spanten rijhal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

radoszin

spanten rijhal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 07:38

Wie weet wat voor spanten je het beste kan gebruiken voor de bouw van een rijhal ?
Ik krijg nergens op internet gevonden welke dikte de spanten moeten zijn .

O ja de overspanning is 20 meter.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:06

Dat zal je ook niet op internet vinden, zoiets dient door een bouwkundige te worden uitgerekend. Hangt van het materiaal af (hout of staal), van de wandconstructie (dragend of niet) van de dakconstructie, etc.
Bij de aanvraag voor een bouwvergunning (pardon, omgevingsvergunning heet zo'n ding tegenwoordig) ben je trouwens ook verplicht zo'n berekening mee te leveren.

radoszin

Re: spanten rijhal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 11:45

Oke dank je wel , ik zal eens verder gaan met uitzoeken.
In ieder geval worden het stalen spanten , ik dacht misschien is er hier iemand die een rijhal heeft en die weet wat voor type spant dat het moet worden ( IPE of andere )

Clausch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:59

Goede tip misschien. Zoek anders een bouwkundig student. Die kunnen zo'n bouwtekening misschien voor relatief weinig geld maken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:37

Voor en bouwvergunning heb je sowieso een architect nodig hoor... desnoods voor alleen de handtekening maar dat gaan die nog niet gratis doen ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:27

onzin. je hebt geen architect nodig. Wel de juiste schetsen en constructietekeningen en sterkte berekening, maar een bouwkundige doet dat normaal gesproken ook altijd. Meestal geeft een architect zijn leuk bedachte ontwerp aan de bouwkundig tekenaar en constructeur en die maken de benodigde tekeningen.

Je kunt ook een standaard hal kopen, of 2e hands via via, en vaak zitten daar alle tekeningen en berekeningen al bij.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:30

Voor een bouwaanvraag, toch zeker in België, heb je ALTIJD een architect nodig, altijd. Of die nu iets doet of niet, iets tekent of berekent of niet, zonder een visum van de orde van architecten en de handtekeningen van de architect kan je geen bouwdossier indienen, simpel.

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 16:47

Wij zijn van plan om zelf de spanten te laten maken en zetten .
Omdat ik op veel plaatsen weer een ander soort type spant zie was dit mijn vraag ook.
Ik weet ook dat je de tekeningen en constructieberekeningen nodig hebt voor een aanvraag .

Ik wil eigenlijk weten wat voor gemiddeld type spant wordt gebruikt .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:25

kijk dan even bij de standaard hallen die te koop worden aangeboden (nieuw)
Vaak staat daarbij de maat hal een type spant bij, het materiaal van de spanten en de dikte/sterkte van het staal.
Als je dezelfde overspanning neemt als jullie willen en dezelfde dakbedekking, kom je een heel eind met wat googlelen of rondbellen.
En anders kijk je even bij een binnenbak of agrarische loods in de buurt...

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:36

Ga je een binnenbak bouwen, Wendy? :D

Als je een keer spanten van dichtbij wilt komen bekijken ben je welkom hoor..

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 19:38

Wij zijn rond aan t kijken van hoe en wat , ik kom eerdaags wel even langs om jullie stal te bekijken .

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:48

radoszin schreef:
Wie weet wat voor spanten je het beste kan gebruiken voor de bouw van een rijhal ?
Ik krijg nergens op internet gevonden welke dikte de spanten moeten zijn .

O ja de overspanning is 20 meter.
goed voorbeeld van jezelf: http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZV8HYIV6-D.jpg ;)
Maar je hebt voor maatwerk constructeur nodig die sterkte berekeningen maakt voor je, of anders laat je een prefab hal bouwen door aannemer.
Jou spanten moeten ook ergens opstaan he... een fundering en die moet sowieso worden berekent.
Moet je heien b.v. dan moet een sondeerbedrijf van te voren een grondsondering doen op je erf om zodoende paallengte te bepalen.

Al die gegevens heb je nodig voor aanvraag bouwvergunning bij je gemeente.

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 19:51

@Peetstap , daar sta ik idd in pension met mijn hengst en die spanten zelf heb ik ook in gedachten met trekstangen er tussen ( hebben hun ook ) , maar wilde graag meer ideeen over spanten weten en welke andere mensen gebruiken.

Op sites waar hallen te koop staan staan er geen type spanten bij of diktes , daarom dacht ik vraag het eens op bokt.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:17

google op: IPE profiel en onder PDF file staphorst staalbouw vindt je globaal draagkracht IPE profiel.
Meest gebruikt in hallenbouw.

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 20:18

Oke dank je wel , zal eens gaan kijken .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:06

radoszin schreef:
@Peetstap , daar sta ik idd in pension met mijn hengst en die spanten zelf heb ik ook in gedachten met trekstangen er tussen ( hebben hun ook ) , maar wilde graag meer ideeen over spanten weten en welke andere mensen gebruiken.

Op sites waar hallen te koop staan staan er geen type spanten bij of diktes , daarom dacht ik vraag het eens op bokt.

Je hebt bepaalde sites waar je meer info over de hallen op kan vragen en daar staat dan constructie-informatie bij. Weet uit mijn hoofd niet meer welke sites/hallenbouwers.

UBenefits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:08

Wie op dit moment mooie spanten wil hebben met een mooie overspanning dan kunnen die terecht op www.unitedbenefits.nl. Het gaat om mooie houtverlijmde spanten van de voormalige Groenoordhallen in Leiden. Een mooie brede overspanning is eenvoudig te realiseren. De spanten kunnen ook opgedeeld worden: hierdoor ook zeker geschikt voor een mooie rijhal. Bovendien zijn het spanten met een verhaal, direct leverbaar. Met vier spanten maakt men echt een enorme mooie hal. Neem anders even contact op voor wat meer informatie. Peter Hulst 06/53210617. Mooie prijs te maken voor de snelle beslisser!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:18

Voor stalen spanten: Neem eens contact op met Hardeman.
http://www.hardeman.nl/
Kan je zowel bouwpakket leveren als een complete rijhal.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:44

In nl heb je géén architect nodig. Wel moet je het laten berekenen. Workspot wordt hier door mijn prive constructeur (vriendje) aangeraden. Minimaal een laatstejaars tu student of meer nemen voor het berekenen.

Houten spanten zijn mooier.