Paard op de weg vertrouwen in bijrijdster kwijt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Paard op de weg vertrouwen in bijrijdster kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 09:56

Enige uitleg lijkt me wel van toepassing:

Ik rij zelf veel buiten, ook in de winter. Dit gaat normaal gesproken probleemloos. Af en toe ziet mevrouw spoken waardoor ze gaat staken maar dit is erg zelden en met mooi weer nog minder dan met slechter weer. Als we nieuwe dingen tegen komen (nieuwe boten die in het kanaal liggen bijvoorbeeld) dan is dat wel altijd de eerste paar keer eng maar zo zit mijn paard gewoon in elkaar. Als je er dan een paar keer met haar aan de hand langs gaat is er de keren daarna geen enkel probleem meer.

De bijrijdster van mijn paard is echt een super meid. Verzorgt haar nu bijna 2 jaar en de klik is er vanaf het eerste moment al geweest. Zij komt momenteel 2 keer per week en wisselt buitenrijden af met in de bak op basis van freestyle rijden en ook freestyle oefeningen vanaf de grond. Sinds kort is ze ook bezig met vrijheidsdressuur (ik doe dat zelf niet).
Deze winter is de bijrijdster nauwelijks met mijn paard naar buiten geweest. Dit vanwege kreupelheid (toen reed ik zelf ook 6 weken niet buiten), ziekte van de bijrijdster en sneeuwperiode (hierin heb ik zelf wel nog een paar keer buiten gereden).
Nu het mooier weer wordt en alle problemen van de baan zijn gaat de bijrijdster ook weer vaker naar buiten. Maar waar mijn paard bij mij niets vreemds doet gaat ze bij haar in de staak. Bij iedere auto die langs komt doet ze moeilijk, springt midden op de weg of rent weg voor een scooter die haar inhaalt. Bij mij doet ze dit dus echt nooit, alleen bij heel groot verkeer (vuilniswagens bijvoorbeeld) maar dat weten we allebei en in zo'n geval gaan we in een inham staan of stappen we af. Maar nu doet mijn paard het dus zelfs bij 'normaal' verkeer als de bijrijdster er op zit terwijl ik zowel de heen als de terugweg langs de weg met een losse teugel kan stappen omdat ze niets doet.

Enige verklaring die ik zelf heb is dat mijn paard het vertrouwen in de bijrijdster kwijt is. Of althans, met buiten rijden want in de bak is er geen enkel probleem. Maar ik kan geen reden hiervoor verzinnen. Voor zover ik weet straalt de bijrijdster geen angst uit en is ze niet gespannen.

Iemand die hier ervaring mee heeft en eventueel zelfs een oplossing weet?

araber

Re: Paard lijkt vertrouwens in bijrijdster kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:59

ik denk persoonlijk niet dat die het vertouwen kwijt geraakt is maar het respecte moet duidelijker optreden welk gedrag ze wel en wat ze niet accepteerd ze straalt misschien geen angst aan maar ze moet wel dr grenzen aangevene

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:00

Ben je zelf al meegefiets oid?
Toch vreemd dat ee mak paard dit in 1x zo doet,je gaat idd denken dat de bijrijder toch spanning opbouwt of angst heeft. Als ze eerst eens kleine rustige buitenritje´s maakt (Weet niet of dat mogelijk is)
Je paard kan ook haar aan het uitproberen zijn...? Dan is doorpakken een goed middel.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:02

ja is jou bijrijdster ervare? en hoe rijd ze op de buitenrit? misschien vind ze het zelf ook wel spannend en dat voelt het paard aan. kan je niet eerst gewoon gaan wandelen ? dan raakt het paard buiten ook wat meer vertrouwd met de bijrijdster

Maureen95

Re: Paard op de weg vertrouwen in bijrijdster kwijt?

doorpakken kan maar hoe wil je dat gaan doen dan?

JJane

Er zijn heel veel paarden die in het voorjaar even weer een spoedcurcus verkeersmak moeten hebben. gewoon even weer een paar keer met zn tweeen. Een met de fiets en de ander erop. evt een longe eraan.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:03

of eerst gaan wandelen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 10:10

JJane schreef:
Er zijn heel veel paarden die in het voorjaar even weer een spoedcurcus verkeersmak moeten hebben. gewoon even weer een paar keer met zn tweeen. Een met de fiets en de ander erop. evt een longe eraan.

Dat lijkt me alleen van toepassing als het paard de hele winter niet buiten is gekomen? + dat ze bij mij dus wel gewoon mak is.

Bijrijdster is ervaren, rijdt al weet ik het hoe lang en rijdt buiten normaal gesproken ook zonder problemen.

Het probleem van doorpakken is is dat het gevaarlijk kan zijn. Als mijn paard midden op de weg moeilijk gaat doen omdat er een auto aankomt en je pakt haar aan gaat ze alleen maar blindelings achteruit met het gevaar dat ze zo de sloot in wandelt of tegen de auto aan loopt, dat is dus eigenlijk geen optie.

Mee op de fiets of met een ander paard is geen enkel probleem. Zodra ze achter iets aan kan lopen is ze zo mak als een lammetje.
Ik ben wel van plan om volgende keer mee te gaan op de fiets en dan eerst vanaf een afstand achter haar te blijven zodat ik precies kan zien wat ze doet.

edit: een klein rustig buitenritje kan wel maar ook dan moet je over dezelfde weg. Wij staan aan een weg die we 20 minuten af moeten stappen voordat we bij ruiterpaden komen. De terugweg is dus ook weer hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 28-03-12 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:11

ja dat is wel handig.moisschien gaat ze er wel verkeerd mee om...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:16

ws is je bijrijdsterr het vertrouwen in zichzelf een beetje kwijt en dat voelt je paard.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 10:20

Hmmmm weet je dat dat eigenlijk nog zo gek niet klinkt?
Ze is vorig jaar in de winter met paard en al onderuit gegaan buiten en rijdt sindsdien wel minder buiten. Misschien dat het nu daardoor weer spannend is om na de winter weer naar buiten te gaan.

Ik zal in ieder geval eerst met haar samen gaan en kijken naar een oplossing.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:54

Caira schreef:
ws is je bijrijdsterr het vertrouwen in zichzelf een beetje kwijt en dat voelt je paard.

Dat was ook mijn eerste ingeving, vooral omdat je paard bij jou wel gewoon braaf is. Kan ze niet een paar keer mee met een ander braaf paard zodat ze weer vertrouwen in het buitenrijden krijgt?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 21:15

Ze gaat geregeld met een andere pony samen maar ook dan moet ze het eerste stuk alleen over de weg want die pony staat ergens anders en ze spreken dan bij een kruispunt vanaf waar ze samen verder gaan. Zodra ze dan samen met die pony is gaat het ook weer prima en heeft ze het hardstikke leuk!

Het gekke is, die meid is nooit angstig of gespannen, waarom nu dan wel ineens? Die val die ik eerder noemde is al ruim een jaar geleden en vorige zomer heeft ze ook heerlijk gereden, ook alleen...

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:11

Misschien heeft het niet met angst of spanning te maken maar ben jij daadkrachtiger en duidelijker naar je paard toe. Ik herken de kant van je bijrijder namelijk wel een beetje. Mijn bijrijdpaardje doet bij mij ook dingen die hij bij zijn baasje nooit zou doen. Niet helemaal een goed voorbeeld want ik verzorg/rij hem pas een half jaar en ik heb niet zo veel ervaring. Maar ik merk wel dat ik een stuk minder assertief ben richting het paard en hij daardoor meer uitprobeerd. (Bij mij spelen zenuwen en angst wel een rol maar dat zijn weer is pas een gevolg van het niet kordaat en assertief handelen.)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:06

De bijrijdster van mijn vorige paard had ook veel problemen buiten, terwijl ik die niet had. Zij belde mij eens, dat ze ergens stond en het paard geen kant meer op kon. Ik ben er toen heen gereden en heb mijn paard makkelijk naar huis gereden, er was niets aan de hand??.Toen ben ik eens meegefiets en onderweg hebben we geruild. bij mij geen centje pijn en bij haar problemen. Toch echt een overwichts probleem volgens mij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:04

Lijkt mij ook een overwichtsprobleem, die van ons heeft er ook een handje van om in de staak te gaan, achteruit te gaan lopen of omhoog te komen als hij iets engs ziet en voelt dat de ruiter niet door kan pakken. Ik rij hem nu 5 jaar maar in het begin kon ik absoluut niet met hem buiten rijden. Ik kreeg hem niet eens het erf af bij wijze van spreken. Ik was te lief en daarnaast te laat met mijn hulpen, en ik vond het ook eng want hij liep zo met me de sloot in. Nu voel ik aan als hij gaat staken en kan ik hem 9 van de 10 keer voor zijn door extra been, tikje met de zweep en uitvoerig belonen als hij door blijft lopen. Dat is toch een kwestie van aan leren voelen en weten wanneer je welke hulp moet geven. En dat leer je alleen door er veel op uit te gaan, lijkt me handig om dit in het begin samen met jou te doen en daarna steeds meer op afstand.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:08

Caira schreef:

Precies mijn gedachte! Waarschijnlijk 'profiteert' je paard hier een beetje van.
Helemaal nu; de meeste paarden hebben toch een beetje de lente in hun bol nu :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:08

Dat is zeker waar! Die van ons is 20 maar dat zou je hem nu ook niet geven, helemaal nu het ineens weer een flink stuk frisser is buiten.