Benentips gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Benentips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 22:29

Hallo *\o/*
Ik probeer het toch weer eens via bokt.
Kort samengevat, ik zorg bij een handelaar en ik zie dus veel komen en gaan.
Ik beleer pony's van niets tot iets.
Halstermak maken, poetsmak :'), zadelmak, inrijden etc.

Bij het poetsgedeelte horen dus ook benen bij, en voor veel paarden is dit toch wel een issue merk ik.
Bij de hele jonge paarden (veulens) etc wordt poetsen van benen en voetje optillen wat makkelijker aangeleerd als bij een 2-3 (etc) jarige is mijn ervaring met dit soort pony's.
Ik ben nu bijvoorbeeld met 2 3jarigen bezig waar eigenlijk nooit iets mee gedaan is en die net het halster kennen, beide zadelmak en op de ene merrie heb ik voor de winter zelfs een paar rondjes al getuft.
Ze is nu hoogdrachtig dus pak het later pas weer op.
HEt zijn hele lieve knuffelbare pony's om mee te werken :j
Dat terzijde, ze waren beide in no time zadelmak en ik kan er nagenoeg in de normale omgang alles mee doen.
Alleen zodra je bij die benen komt met je hand of borstel is het al heisa.
Trekken gelijk terug of gaan zenuwachtig lopen dansen.
Nu doe ik het gelukkig altijd in veel rust dus maak ze niet gekker als ze al zijn.
Ze zijn beide ook geen shetlanderformaat (die kan ik wel aan :=) rond de 1.45 dus wil ze liever ook niet in mijn nek hebben zitten :')

Heeft iemand misschien tips hoe ik dit het beste kan aanpakken of moet aanleren?
Heb toch wel veel ervaring met dit soort pony's maar ik vraag me toch altijd weer af hoe andere mensen dit doen.
Ik zou ze graag ook over een tijd beide naar een leuk tehuis sturen met het totaalpakket :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:15

geduld hebben,benen vaak aanraken commando "voetje" aanleren en dan wennen ze er vanzelf aan.
maar dat gaat niu eenmaal niet in 1 dag,dus beetje geduld hebben!
bij een 3 jarige gaat net zoals bij een veulen dacht ik
met herhalen,herhalen en nog eens herhalen

Dees

Re: Benentips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:21

Een waterkraan erop doet wonderen.
Gewoon de wasplaats hiervoor misbruiken. Telkens na het rijden even benen willen afspoelen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:33

Doorpoetsen tot ze het been rustig laten staan, dan even terug de rug poetsen en weer de benen zo elke keer een stukje verder.
Zo ook met optillen, vasthouden tot ze ophouden met trekken en dan het been helemaal naar de grond begeleiden.

Wil je dat het paard z'n benen laat staan dan altijd naar de grond afvloeien. Wil je dat het paard ze optilt dan zelf ook 'omhoog' denken/aanraken.

Of met een longeerzweep desensibiliseren als het gedrag te heftig is. Dan kun jij op een veilige plek gaan staan, paard mag gaan lopen etc. als ie dat wilt, het enige wat je vraagt is dat het paard z'n ogen op jou houdt. Als het paard ontspant, even stoppen en dan weer verdergaan.

(Voor de duidelijkheid: het 'touw' aan de longeerzweep, rustig en ritmisch om het lichaam van het paard heen slaan. Het is niet de bedoeling dat het paard een klap krijgt, maar een soort van aai.)

WishLuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:38

Heel voorzichtig laten wennen...
En blijven herhalen, herhalen en herhalen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:24

en bij elke mee vallende reactie goed belonen door een plekje te kriebelen wat ze erg lekker vinden, zorg er langzaam voor dat de grens vervaagt, je kan ook iets lekker aanbieden ( als beloning in het begin maar blijf dat niet te lang doen omdat ze anders best vervelend kunnen worden op den duur) en de waterstraal doet ook soms wonderen moet ik zeggen, en gebruik vooral de hele zachte borstel, wat ook een handige tip is je ene hand net achter de schoft houden zo voel je gelijk wanneer ze zich aanspant en dus al kunt voorkomen dat ze nog verder in haar reactie door gaat en komt ze dus ook weer sneller tot rust (omdat je nooit buiten haar grens werkt en dus vertrouwen eerder verkrijgt dan bij over haastige handelingen ) en zorg je voor een stabiele factor in het spel van benen geven, zorg ook dat voor je een been vraagt dat het paard ook stabiel staat met de rest van de benen en in het lijf, paarden die het eng vinden kan ook komen door gebrek aan balans vooral de jonge dieren als die het gevoel krijgen van ik val om dan word het moeilijker om het vertrouwen te verkrijgen. succes!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 18:48

Bedankt voor de tips :j
Die waterstraal heb ik volgens mij nog nooit bij 1 van de 2 getest.
Hand achter de schoft ga ik ook proberen, meestal houd ik me hand op de nek (eventueel tegenhouden) maar is toch anders denk ik.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:48

En als je met een stok met een bol wol (of iets anders zachts) aan het uiteinde dan zachtjes over het lijf strijkt en dan langzaam omlaag naar de benen? Dan ben je niet met je hand of hoofd in de gevarenzone mochten ze een hoef in je proberen te parkeren als reactie of reflex en kunnen ze dansen en optillen wat ze willen. Gewoon steeds rustig blijven aaien en belonen als ze kalmeren. Je moet het natuurlijk niet op de paniekspits drijven maar je hoeft niet meteen op te houden met aaien bij de eerste paniekdanspas want dan wordt hij beloont voor het dansen. Het is de kunst om hem te leren dat er niets pijnlijks gebeurt en dat paniek niet nodig is.

Bij sommige paarden helpt het ook om ze zo lang vast te zetten (of door jezelf of iemand anders vast te laten houden) dat ze kunnen zien wat er gebeurt als je aan de benen zit. Dan zien ze wat er gebeurt en dat het geen vreemde onzichtbare kabouters zijn die aan de benen zitten :-)

Het is een beetje desensibiliseren van het aanraken van de benen. Als dat aanraken met de bol wol kan, dan kan je ook met handen gaan proberen te aaien en dan steeds verder totdat je ook kan gaan optillen en zo verder.

succes