Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
S_imonee schreef:Ik ga dit even volgen. Mijn pony doet dit ook vaak.
Ik geef hem niks meer uit de hand. Ik denk dat het er wel door kan komen, of dat je iets lekkers in je zak hebt. Dit doe ik ook niet meer.
Ik corrigeer het ook, maar hij lijkt er niks om te geven.
Ik heb niet echt tips voor je wat de beste methode betreft, maar wat je ook gaat proberen om het af te leren: blijf consequent. Al probeer je het door straffen, negeren, op je kop staan: als je dit goed volhoudt, leert je pony vanzelf dat hij met zn muil van jou af moet blijven
Ik zeg: korte metten mee maken! Hij moet jouw ruimte respecteren, dit kan je hem aanleren door paardvriendelijke grondwerkoefeningen te doen. Hem wegduwen en neen zeggen zal in dit geval niet (blijven?) helpen. Zelf vind ik het niet erg dat mijn paard aan touwtjes ed ligt te sabbelen en dat doet hij dus nog steeds, hij is gewoon nieuwsgierig, zolang hij maar niet aan iets van MIJ begint te sabbelen want dat resulteert in bijtgedrag. Na enkele keren grondwerk gedaan te hebben en consequent in te grijpen is hij het helemaal verleert!
Succes.
Hij weet dondersgoed dat het eigenlijk niet mag. Vooral als hij het probeert aan iets wat aan mij zit.