Ruiterroutes omg. Wenum Wiesel/Vaasen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SusanW

Ruiterroutes omg. Wenum Wiesel/Vaasen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 21:28

Hoi ik ben op zoek naar een kaartje of info waar ik die kan krijgen, van ruiterpaden in de omgeving Wenum Wiesel en Vaassen en daar tussen in. Ook zou ik graag tips hebben waar je kunt parkeren met trailer of veewagen. Ik woon in Beemte Broekland aan de andere kant van de A50 dan de Veluwse bossen, dus ga met de trailer.

Omdat ik mijn paardje weer helemaal op moet bouwen qua conditie kan ik niet zomaar ergens heenrijden en zien waar ik eindig ;)

Graag jullie hulp dus! Alvast bedankt!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:38

Dit is denk ik iets noordelijker, maar misschien heb je hier iets aan: http://www.paardenroute.nl/kaart.htm . Het is volgens mij vorig jaar net zo aangelegd, dus ik verwacht dat de nummerbordjes nog goed te zien zijn.
En nog een site waar allerlei kaarten van de Veluwe met ruiterroutes zijn te bestellen: http://sws.webq.ws/d2w/swswka/swswkalog ... t?BGBNR=13 . Misschien is het anders handig bij de VVV in Apeldoorn langs te gaan, die hebben vast ook wel een aantal van die kaarten liggen en dan kan je ze even inzien. Die van de Veluwetrail zijn ongeschikt, erg onduidelijk vind ik en die routes zijn te lang voor je vermoed ik. Daar staan ook geen andere ruiterpaden op.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:10

In Wiesel kun je als je een niet al te lange tocht wil maken ook nog door het dorp zelf rijden. Gaat door stukjes bos en landerijen.
Bij de VVV kun je een fietskaart krijgen van de Kroondomeinen, daar kun je ook mooi doorheen rijden. Niet alles is ruiterroute en er wordt streng gecontroleerd, dus goed opletten! Je kunt er de weg bijna niet kwijt raken bijna alle paden lopen paralel aan elkaar.
De trailer zou je kunnen neerzetten bij het wildrooster aan het begin van de kroondomeinen in Wiesel, helemaal de Wieselseweg afrijden en dan zie je die vanzelf. Je zou hem ook nog aan de Elburgerweg (vanaf de Zwolseweg de Elburgerweg op, dan zie je vanzelf parkeerplaatsen als het bos begint) kunnen parkeren, maar dat ligt eraan vanaf welke kant je uit de Beemte komt.
Je zou ook eens in het Apeldoorn huiskamer topic een oproepje kunnen plaatsen of iemand je eens wat plekjes wil laten zien. Er staan heel veel paarden in pension in Wiesel en omstreken, maar het is altijd onzettend moeilijk zo op papier uit te leggen hoe je moet rijden. De mensen die daar wat langer staan, weten alle mooie paden precies!

edit: en wat een gave paarden heb je :j

Loetie84

Re: Ruiterroutes omg. Wenum Wiesel/Vaasen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:16

De Gorselse hei is misschien nog wel een fijnere optie dan de kroondomeinen. Vind dat je daar namelijk weinig keuze hebt qua paden en er wordt zoals gezegd streng gecontroleerd. Op de gorselse hei kun je prima parkeren (waar de ijskraam staat, of anders heel iets verder doorrijden richting vierhouten is aan de linkerzijde een fijne plek) Vanuit daar rij je zo het bos in. Veel keus aan paden en je kunt dus zo lang of zo kort rijden als je zelf wilt...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:21

Loetie84: ja, dat klopt maar dat is niet tussen Wiesel en Vaassen in, dan zit je alweer in Emst/Epe. Je kunt wel mooi door het kroondomein vanuit Wiesel naar de hei rijden! Dan daar een ijsje eten :D
Maar het is inderdaad een superplek om te rijden!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:43

Def schreef:
Loetie84: ja, dat klopt maar dat is niet tussen Wiesel en Vaassen in, dan zit je alweer in Emst/Epe. Je kunt wel mooi door het kroondomein vanuit Wiesel naar de hei rijden! Dan daar een ijsje eten :D
Maar het is inderdaad een superplek om te rijden!

Ik zei het ook meer omdat TS toch met de trailer gaat. Het is idd iets de andere kant op. Maar vanuit Vaassen liepen we daar altijd onder het zadel heen. Later, toen ik iets verder weg stond, gingen we met de trailer.
Of je dan naar het kroondomein gaat of naar de Gortelse hei, maakt dan ook niet zo veel uit. Ik heb de afgelopen 4 jaar maar 2 keer in het kroondomein gereden en als je je netjes aan de paden houdt is er weinig te beleven en ben je het snel zat. Op de hei reed ik zeker iedere maand, soms zelfs vaker en heb nog nooit hetzelfde rondje gereden. Dus als je toch met de trailer op pad gaat, zou dat mijn keuze zijn!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 18:24

Hey wat leuk! Bedankt voor jullie reacties! +:)+

Het is op termijn zeker de bedoeling de wijde omgeving te verkennen, maar vooralsnog gaat het om korte ritjes om weer conditie op te bouwen. Vandaar dat ik in de nabije omgeving vroeg. Om eens per week ofzo met de trailer wat verder te moeten rijden vind ik niet erg, maar voor elke dag of om de dag kost dat wat teveel tijd.

Voordat ik hier kwam wonen woonde ik in Drenthe, zelfs vlak tegen het bos, maar ook daar reed ik altijd even met de trailer naar het bos om daar lekker te rijden. Anders heb je alle dagen hetzelfde stuk heen en terug, dat ben ik zo zat :o

Ik wil dus met de trailer 'even' naar het bos kunnen voor een uurtje rijden, dus dan zijn die Kroondomeinen rondom Wenum voor het begin wel prima denk ik. Als we dan weer wat verder zijn (en ik wat beter in mijn tijd zit) gaan we lekker verder weg en langere ritten maken :j

In elk geval super bedankt voor het meedenken en de tips!! Hier kan ik vast wat mee :j

En dankjewel Def voor het compliment :)
Ik wist niet eens dat er een Apeldoorn topic was _O- Ach ja, ik had het kunnen weten, wat is er nu níet op bokt? :')

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:50

Van beemte naar gortel is echt niet zo veel verder dan naar de kroondomijnen hoor ;) Klinkt misschien wat verder, maar het stuk bos ligt net achter Vaassen...

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 19:01

Oh haha, oké ik zal de kaart er even bijpakken :D Ja alles nieuw hier hè, dan krijg je dat ;)

Ik had eens op Google gekeken en zag dat als ik hier recht de snelweg oversteek en dan rechtdoor ga, na 6 km bij de bossen ben (dan zit ik precies tussen Wenum en Vaassen). Ik ben er al eens met de hond gaan wandelen en zag toen ruiterpaden, vandaar dat ik me toen afvroeg of daar kaartjes van zijn.
In Drenthe kon je bij de boswachterijen kaartjes krijgen/kopen, maar ik weet de boswachterij hier niet :o

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:00

Het stuk bos ligt overigens aan de oranjeweg / vierhouterweg. Veel plezier met rijden in ieder geval, waar je ook heen mocht gaan!