Ik heb al gezocht of er misschien een topic is wat voor mij ook de oplossing kan zijn, maar ik heb nog niets gevonden wat precies mijn probleem omschijft, sorry dus als het dubbel is!
Ik heb een nieuw paardje, superleuk beestje. Ze is zeven jaar oud, en ik schat ongeveer een jaar onder het zadel maar niet intensief bereden.
Maar nu mijn probleem. Volgens mij heeft het beestje een trauma ergens aan, geen idee wat. Het schijnt dat de manege eigenaar van de manege waar ik rijd haar op de markt heeft gekocht, en dat de vorige eigenaar haar die ochtend niet uit de wei kreeg. Dat hij de veearts er met een verdoving bij gehaald heeft en dat ze zo het paard uit het land kregen. Vervolgens weigerde ze ook de trailer op te gaan. Dit kan natuurlijk alleen een verhaal zijn, maar als het waar is vind ik het toch behoorlijk heftig.
Ze is zeer moeilijk uit de stal te krijgen, ze stond in een hele ruime loopbox met vier andere paarden, en daar duurde het vaak wel tussen tien minuten en een uur(!) om haar uit de stal te krijgen. Nu staat ze in een éénpaards box, maar hier draait ze haar kont naar me toe als ik haar wil pakken. Dan blijf ik staan en wacht tot ze wil komen, ze trapt niet en na een tijdje draait ze zich om en laat ze zich gewoon pakken.
Ze vind het verschrikkelijk als je aan haar achterbenen, oren, staart, buik komt, dan dreigt ze met haar staart of achterbenen. En ze houdt je sowieso de hele tijd in de gaten als je met haar bezig bent, ze schrikt van alles wat ze niet meteen ziet.
Ook het wandelen over het terrein vind ze heel eng aan de hand, buitenritten zijn geen probleem.
En ook het bit is een probleem, ze gooit meteen haar tong er overheen zodra ze in de bak staat, ik heb er tot nu toe een dubbelgebroken koperen watertrens en een redelijk dikke RVS bustrens in gehad. Maar hier wordt aan gewerkt.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik wil geen misverstanden laten ontstaan
Maar weet iemand hoe ik hier mee om moet gaan? Want ik wil het absoluut niet verergeren zoals je begrijpt!