draait dacht ik.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:57

xSCWx schreef:
Denk tot 30, 40km per dag met tussenpauzes. Als ik goed doorrij maak ik een rit van 10 km in 1u. Dat is over gras dan. Als je op een zwaar zandpad rijd, is het natuurlijk veel zwaarder en zal je rustiger aan moeten doen, en misschien kom je dan minder ver.

Na een keer spieken in je profiel denk ik dat jij deze km's mennend maakt?
Meestal rijden menners harder dan ruiters. Ik heb diverse keren in diverse samenstellingen gereden en het tempo lag dan vaak tussen de 5-6,5 km per uur. Dit waren dan ruiters met pony's/paarden vanaf 1,40m tot 1,65m. Als je met een shet dit tempo aanhoud rijd je al redelijk pittig.
In deze vergelijking heb ik het natuurlijk niet over mensen die (m)endurance oid rijden, maar puur over een recreatieruiter.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:06

Het gaat over rijden; de topicstarter praat ook over hoeveel bepakking hun paardjes zouden moeten dragen.
Mennen zou wél een veel betere optie zijn.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:16

Ja beginners op het gebied van trektochten.
Ook al rij je 20 jaar elke week 5 uur per week in de bak, dan nog is een trektocht heel wat anders.
Maar goed ik blijf bij me standpunt vindt het geen goed idee zeker met een shet niet met bepakking.
Lees dus goed wat andere vinden en trak daar een plan uit

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 14:17

Jaaa we zouden wel mennend willen maar we hebben nog kar.... we een mentuig maar we zijn hem nog aan het beleren...
En dan heb je ook het probleem dat we dan maar 1 pony mee kunnen nemen en niet 2...
Dus wouden we het echt rijdend doen misschien volgend jaar wel mennend :)

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 14:18

@james2000 wat zouden we volgens jou dan moeten doen? gewoon niet gaan ofzo?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:18

Waarom dan niet 1 mennend en 1 te paard?
Eerlijk gezegd kun jij niet veel bepakking meenemen; je zit met ruimte gebrek en gewicht.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:30

Waarom zoek je niet gewoon een leuke overnachtingsplaats voor jullie 2 en de paardjes en ga je van daaraf dagtochten maken? Hoef je ook geen bepakking mee te nemen en kun je toch lange ritten maken.

xSCWxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:56

fjordnina schreef:
xSCWx schreef:

Na een keer spieken in je profiel denk ik dat jij deze km's mennend maakt?
Meestal rijden menners harder dan ruiters. Ik heb diverse keren in diverse samenstellingen gereden en het tempo lag dan vaak tussen de 5-6,5 km per uur. Dit waren dan ruiters met pony's/paarden vanaf 1,40m tot 1,65m. Als je met een shet dit tempo aanhoud rijd je al redelijk pittig.
In deze vergelijking heb ik het natuurlijk niet over mensen die (m)endurance oid rijden, maar puur over een recreatieruiter.

Ja ook mennend, maar mennen doe ik minder snel dan 'gewoon' rijden (ik rij paarden van andere mensen bij). Een rit van 16/18 km maak ik al snel als ik naar het strand toe rij, dan ben ik zo'n 2 uur weg. Dan doen we iets rustiger aan omdat het strand vermoeiend is voor de paarden. Dit doe ik dan weer niet mennend (ik reageer ook niet al menner maar als ruiter :D).
TS, ik zou gewoon lekker je shet voor de kar beleren, dan kan je meer spullen mee nemen en je vriendin kan gewoon op haar pony. Als je vriendin het even zat is om te rijden of haar pony wil ontlasten, kunnen jullie omruilen of samen op de kar gaan.
Denk dat het plan niet erg makkelijk te realiseren is, aangezien je niet echt plekken bij elkaar in de buurt hebt waar je je pony voor 1 nacht kan stallen. Tenminste, hier niet (randstad). Misschien richting Drenthe of Groningen wel.