Laars korter laten maken, ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuusBN

Laars korter laten maken, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 10:59

Heeft er iemand ervaring met het korter maken van een leren laars?

Champie_Me

Re: Laars korter laten maken, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:18

Ik volg even want ik zit altijd in de knoei met de hoogte!

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:22

Ik heb ooit een hele tijd geleden een stuk van mijn rubberen laarzen geknipt. Werkte wel, maar zag er niet uit, ben ook wel benieuwd hoe dat met leren laarzen gaat want heb dat probleem ook altijd en wil misschien leren laarzen gaan kopen

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:23

Je hebt speciale zooltjes die je in je laars kan leggen, dat scheelt 1-2 cm. Maar hoe dat zit met inkorten weet ik niet :o

Wonderstruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:10

Bij ons op stal knippen sommigen alleen aan de achterkant een soort van driehoekje uit zegmaar, zodat de laars niet in je knieholte schuurt. Misschien heb je hier wat aan?

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:19

@ lauraennala; die paar cm is echt tekort... Ik heb meestal zo een 5 cm te hoge laarzen...

@ maya; doen ze dit ook met leren laarzen??

Wonderstruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:54

Ja, geloof het wel (weet niet 100% zeker!). Het is in principe hetzelfde als het hele randje eraf knippen, alleen dan alleen aan de achterkant zodat je het niet echt ziet.

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 09:22

Ik heb net in de uitverkoop Petrie Anky`s kunnen kopen maar ze zijn dus net te lang...

Ik ga eens googlen!

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:47

Ik volg dit topic ook maar is! Ik heb leren laarzen die alleen lekker zitten tijdens het rijden omdat ik dan mijn knieën haast niet gebogen heb. Met lopen gaan ze na een paar minuten al aan de achterkant van mijn been, boven mijn enkels knellen. Er zou dus net een cm (of 2) af moeten bij mijn knieholte. Zelf met een schaar gaan freubelen lijkt me geen strak plan.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:55

Nymphe schreef:
Ik volg dit topic ook maar is! Ik heb leren laarzen die alleen lekker zitten tijdens het rijden omdat ik dan mijn knieën haast niet gebogen heb. Met lopen gaan ze na een paar minuten al aan de achterkant van mijn been, boven mijn enkels knellen. Er zou dus net een cm (of 2) af moeten bij mijn knieholte. Zelf met een schaar gaan freubelen lijkt me geen strak plan.

Dan lijkt mij een zooltje een heel goed idee! Zoals ik al eerder postte kan dat net een paar cm schelen ( hoeveel hangt af van de dikte van het zooltje, meestal 1-2 cm )

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:02

leren laarzen zonder rits kan je gewoon in laten korten, of bij een hele goede schoenmaker of bij de leverancier zelf.
met rits kan uiteraard ook maar dan worden de kosten zo hoog dat je beter een nieuw paar aan kan schaffen, je hebt dan nl niet alleen de kosten van het korter maken maar ook de kosten van de rits er uit halen wat nog veel meer werk is.
bij de meeste merklaarzen zit natuurlijk ook een merkteken op de dressuurboog, dit zal bij veel inkorten weg vallen.
en als er echt flink ingekort moet worden haal je ook het hele model uit de laarzen, je kuit komt dan nl ook te hoog te zitten.
als ik het me goed herinner korten ze bij petrie in tot max 3-4 cm.
technisch is meer mogelijk maar het oog wil natuurlijk ook wat.
kosten zou ik even informeren bij de ruitersportzaak / schoenmaker

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:04

Ik denk dat een goede schoenmaker dat wel kan doen.

Ze kunnen ook hele stukken aan de achterkant erin zetten, dan zou een stukje eraf halen toch ook wel moeten kunnen. (Mijn vriend heeft de kuitmaat van zijn laarzen groter laten maken)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:10

Ik heb dit bij een schoenmaker laten doen, hij heeft de rits ook moeten inkorten en de knipper moeten verplaatsen
Kosten waren rond de 30- euro
Bij mij is geen nieuw rits erin gekomen, gewoon ingekort. Hij heeft ook dezelfde vorm van de boog aangehouden
Mijn laarzen zijn weer aan vervanging toe, heb een nieuw paar op de kop kunnen tikken, en laat deze binnenkort ook verlagen

xKwenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:57

In de winkel kunnen je laarzen aangemeten worden :)

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:18

xKwenda schreef:
In de winkel kunnen je laarzen aangemeten worden :)

dit is in mijn geval een zinloze tip aangezien ik NOOIT in de standaardmaten val ik heb alles kindermaat behalve kuitmaat... dus ik kan wel aan laten meten maar dan zal het nooit een betaalbare laars worden... ja lipica misschien maar ga geen 3 mnd ofzo wachten op mijn laarzen!!

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:37

Inderdaad kwenda, gewoon laarzen in de goede maat kopen :j

Lipica duurt trouwens helemaal geen 3 maanden, de wachttijd is momenteel ongeveer 9 weken.
Overigens zijn sommige modellen van derby & deniro ook amper duurder dan lipica's

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:42

Ik heb mijn laarzen een keer in laten korten, ze bleven gewoon prikken in mijn knie, en dat was gewoon echt een ellende. Ik heb het gewoon bij de schoenmaker laten doen, en dat ging eigenlijk prima. Er is een rand afgeknipt, en dat is weer netjes dicht genaaid, klaar. Als je er echt met je neus op zat kon je het zien, anders niet. Ik vond het toen wel een fijne (goedkope!) oplossing! :)