Ik snap mensen niet meer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anoukie88

Ik snap mensen niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 14:14

Allereerst sorry als het verkeerd staat, ik kon zo even niet anders bedenken waar het thuis zou horen.

Ik heb op het moment mijn haflinger te koop staan. Het is een (bijna) 17-jarige recreatieruin. In de advertentie heb ik eerlijk verteld om wat voor een soort pony het gaat. Daarbij komen de dingen als recreatie, western en engels, 100% verkeersmak en nog nooit gesteigerd of gebokt naar voren. Een heel positief verhaal dus, maar ik kan er niks anders van maken want zo is de pony :D Ik heb daarbij ook eerlijk verteld dat hij zomereczeem heeft, maar dat dit met de deken netjes in de hand te houden is. Ook dus de "negatieve" kanten benoemd. Nou so far so good...

Dan komen er reacties via de mail of pb. Deze antwoord ik eerlijk en ik probeer een zo goed mogelijk beeld te schetsen van de pony. Dus niet alleen de positieve maar ook de negatieve, want geen enkel paard is perfect. Ik zeg er eerlijk bij dat hij pittige gangen heeft, maar ontzettend goed luistert naar de commando's van je stem. Dus HO is HO bij hem. Nou weer so far so good.... ;) ;)

Dan zijn mensen heel enthousiast en hebben interesse in de pony. Ze vertellen in wat voor een situatie de pony terecht zou komen bij hun, en ik stem toe dat ze langs kunnen komen en proberen. Dit is nu dus al een aantal keer gebeurd. Ik ga ervan uit dat de mensen gekomen zijn om de punten die ik heb aangegeven van de pony. Ik ben hier eerlijk in geweest dus naar mijn weten, weten de mensen waar ze aan toe zijn. Nou het proberen van de pony gaat telkens goed. Ik heb de mensen laten zien dat hij echt 100% verkeersmak is, een leuk rondje in de bak kan lopen, héél goed naar de stem luistert en dat hij superbraaf is in de omgang. Nou mensen gaan enthousiast naar huis en laten het later weten zeggen ze. Maar telkens aan de telefoon krijg ik te horen dat ze hem niet nemen want.....hij is te pittig. Nou ik heb duidelijk erbij vertelt dat het om een pittige pony gaat die wel goed luistert naar HO. Ja dat zijn ze dan wel eens, maar ze nemen hem toch niet. Wat willen mensen tegenwoordig dan? Het is geen automaat nee, maar dan moet je geen paard nemen. Een kind van 8 jaar kan er hier op rijden.

Ik weet even niet zo goed wat ik wil vragen. Maar wat gaat er verkeerd? Ben ik te eerlijk? Ben ik niet duidelijk? Verwachten mensen iets anders?
Ik heb nu een aantal mensen gehad waarbij ik het wel zag zitten, en dat het ook wederzijds was. Maar op het laatst dan toch terugtrekken. Ik begin er helemaal moedeloos van te worden. Ik zoek gewoon een ontzettend leuk huis voor hem waar hij lekker recreatief gebruikt kan worden en waar hij lekker op z'n tijd z'n natje en z'n droogje krijgt. By the way voor de prijs hoef je het ook niet te laten, want het bedrag dat ik voor hem vraag is verre van hoog.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat bokt mij misschien kan helpen wat ik met de situatie aan moet.

celano

Re: Ik snap mensen niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:17

De aankoop van een paard of pony is een belangrijke gebeurtenis en het moet 200% passen. Wat voor jou een toppony is, kan voor een ander tegenvallen.

Even geduld hebben en vooral eerlijk blijven dan vind je wel een goed tehuis.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:21

Ik vind dat je duidelijk verwoord hoe de pony is, dus daar kan het niet aan liggen.
Misschien zou je pittig anders kunnen verwoorden bijvoorbeeld voor actief of veel looplust. Verder vraag ik me af, is de pony alleen voor recreatief te gebruiken en niet meer voor wedstrijden? Dat zou misschien ook een struikelblok voor veel mensen kunnen zijn. Aan de andere kant, je zet het in je advertentie dus mensen weten vantevoren wat ze ervan kunnen verwachten.

Moeilijk moeilijk, je hebt de tijd ook niet echt mee. Verkoop van paarden/pony`s gaat niet lekker, er is veel te veel aanbod en de prijzen zijn niet hoog. Daarnaast moet de combinatie ook klikken. Ik denk dat je gewoon moet afwachten. Meer kun je niet doen.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 14:23

Celano, ja dat snap ik ik zou zelf ook niet met minder genoegen nemen. Maar vind het zo vervelend dat ze hem niet nemen om punten die ik duidelijk heb aangegeven. Kom dan niet kijken zou ik zeggen... En als je het dan toch wil proberen wees dan niet enthousiast tegenover mij dat je het helemaal ziet zitten. Want als ik iemand enthousiast hoor zijn over een pony lijkt het mij dat die dus aan je punten voldoet en dat je hem ziet zitten.. Maar klopt wat je zegt dan het 200% moet passen. Heb er niks aan als hij ergens naar toe gaat en mensen zien hem na een paar weken al niet meer zitten.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:25

Helaas denken mensen soms dat het pittige wel mee zou vallen of dat het bij hun misschien niet zo is. Ik waardeer het juist dat je heel eerlijk bent! Misschien kan je de ''kijkers'' wat meer uithoren over bijv niveau en bedoelingen en daarbij selecteren op wie je wel of niet laat komen.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 14:25

Paard89, wedstijden is niks voor hem. Als mensen mij vragen, dan zeg ik eerlijk dat hij dressuur en springen kan, maar dat dit zeker niet zijn hobby is. Het liefste gaat hij lekker de weg op. Maar daarom ook de term recreatiehaflinger in de advertentie.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 14:28

Natasjahors, ik ga af op wat de mensen zeggen via contact en zeg ook eerlijk of ik het idee heb of die bij hun past. Ik snap niet zo goed wat mensen dan willen. Want pittig is eigenlijk in de zin van looplust en actief, maar zo gauw je HO zegt dan mindert hij `vaart`. Ik snap niet wat mensen willen. Willen ze dan een paard dat je naar voren moet trappen en er bijna bij neervalt. Ik zie die looplust eigenlijk alleen maar als positief aangezien hij de rust zelve is en er geen rare dingen bij doet.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:30

hahaha dan snap ik het ook niet meer, nou succes in ieder geval ik hoop dat de juiste persoon langskomt! :)

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:30

sommige mensen kunnen pittig te pittig opvatten,denk dat je beter er neer kan zettend at hij voorwaarts is.

geef het de tijd.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:46

Ik denk dat je gewoon geduld moet hebben, en vooral zo eerlijk moet blijven als je nu klinkt :j Met afzwakken of om de negatieve kanten van de pony heen draaien schiet niemand iets op. En iemand zei het al: dit is niet de beste tijd om een haflinger die eigenlijk niet meer kan/wil dan boshobbelen te verkopen. Niet denigrerend bedoeld, maar daar zijn er dertien in een dozijn van, en als die van jou de koper dan niet aanstaat, tja, dan geef ik ze geen ongelijk als ze verder gaan zoeken :o

Samengevat: ik denk dat er niet veel anders opzit dan wachten tot de juiste persoon langskomt. Succes :)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:05

Een koper moet jou vertrouwen op jouw woord. Jij kan wel zoveel zeggen en nu is het inderdaad waar wat jij zegt maar hoe moet die koper dat weten? Jij kan natuurlijk ook iemand zijn die alles snel heftig en pittig vind terwijl de koper zelf dat helemaal niet vind, en andersom natuurlijk ook. Kan het zijn dat jij misschien gewoon al meer gewend bent? of dat juist de kopers toch al snel onder de indruk zijn van een paard wat beweegt?

Dingen horen is zo anders dan dat je het in de praktijk mee maakt, sommige dingen moet je zelf ondervinden voordat je er echt aan kunt bepalen of jij het aankan of niet.

Clausch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:56

Er zijn misschien teveel paarden en pony's voor redelijk lage prijzen te koop op dit moment. Ik denk dat dit is wat je in de weg zit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:09

Pittig is ook een zeer subjectief iets. In mijn manege/ponytijd was een pony al pittig als die twee bokkesprongetjes maakte bij het aangalopperen. Die mening is ondertussen al wel veranderd. :D
Of dit, mensen die een paard pittig noemen, terwijl ik het gewoon stout gedrag vind. Pittig staat voor mij niet gelijk aan stout. Een pittig paard blijft eerlijk.
En zo heeft ieder zijn eigen idee (ook bij andere adjectieven trouwens zoals braaf, vriendelijk,...).

Ik zou me er dus niet te veel van aan trekken. Jij bent eerlijk naar de kopers toe, de kopers zijn eerlijk naar jou toe, geen probleem toch?