onrespectvol

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Weenck

onrespectvol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 09:30

Heeey :) ,

Ik heb een fjord van 18 jaar en ze is heel lief, maar dus ook heel eigenwijs.
Ze loopt gewoon door je heen als je aan het longeren ben en ze wil niet op de linkerhand.
Ze rent gewoon op je af en bokt en steigert (als spelletje) maar ik wilde een join up proberen.
Alleen lukt dat dus niet. Met grondwerk is ze heel gewillig alleen met de join up en longeren niet.e mogen niet zonder longeer lijn in de longeerbak dus kan je ook join up doen aan longe?
En heeft iemand nog goeie oefeningen met grondwerk om respect af te dwingen op een goede en respectvolle manier van beide kanten

xxxxxloïs ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:34

Mijn advies? Haal er een lesgever bij!
Ga niet zelf beginnen knoeien en proberen want je gaat het gewoon erger maken...

En join up, doe dit aub NIET als je er géén kennis/ervaring mee hebt!

Ik vind dit een duidelijke website:
http://www.sbhorsemanship.be

Staan zéér goede oefeningen op!

Weenck

Re: onrespectvol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 09:37

ik weet wel hoe je join up moet doen en iemand van stal helpt me er ook mee die er veel van af weet alleen het lukt bij geen van ons, het is trouwens wel af verbeterd sinds ik er mee oefen maar ik ga zeker xtje les nemen super bedankt xxx

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:47

Een join-up is iets wat je -naar mijn weten- maar 1 keer moet doen! En dan 1 keer GOED. Niet elke week half...
Je moet een join-up ook alleen maar uitvoeren als je echt geen andere keuze meer hebt.
Ik zou zeggen: zoek een betrouwbare en professionele instructeur in het grondwerk die jullie verder kan helpen! Vanaf de computer kunnen wij ook weinig voor je doen, namelijk. Je hebt iemand nodig die het paard in levenden lijve kan zien!

Verder vooral streng en consequent zijn! Mijn Fjord heeft ook soms van die kleine dingetjes waarin ze probeert hoe ver zij kan gaan. Nu is het bij haar gelukkig niet zo erg dat ze al steigerend op je af durft te komen. Je moet gewoon duidelijk maken dat je dit soort dingen niet tolereert en eenmaal 'nee' blijft ook 'nee' (dus niet de ene keer wel en de andere keer niet).

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:51

ik sluit me aan bij chipieke. Zoek een ervaren lesgever. Iemand die je precies kan uitleggen waarom je pony zo reageert. Dat is niet alleen heel leerzaam maar ook heel leuk. Je kunt ook denken aan een cursusweekend van bijvoorbeeld een emiel voest instructeur. Dan leer je hoe paarden denken en reageren en hoe je dat het beste op kunt lossen door middel van zijn systeem. En wat nou leuker dat een heel weekend alleen met je paard bezig zijn?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:57

Een join up is voor een paard dat zo gevaarlijk naar z'n omgeving toe is, dat je 'm niet meer kunt benaderen. Je moet ontzettend goed de taal van de paarden spreken, wil je dit uit kunnen voeren. Het is niet zomaar een gesprek, het is een doodvonnis wat je over je paard uitspreekt.
En als je die taal goed genoeg spreekt, en de join up lukt je, dan is het echt niet ahw wat schattig hij loopt achter me aan. Nee dan zie je een paard dat staat te trillen op z'n benen omdat het mentaal zo heftig is dat hij het even niet meer weet.

Zolang je een paard WEL kunt benaderen, en vast kunt pakken, ga grondwerken. Lekker met een instructeur erbij, rustig de conversatie met je paard aangaan. Hé hoor eens, dat onrespectvolle gedoe van jou, dat wil ik niet meer. Ipv: Heb respect voor me of ik jaag je de dood in. (Dat zeg je bij een join up immers.) Zo wil je toch niet met hem omgaan?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:10

niet zelf gaan aanmorren, zoek hulp bij een trainer.
Een paard onthoud al wat hij leert, dus ook de negatieve dingen die je leert.

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:43

Vraag hulp bij het grondwerken, join up lijkt me (gelukkig) nog niet van toepassing.

Wonderstruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:52

Zoek een trainer! Nooit zomaar zonder ervaring een JU gaan uitvoeren.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:57

Zat het topic door te lezen maar ik vraag me af
Wat is eigenlijk een join up?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:31

Google of Wiki :+ Staat mooie uitleg op :-)

De join-up is een methode binnen de Natural horsemanship die bekend is geworden door Monty Roberts. Monty Roberts gebruikt deze methode bij het zadelmak maken van jonge paarden, maar ook voor de correctie van probleempaarden, door het gedrag na te bootsen dat een dominante merrie in een kudde vertoont. Het is een manier om snel toegang te krijgen tot het paard, te laten zien dat jij de baas bent, zonder lichamelijk geweld te gebruiken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:45

Ohh oke dankjewel voor de uitleg zal ook eens op you tibe filmpje zoeken beter beeld erbij.
maar lijkt me inderdaad erg goed dat je hier iemand erbij hebt met kennis.
Ik ben het boek paarden liegen nooit (ben nog een beetje in het begin) komt ook zoiets in voor. Maar beetje anders. Maar wel dat het paard degene ook volgt aan het eind.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 08:02

Mijn paard volgt me ook, maar ik heb daarvoor nog nooit een join up hoeven uitvoeren met haar.
Het is een kwestie van naar je paard luisteren, en terug praten. Daar hebben paarden respect voor, iemand die naar ze luisterd en daar ook weer op reageert.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:27

nenchyislief schreef:
Heeey :) ,

Ik heb een fjord van 18 jaar en ze is heel lief, maar dus ook heel eigenwijs.
Ze loopt gewoon door je heen als je aan het longeren ben en ze wil niet op de linkerhand.
Ze rent gewoon op je af en bokt en steigert (als spelletje) maar ik wilde een join up proberen.
Alleen lukt dat dus niet. Met grondwerk is ze heel gewillig alleen met de join up en longeren niet.e mogen niet zonder longeer lijn in de longeerbak dus kan je ook join up doen aan longe?
En heeft iemand nog goeie oefeningen met grondwerk om respect af te dwingen op een goede en respectvolle manier van beide kanten

xxxxxloïs ;)

Hier gaat het dus fout. Respect dwing je niet af, dat krijg je. Er is geen oefening waar je paard respect voor jou van krijgt, dat respect moet je verdienen.

Ik zou eens echt grondwerkles nemen van een gecertificeerde instructrice.

WishLuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:35

Sassol heeft helemaal gelijk.

Neem les (als je dat al niet hebt).
Probeer haar te nergeren als ze begint te bokken of steigeren. Loop weg en nergeer haar volledig. Zo leert ze het het snelst.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:41

Paard heeft duidelijk geen respect voor je. Daarom zal een JU ook niet helpen vrees ik.
Ik zou zeggen ga eens leren longeren, want elk paard kan links en rechtsom aan een lijntje.
Lammert Haanstra is misschien iets voor jou?
Een JU doe je trouwens NIET aan een lijn!

Moonhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:02

Kan iemand mij helpen?

Mijn vriendin heeft sinds kort een Fries in het begin was hij min of meer respectvol maar in een korte tijd ging het helemaal berg af.
Onlangs zette we hem op de paddock/piste ik wou hem wa doen lopen doormiddel van een beetje grondwerk . Daar reageerde hij niet op.
Toen haalde ik de longeerzweep erbij klopte super hard op de grond .Gevolg paard bleef staan ik mocht doen wat ik wou er was geen beweging in te krijgen.
Toen ik het ging longeren trok hij in de galop en bokte ik maakte mij kwaad en het resultaat was ik het zand in.
Als iemand zijn hoeven wil uitkrabben stampt hij ,hij bijt en loopt je gewoon omver.

Kan iemand tips geven hoe we hem weer respect kunnen laten krijgen voor ons?