wel of geen deken voor welsh A

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Doriine

wel of geen deken voor welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 12:20

Hoi,

Aangezien het snachts koud is en overdag toch niet zo lekker weer wilde ik eigenlijk mijn deken weer opgooien.
Het gaat om een welsh A die onder een deken heeft gestaan en sinds het lekkere weer er weer ondervandaan is.
Gister ochtend kwam ik op stal(hij staat in een box met een deur die altijd open staat en daar staat hij recht tegen over) en zag dat hij het toch echt wel koud had.
dus wat is wijsheid?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:32

Dat is toch niet moeilijk? als het altijd dekens om had en nu het weer kouder is en hij het koud heeft, gooi je er gewoon een deken om, gewoon kijken naar het dier en gezond verstand gebruiken.

Er zijn meerdere topics over dekens: wel of niet omdoen.

_MC_

Re: wel of geen deken voor welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:36

idd is niet zo moeilijk... kijk naar jezelf, ga van jezelf uit... (wel te bedenken dat het paard waarschijnlijk iets meer kan hebben als jij, al helemaal als je een koukleum bent) heb jij t koud in een shirtje? heeft je paard het ook koud... doe jij een trui aan, paard een dekentje op. doe jij je dikke winterjas aan? 2e deken... :)

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 12:38

ik vraag het alleen maar even hoor , maar zulke reactie's hoeven dan ook weer niet! met jullie is toch niet zo moeilijk! misschien heb ik er wel minder verstand van en vraag ik het gewoon aan mensen die er wel verstand van hebben.

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:46

Haalloo... rustig maar hoor! Ik bedoel het goed! :j en al helemaal niet gemeen! Als ik het 'dom' of 'stom' had gevonden dan had ik niet gereageerd! Vandaar mijn uitleg! Kijk altijd naar jezelf :) dat is het makkelijkst :j (zo heb ik het tenminste geleerd)

suc6 Y;(

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:47

_MC_ schreef:
idd is niet zo moeilijk... kijk naar jezelf, ga van jezelf uit... (wel te bedenken dat het paard waarschijnlijk iets meer kan hebben als jij, al helemaal als je een koukleum bent) heb jij t koud in een shirtje? heeft je paard het ook koud... doe jij een trui aan, paard een dekentje op. doe jij je dikke winterjas aan? 2e deken... :)

Dit is natuurlijk onzin,' kijk naar jezelf '.Je kan een pony niet vergelijken met de mens.
Een pony kan álle kou verdragen,wij mensen niet.
TS als jij ziet dat je pony het koud heeft doe je gewoon een dekentje op.
Maar hóe zie je dat je pony het koud heeft dan?

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 12:52

ik zag het omdat zn haren overeind stonden..

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:52

gohya schreef:
_MC_ schreef:

Dit is natuurlijk onzin,' kijk naar jezelf '.Je kan een pony niet vergelijken met de mens.
Een pony kan álle kou verdragen,wij mensen niet.
TS als jij ziet dat je pony het koud heeft doe je gewoon een dekentje op.
Maar hóe zie je dat je pony het koud heeft dan?

Nou dat is echt geen onzin hoor! een pony kan helemaal niet alle kou verdragen! zeker niet als ie al eerder een deken op heeft gehad... als ik jou in eens zonder jas en trui buiten zet met dit weer... heb jij t toch ook koud!
Als je een pony (of paard) dekens op doet in de winter, heeft ie een korte (zomer) vacht. Dan boots je dus met de dekens de temperatuur van de zomer na. Met die vacht kan ie maar niet zomaar alle kou verdragen...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:56

@_MC_
Als wij mensen het koud hebben wil dat niet zeggen dat paarden het óók koud hebben,dat is dus wél onzin.
En het vriest nu niet eens! het is overdag 10 graden.
TS de haren staan niet omhoog omdat hij het koud heeft.Een pony die het koud heeft staat te rillen,en dat doet hij weer om warm te worden.Dat is allemaal heel normaal.
Voel eens achter zijn oren,is het daar koud?

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 12:57

ik ga zo naar stal en zal is voelen. ik neem deken wel voor zekerheid mee naar stal..zal hem dan wel alleen savonds opdoen lijkt mij ofniet?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:59

Ja overdag is echt niet nodig hoor,s'nachts koelt het nog wel af.
Maar als hij op stal staat is een deken al helemaal niet nodig,of hij moet geschoren zijn.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 13:02

hij heeft gewoon kort haar , maar het baart me zorgen dattie zo in de wind staat.. of kan hij dat wel hebben?

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:03

gohya schreef:
@_MC_
Als wij mensen het koud hebben wil dat niet zeggen dat paarden het óók koud hebben,dat is dus wél onzin.
En het vriest nu niet eens! het is overdag 10 graden.
TS de haren staan niet omhoog omdat hij het koud heeft.Een pony die het koud heeft staat te rillen,en dat doet hij weer om warm te worden.Dat is allemaal heel normaal.
Voel eens achter zijn oren,is het daar koud?

nogmaals... geen onzin... je moet ff goed lezen wat ik geschreven heb...

(WEL TE BEDENKEN DAT HET PAARD WAARSCHIJNLIJK WEL IETS MEER KAN HEBBEN ALS JIJ, AL HELEMAAL ALS JE EEN KOUKLEUM BENT)

ik heb op tich sportstallen gewerkt, en weet er dus echt wel iets van... je vergelijkt het enigzins met jezelf... als jij een trui aan moet omdat je het anders koud hebt, doe je het paard ook weer een deken om...
k hoop toch echt voor jou paardjes dat je ze, als ze een zomervachtje hebben, nu een dekentje om doet, met dit koude weer...
ik ga er verder geen ruzie om lopen maken hier... dat helpt Doriine niets...

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 13:06

bedankt voor de reactie's wilde idd geen topic tot discussie of ruzie uitlokken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:06

Een pony kan heel veel hebben w.b.t. het weer.De wind en regen dringt niet door op het lichaam van de pony,die haren houden dat tegen.De vacht van en pony is een soort van dekentje ter bescherming tegen het weer.
De wind die er nu staat is voor ons erg koud,maar een pony voelt dat niet eens.
Zolang je pony niet staat te rillen heeft hij het niet koud,echt niet.

@_MC_
Uh ik maak er geen ruzie om hoor. ;)
Google maar eens op Paard Natuurlijk,kan je lezen hoeveel onzin een mens doet voor een paard.
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:13

gohya schreef:
Een pony kan heel veel hebben w.b.t. het weer.De wind en regen dringt niet door op het lichaam van de pony,die haren houden dat tegen.De vacht van en pony is een soort van dekentje ter bescherming tegen het weer.
De wind die er nu staat is voor ons erg koud,maar een pony voelt dat niet eens.
Zolang je pony niet staat te rillen heeft hij het niet koud,echt niet.
@_MC_
Uh ik maak er geen ruzie om hoor. ;)
Google maar eens op Paard Natuurlijk,kan je lezen hoeveel onzin een mens doet voor een paard.
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Het deel van de regen en zo ben ik geheel met je eens... maar hier komt dus het deel van 'gezond verstand' om de hoek kijken...

maar het onderstreepte klopt toch echt niet hoor...

voorbeeld:
Het begint steeds kouder te worden en je doet je paard een deken op, het word nog kouder en je doet hem nog een deken op...
Het paard staat een tijdje zo, en staat echt niet te rillen of zo... Maar toch begint na een tijdje de vacht weer te groeien... Dan heeft ie het dus echt te koud, anders zou ie geen wintervacht aan hoeven te maken...

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:04

Naja, Doriine... Je kan altijd mensen om advies vragen, of vragen op forums wat andere mensen zouden doen (doe ik zelf best vaak) Maar het blijft jou paardje, dus jij moet doen wat JOU het beste lijkt :j

suc6 met je pony :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:32

Maar toch begint na een tijdje de vacht weer te groeien... Dan heeft ie het dus echt te koud, anders zou ie geen wintervacht aan hoeven te maken...

Een wintervacht aanmaken is Natuurlijk.Elke pony maakt een wintervacht aan,degene met dekens minder dan degene Zonder dekens.Vanaf 21 Juni beginnen ze alweer langzaam met het aanmaken van een wintervacht.En vanaf 21 Dec. beginnen ze al met de aanmaak voor een zomervacht.
Zo is het geregeld in de natuur voor paarden.

Een pony maakt geen wintervacht aan omdat hij het koud heeft.

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:55

Hoe kan het dan dat paarden (of pony's) als ze het warm genoeg hebben, geen vacht aanmaken? (vanuitgaande dat de deken is opgedaan toen ze nog een zomervacht hadden en deze dus hebben gehouden) en die het te koud hebben wel? Hoe kan het dan dat paarden in landen waar het altijd warm is geen wintervacht aan maken? ook al zijn ze geïmporteerd uit een land waar er wel een koude winter is?

ik vind het idee wat je hebt heel leuk... maar het klopt toch echt niet hoor... tenminste... het klopt niet met de ervaring die ik heb, zeg maar...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:02

Je kan ook het beste elke dag controleren of ie het niet te warm heeft, dat is ook niet fijn voor het dier, pas de soort deken aan de weeromstandigheden en de temperatuur.

Ik heb er nooit problemen mee, heeft ie t te warm dan dunnere deken, te koud dikkere deken.

En zoals het de afgelopen week was, dekenloos, want het was warm en zonnig overdag en hij heeft nog wintervacht dus hij kan t prima hebben om snachts zonder deken te staan, dan staat hij lekker op stal (staat overdag lekker buiten in paddock), maar nu met dit weer op het moment heeft hij wel ongevoerde regendek aangekregen om de wind te kunnen tegenhouden als hij overdag buiten staat.

de temperatuur is geen probleem het is de wind die het m doet en of nattigheid, gewoon gezond verstand gebruiken en kijk goed naar je paard, dat is van paard tot paard erg verschillend, dikte van de vacht en het ras enz. enz.

En zelfs als het vriest, dan hebben ze t niet koud tenzij er veel wind is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:24

_MC_ schreef:
Hoe kan het dan dat paarden (of pony's) als ze het warm genoeg hebben, geen vacht aanmaken? (vanuitgaande dat de deken is opgedaan toen ze nog een zomervacht hadden en deze dus hebben gehouden) en die het te koud hebben wel? Hoe kan het dan dat paarden in landen waar het altijd warm is geen wintervacht aan maken? ook al zijn ze geïmporteerd uit een land waar er wel een koude winter is?

ik vind het idee wat je hebt heel leuk... maar het klopt toch echt niet hoor... tenminste... het klopt niet met de ervaring die ik heb, zeg maar...

Elk dier krijgt een zomer en wintervacht,maar het is wél overal verschillend.
De een krijgt een hele dikke vacht,de ander een veel minder dikke vacht.
Maar écht ze krijgen elk jaar een zomer en wintervacht.
Ook paarden in Arabië alleen een heel andere wintervacht dan paarden uit Rusland.
Want ook in de woestijn kan het s'nachts onder nul komen.