Moeite met uit de wei halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisa96

Moeite met uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 18:04

Iedere keer als ik mijn paard uit de wei wil halen, komen alle andere paarden ook op mij af. Ik had er eerst niet zoveel problemen mee, maar ze beginnen nu steeds naar me te trappen als ik met mijn paard langs ze loop. Wat kan ik hier tegen doen?

Amalarab

Re: Moeite met uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:08

dressuurzweep mee?

lisa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 18:09

Dat is wel een idee ja! Heb ik niet aan gedacht, aangezien ik normaal nooit een zweep gebruik ;)

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:25

Je kan ook het halstertouw gebruiken om te dreigen, bijvoorbeeld door 'm als een soort ventilator rond te draaien :+ Dan hoef je niets extra's mee te nemen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:41

Als de paarden trappen is dat dan naar jouw of naar het paard wat je mee wil nemen.
Wat ik altijd doe is zorgen dat de andere paarden mij veel ruimte geven en ze opstand houden in het begin misschien wel handig om een zweepje mee te nemen als verlenging van je arm. Maar na een tijdje zouden ze je wel op gebaren en stem terug moeten gaan als je daarom vraagt.

lisa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 20:44

Jannaa schreef:
Je kan ook het halstertouw gebruiken om te dreigen, bijvoorbeeld door 'm als een soort ventilator rond te draaien :+ Dan hoef je niets extra's mee te nemen.

Ja dat kan ook nog, ik hoop dat ze daar dan een beetje van onder de indruk zijn haha

lisa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 20:46

Tigra_ schreef:
Als de paarden trappen is dat dan naar jouw of naar het paard wat je mee wil nemen.
Wat ik altijd doe is zorgen dat de andere paarden mij veel ruimte geven en ze opstand houden in het begin misschien wel handig om een zweepje mee te nemen als verlenging van je arm. Maar na een tijdje zouden ze je wel op gebaren en stem terug moeten gaan als je daarom vraagt.

Het is denk ik meer naar het paard wat ik mee wil nemen, maar het is gewoon niet zo'n fijn idee. Dan ga ik maar wat verschillende dingen uitproberen en hopen dat het werkt! Dankjewel ;)

Clausch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:09

Vooral laten merken dat je niet bang bent en afstraffen, dat is het enige dat je kan doen. Misschien dat ze dit doen om hun kuddegedrag. Jij neemt een paard mee uit hun kudde.

Jeannette69

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 01:04

Lichaamshouding doet ook heel veel, laten zien dat jij de alfa bent. In uiterste nood een longeerzweep meenemen.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:59

Ik kan me voorstellen dat het bedreigend is als je met een paard aan de hand aangevallen wordt door andere paard(en) die niet vastgehouden worden. Met de longeerzweep zou je dan een circel om je heen kunnen proneren vrij de houden door hem horizontaal ter hoogte van je middel in een boogbeweging om je heen te bewegen (niet zover doorzwaaien uiteraard dat je het paard dat je aan de hand hebt verschrikt of raakt) zodra de andere hippische bewoners een poging doen om jou te molesteren. En mochten ze toch binnen de circel willen komen dan ontmoeten ze vanzelf de zweep.
Je hoeft dan niet perse gericht te slaan, maar ja, het is hun keus om te dicht bij te komen en binnen de beweging van de zweep.
Verder zelf proberen een houding aan te nemen tijdens het lopen (schouders naar achteren, borst vooruit en zo) die zelfvertrouwen uitstraalt met het idee van `passen jullie maar op, anders worden jullie rookvlees´

Nadjax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:53

soms wil het ook nog wel is helpen als je snel op ze af loopt. aangezien dat in de dierenwereld bedreigend aan kan komen.

misschien op ze af lopen en hard HE roepen ?

xxxxLilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:40

probeer met je halster touw rondjes te zwieren en ze zo weg jagen. op de manege hebben we hier ook last van en dan zwier ik gewoon naar ze met een halstertouw en dan zijn ze zo bij de andere kant van het weiland

lisa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 20:25

Laatst lukte het wel aardig ja :) Ben gewoon niet echt een leider in hun ogen denk ik

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:32

Ga volledig mee in bovenstaande tips. Laat zien dat je geen enkel paard in jouw persoonlijke ruimte wil en hou die in het begin ook groot voor je eigen veiligheid. Ik heb een onderdanig paard en wil je het dan n beetje veilig houden met in en uit de wei halen zul je je dominant moeten gedragen. Borst vooruit, schouders naar achteren en ze boos RECHT in de ogen kijken. Respecteren ze dat niet, schop zand naar ze, slinger met je halster en als dat alles niet werkt idd een zweep mee. Succes!

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:52

Niet bang zijn, dat voelen ze en dan gaan ze trappen.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:38

Met halstertouw zwiepen werkt niet altijd want soms schrikt het paard dat je vasthebt er ook van,beter en zweepje meenemen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:40

En ze niet laten merken dat zij te bepalen hebben of jij je paard uit de weide haalt of niet. Geef je het op, is de kans volgens mij groter dat ze het volgende keer weer doen. Als het een paar keer goed is gegaan en jij laat je niet van je stuk brengen, doen ze het vast niet meer

Succes!

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:04

Zweepje meenemen