hallo ik zal even kort mijn verhaaltje uitleggen. een aantal weken geleden heb ik een haflinger merrie gekocht super lief paard maar de eigenaren waar ik hem van heb gekocht hadden er alleen een vaccinatieboekje bij en een Indentificatie en registratieformulier paardenpaspoortdierenarts 2004 bij. hier zit aangehecht een kaartje met chipnummer en op het briefje zelf staan alle gegevens van mijn haflinger en onderaan de brief staat een stukje wat ondertekend is door een dierenarts o pde datum 3-12-2004. ik denk zelf dat er ooit door oudere eigenaren geprobeerd is een paspoort aan te vragen maar ze dit niet hebben doorgezet. bij de verkoop is mij verteld dat ze de afstamming : star x mirjam heeft. haar eigen naam is mijntje. bij de koop heb ik verder ook geen papieren gekregen. de mensen waar ik mijntje van gekocht heb hadden haar ook zo weer van de mensen ervoor gekocht.
is er iemand die mij kan helpen of een tip kan geven hoe ik weer opnieuw een paspoort aan kan vragen en of er misschien een mogenlijkheid is om weer aan haar papieren te komen ???
alvast bedankt !! groetjes michelle
nicole_hetty
Geplaatst: 30-03-12 22:11
ik zou de dierenarts laten komen om de chip na te checken. dan weet je het zeker of het klopt. mocht het wel kloppen kun je via hun denk ik ook een nieuw paspoort aanvragen? ( ik weet niet hoe zo iets gaat)
Jet
Geplaatst: 31-03-12 10:29
De DA moet inderdaad bevestigen dat het chipnummer in Mijntje klopt met het chipnummer op het formulier. Als hij een handtekening en datum op dat formulier zet kan je het doorsturen naar het stamboek van de haflingers. Ik denk alleen dat de ouders er dan niet bij vermeld worden, tenzij ze kunnen achterhalen dat Mijntje al in het stamboek stond ingeschreven ( bv. als veulen). Dan komt er in het paspoort te staan dat de ouders onbekend zijn. Als je nu een paspoort bij een ouder paard aanvraagt, komt er gelijk in te staan dat het paard niet bestemd is voor menselijke consumptie als het geslacht wrodt, omdat ze de medicijngeschiedenis niet weten van jouw paard.
friesiszwart
de ouders zijn bekend wellicht zal er een DNA genomen kunnen worden om haar alsnog in het stamboek te krijgen. Wellicht heeft de fokker dat toen niet gedaan omdat er kosten aan verbonden zijn. Je hebt de gegevens, persoonlijk zou ik er dus achteraan gaan dat dit in orde gemaakt zou worden.
Ik zou het chipnummer af laten lezen in het dier. Dan kun je op de site chipnummer.nl onder kopje paarden het nummer kunnen invoeren om te kijken of het chipnummer ergens al geregistreerd staat... Is dat zo, dan moet je contact opnemen met het desbetreffende stamboek om waarschijnlijk een duplicaat paspoort op te vragen. Is dat niet zo dan kun je kijken of je haar nog via dna onderzoek kan inschrijven bij het haflinger stamboek, ik weet niet precies hoe de regels daar zijn qua afstamming... Anders kun je altijd een PVE paspoort bij een willekeurig stamboek aanvragen, waarin geen ouders vermeld worden.
Daarbij zou ik contact opnemen met het haflinger stamboek om na te kijken of er een dier geregistreerd staat onder de gegevens die je hebt. Wie weet is ze als veulen aangemeld, maar pas veel later gechipt. Ik weet niet hoe oud de merrie is? Het is dan mogelijk dat er een veulenboek papier in omloop is.
Verder moet je sowieso een nieuw identificatie en registratie formulier laten opmaken bij de dierenarts, aangezien stamboeken officieel niet met formulieren mogen werken die ouder zijn dan 7 dagen bij ontvangst... Dit in verband met verplichte chippen pas vanaf 2004