Hit Air vesten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Hit Air vesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 19:46

Hoi,

er zijn al een paar topics geopend over Hit Air vesten,
maar ik vind niet het antwoord dat ik zoek...

Ik heb ondertussen 2x op 6 jaar tijd mijn rug flink beschadigd.
6 jaar geleden door een val van de hooizolder (1 wervel gebroken).
Een week geleden door een val van mijn paard (de oude gebroken wervel is nu 40% ingedeukt, de andere is 25% ingedeukt).

Paardrijden mag nog, maar ik mag eigelijk niet meer vallen...

De leveranciers beweren uiteraard dat je met zo'n vest géén schade aan de wervelkolom kan oplopen,
aangezien de hit air vest je beschermt over de gehéle wervelkolom (dus ook stuitje).

Maar ik wil het graag even van de gebruikers horen:
hebben jullie na een val mét de hit air vest nog schade opgelopen aan de rug of borstkas?

Voor degene die zeggen: 'stap dan gewoon niet meer op een paard', begrijp me niet verkeerd,
maar tot nu toe wil ik dat gewoon nog niet aanvaarden :-)

Ben trouwens heel stom van mijn paard gevallen, ik zat naar links gedraaid omdat ik iets aan het vertellen was,
paard verschoot van het lawaai van een tractor en keerde in volle galop rechtsom.

Evenwicht was dus weg en hop, daar ging ik...

Ik heb tot nu toe al besloten om niet meer te rijden tot ik zo'n airbagvest heb.
Als ik natuurlijk via dit topic te horen krijg van iemand dat er wél nog kans bestaat dat ik mijn wervels
ga beschadigen, dan ga ik heel veel tranen laten maar mijn carrière toch maar stop zetten :-)

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:52

Mijn beweegreden om juist niet zo'n vest aan te schaffen, is dat het alleen zichzelf opblaast (en dus beschermd) als je van je paard lazert. Maar wat dacht je van vallen mét je paard? Ik zit stevig op ponylief, ben niet bang te vallen. Wél draag ik een bp omdat ik eerder met een (andere) pony onderuit gegaan ben. Gewoon in een gecontroleerde galop, schrok, raakte iets met z'n hoef en sprong naar links. Ving zichzelf niet op en schoof zo over het pad. Gelukkig zijn we er allebei met wat beurse plekken en spierpijn vanaf gekomen, maar dit soort dingen kun je nou eenmaal niet voorkomen....

Misschien niet helemaal het antwoord wat je zocht, maar het is wel iets om in overweging te nemen, IMO. :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:56

Naborah schreef:
Mijn beweegreden om juist niet zo'n vest aan te schaffen, is dat het alleen zichzelf opblaast (en dus beschermd) als je van je paard lazert. Maar wat dacht je van vallen mét je paard?

Niet voor niets dat je in de SGW niet met de hit air/point two vesten mag rijden, moet verplicht MET bodyprotector eronder.
Een vest beschermt gedeeltes die een BP niet kan beschermen (denk aan je nek, en stuitje/groter gedeelte van de onderkant vd rug).
Om die reden (nek, heb m eens bijna gebroken alleen BP aan) zou ik eigenlijks nog wel een airjacket willen.

Maar idd, de vesten gaan alleen open als je valt.
Dus zou sowieso een goed passende (dus geen te grote/brede/niet naar je lichaam zittende ) bp kopen. en daaroverheen hitair/point two zoals bij eventing.
Maar vind het wel lomp om nog te rijden als je eigenlijks niet mag vallen...
Zou je eigenlijks echt een bomproof paard moeten hebben.

Is mennen niet iets voor je? Tuurlijk kun je daar ook vallen, maar die kans is net even wat kleiner, mits je natuurlijk braaf paard/pony hebt.
Is natuurlijk altijd een optie als rijden niet meer gaat. Mocht je een keer van het mennen willen proeven ben je natuurlijk welkom. :)