Mijn paard schrikt overal van! wat moet ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MandyD98

Mijn paard schrikt overal van! wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 19:28

Hey!

Mijn paard(Kwpner-11jr.) schrikt irritant veel. hij is overal bang voor en vind alles buiten het erf eng.
terwijl hij gewoon normaal is ingereden en geen nare ervaringen heeft meegemaakt is hij toch vrij bang. ook in zn eentje in de buitenbak is voor hem een uitdaging.
weten jullie een manier om hem er een beetje mee te helpen?
tips zijn graag welkom:)

Groetjess Mandy

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:59

Veel oefenen, schriktraining doen gewoon het paard met zo veel mogelijk dingen laten kennis maken.

Steph_rio

Re: Mijn paard schrikt overal van! wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:00

ik zeg gewoon veel oefenen. en hem juist veel in aanraking laten komen met vreemde dingen zoals Tigra_ ook al zegt

xAronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:53

Ik weet niet of hij bang is voor autos bijvoorbeeld, maar dan kan je een auto misschien op het erf zetten en dan er een paar keer langs lopen met je paard. Als het dan goed gaat kan je het ook doen als de motor aan staat. Kan je ook met andere dingen doen. Gewoon langs blijven lopen en praten tegen je paard. En dat allemaal blijven oefenen!

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:55

rijden! zelfverzekerd zijn en alle onzin negeren been eraan en springt die opzij dat direct been

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:59

heel veel gedult hebben, veel aan de hand oefenen.
ben je er zeker van dat hij echt bang is, en het niet doet om zegmaar te klieren? (dit deed mijn verzorgpaard, toen ik er eenmaal achter was dat 't onzin was, was 't ook snel over ;))
en dus wat hierboven al is genoemd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:06

Laat eens een bloedje trekken op de mineralen..........

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:08

Als medische problemen en slecht passend tuig zijn uitgesloten dan is het een kwestie van veel oefenen. Bouw eens een uitdagend schrikparcours op en probeer zelf veel rust en vertrouwen uit te stralen. Ik heb een shet die zelf niet zo zeker is van zichzelf, maar dat gaat steeds beter.

MandyD98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 21:10

oke goed idee!
het licht in ieder gevaal niet aan het zadel+hoofdstel wantd dat is op maat gemaakt.. maar dat schrikparcour lijkt me best een leuk idee! ga ik eens probere

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:30

ook even laten checken of zijn ogen helemaal okee zijn..

Clausch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:03

Is het ook een gevoelig dier met rijden?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:10

Als je de medische dingen uitgesloten hebt en je zadel is recent ook nog gecontroleerd. Zadel op maat zegt niet zoveel als dat niet kort geleden gebeurd is of niet kort geleden gecontroleerd. Paarden blijven van vorm en spier veranderen.

Dan komt het zoveel mogelijk aan op negeren. Probeer zo gewoon mogelijk door te rijden. Even corrigeren en verder. Zelf ook heel bewust proberen er niet op te letten en zelf ook niet vooruit gaan denken waar het mis kan gaan. Ervanuit gaan dat het niet gebeurd en zo rijden. Als je paard merkt dat jij niet schrikt en dat jij gewoon door gaat, zal hij steeds leren dat het niet eng was en het zo ook steeds minder eng gaan vinden.

Verder kan je inderdaad dingen op gaan zoeken, eerst zoveel mogelijk in een veilige omgeving, om zoveel mogelijk dingen te leren kennen en dus minder dingen gek te gaan vinden.

Succes!

MandyD98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 08:40

Bednkt voor alle tips.. ik ben er nu al mee bezig.. maarja alles heeft zn tijd dus we gaan maar oefenen oefenen en oefenen.

lisanne013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:10

Hey

Ik had ook een KWPN'er alleen rijden was een hell. Ik lag er elke keer naast als meneer een vliegje dacht te zien.
Ik ben toen het uiterste gaan trainen, springen over doeken (geloof me heb heel vaak de grond van dicht bij gezien toen :+ ).
Maar na 2 of drie keer vond hij het niet meer eng en ging buiten rijden steeds beter.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:58

Een paard haalt z'n zekerheid uit z'n kudde. Natuurlijk zijn sommige paarden zekerder van zichzelf dan anderen. Zo zijn er paarden die echt NIET alleen kunnen staan, maar ook paarden die rustig door grazen als een weidemaatje weggaat.

Als jij dus met je paard bezig bent, haalt een paard zijn zekerheid voor een deel bij jou. Ben jij zelfverzekerd, rustig en consequent dan is de grootste angst al weg zonder nog verder iets te oefenen.

Bijvoorbeeld: Jij wilt over de hoefslag de bak één keer rond rijden. Je paard ziet in elke hoek spoken dus die wilt er continu vanaf en wordt druk. Dan is het de truc om niet mee te stressen of extra spieren aan te spannen, maar gewoon rustig te blijven, vanuit je buik adem te blijven halen en opnieuw aangeven wat je wilt dat je paard doet: over de hoefslag lopen.

Op het moment dat je paard dat doet, doe jij weer niks want je bent op dat moment waar je wilt zijn. Dus ook niet overdreven belonen als je paard dan eindelijk over de hoefslag gaat want dat is immers geen grote prestatie, maar heel normaal.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:04

Rijden, paard blootstellen aan spannende dingen, liefst met een ander ervaren paard erbij.
De meeste paarden voelen zich veel beter op hun gemak met een ander paard erbij.
Inderdaad misschien goed plan om een keer een schriktraining te doen.
Doen alsof je neus boedt als er iets "engs" is, proberen de aandacht van je paard vast te houden. En als hij is geschrokken ergens van, proberen te ontspannen en de spanning te laten wegvloeien. Doe ik meestal door paard wat ruimte te geven en de hals te laten strekken en gewoon been eraan.
Maar enige manier is het doen...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:05

Ik ga helemaal mee met Sassol! :)

Mijn merrie schrok ook van alles, maar na gewoon consequent en zelfverzekerd haar steeds weer corrigeren kreeg ze meer vertrouwen in mij en vindt nu veel minder eng. Met alleen zeggen dat het niet eng is kom je er niet. Het paard moet ervaren dat het jou kan vertrouwen..

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:17

Een paard is een vluchtdier, vanuit zijn natuur hoort hij te schrikken, dat is de manier van overleven. Je kan dus niet verwachten dat een paard wat 'normaal' is ingereden of nog nooit iets engs heeft meegemaakt ook meteen verkeersmak en dergelijke is. Dat werken aan desensibiliseren (= laten wennen aan enge dingen) daar moet je dus wel aan oefenen en dat is een proces. Geduld hebben dus, en steeds een stapje verder. Verder moet jouw paard jou wel als leider kunnen vertrouwen, dus grondwerk en leiderschapsoefeningen werken ook. Jouw eigen houding is ook belangrijk, als jij 100 meter voor iets 'engs' al gaan stressen dan vloeit dat door in het paard. Succes :)

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:52

Gewoon inderdaad volhouden met oefenen totdat je bijna scheel gaat kijken ;-) Het ene paard leert sneller dan de ander en sommige paarden worden makkelijker maar nooit helemaal "mak". Oftewel, in een onbekende situatie zal het ene paard toch nog reageren met wegrennen terwijl de ander na de eerste zijsprong toch rustig wil blijven.
In het eerste geval kan je proberen te trainen om de vluchtreactie af te remmen door het wegrennen zo goed mogelijk gecontroleerd te laten zijn. Ook dat is een zaak van oefenen maar goed, niet elk paard is geschikt als politiepaard, hoe graag je het ook zal willen.
Maar zo veel mogelijk nieuwe dingen laten ervaren en veel herhalen kan altijd helpen.
Zo loop ik al een aantal dagen een stuk plastic door de wei te slepen om mijn jonkie te leren dat plastic zakken die bewegen niet eng zijn. Ik ga net zo lang door steeds totdat hij rustig blijft grazen. Maar ja, de volgende dag is hij weer vrolijk aan het rennen bij de eerste blik op het plastic monster. Nu blijf ik gewoon volhouden totdat hij dat ook niet meer doet waarna de volgende stap komt: plastic monsters die wapperen.
Hij is nog jong maar ik wil later graag met rijden niet kamikaze spelen als hij dan een stuk plastic langs ziet vliegen. Hij zal waarschijnlijk nooit helemaal niet verschrikken maar ik hoop door te oefenen in ieder geval na de eerste spurt weer kalmte te kunnen krijgen omdat hij dan hopelijk geleerd heeft dat het niet zo eng is.
Verder oefen ik nu met het inenten (hij heeft net de jaarlijkse prik gehad en dat was een reden om op te stijgen in de stal). Daarvoor heb ik een spuit zonder naald en daarmee doe ik net of ik hem een prik wil geven zoals de dierenarts doet. Hij vindt het nog engig maar door het vaker te doen hoop ik dat hij niet weer opstijgt als het voor het echie gaat.

Succes met oefenen :-)

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:43

Als hij in de buitenbak bijvoorbeeld bang is bij een hoek, dan moet je voor het rijden (als je er langs loopt) express daar naartoe lopen en stil gaan staan in de hoek. Als je paard het heeft gezien dan is er niks raars meer aan de hand.
Je kunt je paard voor het rijden ook even losgooien in de bak, zodat hij de bak (voor die dag :')) goed leert kennen.
succes.

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:48

Je kunt hem het beste een harde mep geven met de zweep zodra hij schrikt. Dan is 't zo over.
Hard schoppen met sporen met wieltjes wil vaak ook wel werken.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:54

drastle schreef:
Je kunt hem het beste een harde mep geven met de zweep zodra hij schrikt. Dan is 't zo over.

Gebrek aan aandacht?

TS, los van de trainingstips een vraag:
Wat eet je paard en hoeveel werkt hij? Een paard dat voor zijn lichaam en training te veel krachtvoer krijgt kan daar gemakkelijk heel heet/nerveus/schrikkerig van worden. En veel recreatiepaarden krijgen eigenlijk veel te veel krachtvoer en soms ook juist te weinig ruwvoer. Bij zulk gedrag kan het dus ook geen kwaad om nog eens heel kritisch naar het rantsoen te kijken.

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:54

^^ scherpe wieltjes zijn dan wel het beste!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:58

drastle schreef:

Grapje mag ik hopen?

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:01

_Zsazsa_ schreef:
drastle schreef:

Grapje mag ik hopen?

Het is beter eenmaal te lijden dan voortdurend bezorgd te moeten zijn, in angst te moeten zitten.

Julius Caesar
Romeins keizer 101-44 BC

Vrees berust op zekere angst voor straf, en die verdwijnt nooit.

Machiavelli
Florentijns staatsfilosoof 1469-1527