Audi A4 2.5 TDI of BMW 325 TDS als trailerauto?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vilheide

Audi A4 2.5 TDI of BMW 325 TDS als trailerauto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 15:25

We zijn op zoek naar een andere auto die ook een trailer kan trekken.
We hebben nu een Saab 9-3 op gas, deze mag 1600 kg trekken maar mijn man merkt dat als er een trailer achter hangt er maar weinig power overblijft om bv een vrachtauto in te halen.
We willen wel graag in dezelfde gewichtsklasse blijven en zijn dus een Audi of BMW aan het overwegen.
Nu is dus mijn vraag zijn er hier mensen die of een Audi A4 2.5 TDI hebben of een BMW 325 TDS?
Beide auto's mogen 1600 kg trekken en hebben beide ruim 140 pk.
De trailer die er achter komt heeft een massa van 1600 kg.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:55

Ga eens kijken bij Subaru, een Forester 2 liter diesel of benzine heeft 150 Pk en mag 2000 kg trekken, de diesel heeft meer koppel en verbruikt minder en je hebt bij beiden 4 wiel aandrijving en een heleboel extra's standaard.
Wil je nog meer dan is er ook een 2,5 liter turbo, benzine versie van de Forester, ik denk dat hij ongeveer 250 pk heeft maar wordt maar in kleine hoeveelheden ingevoerd.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 16:55

MarcR schreef:
Ga eens kijken bij Subaru, een Forester 2 liter diesel of benzine heeft 150 Pk en mag 2000 kg trekken, de diesel heeft meer koppel en verbruikt minder en je hebt bij beiden 4 wiel aandrijving en een heleboel extra's standaard.
Wil je nog meer dan is er ook een 2,5 liter turbo, benzine versie van de Forester, ik denk dat hij ongeveer 250 pk heeft maar wordt maar in kleine hoeveelheden ingevoerd.

Een Forester diesel is niet in onze prijsklasse te krijgen want die zijn allemaal bijna nieuw.
En de gewone 2 liter benzine motoren mogen ook maar 1500 kg trekken.

josie

Re: Audi A4 2.5 TDI of BMW 325 TDS als trailerauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:21

Kijk anders eens hier tussen, hier worden heel veel typen en merken genoemd:
[TAO] Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Je schrijft je wilt in dezelfde gewichtsklasse blijven, hoe zwaar is de huidige auto?
En moet de toekomstige auto ook precies 1600kg kunnen trekken?
Of mag het ook meer zijn?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:29

Die Saab moet dat makkelijk kunnen. Is 'ie wel helemaal in orde? Wat voor motor is het?
Afhankelijk van de uitvoering zijn ze prima te tunen voor wat meer power, misschien ook het overwegen waard?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:31

Mss kan je eens kijken naar een suziki grand vitara? Is een 2.4 en mogen 1850kg trekken. Heeft genoeg power voor een vrachtwagen in te halen en zijn niet al te duur 2de hands. Sterker nog, ze kunnen ze aan de straat stenen niet kwijt, nieuw, dus das gunstig voor de prijs!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:37

Margreet schreef:
Die Saab moet dat makkelijk kunnen. Is 'ie wel helemaal in orde? Wat voor motor is het?
Afhankelijk van de uitvoering zijn ze prima te tunen voor wat meer power, misschien ook het overwegen waard?

Dat zat ik me ook al af te vragen.
Wanneer een Discovery met een 140pk V8 op gas fluitend er vandoor gaat met 2000kg trailer aan de haak, dan is er volgens mij echt iets goed mis met die Saab.

Immers, de simpelste 9-3 die ik op autoweek kan vinden, heeft een 130pk 2.0i met 177Nm. Dat moet toch voldoende uit de voeten kunnen, lijkt me zo......

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:41

mijn audi a3 1.9 tdi kan makkelijk een trailer trekken, dus met die a4 moet het ook wel lukken lijkt me.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 21:50

ikke schreef:
Margreet schreef:

Wanneer een Discovery met een 140pk V8 op gas fluitend er vandoor gaat met 2000kg trailer aan de haak, dan is er volgens mij echt iets goed mis met die Saab.

Immers, de simpelste 9-3 die ik op autoweek kan vinden, heeft een 130pk 2.0i met 177Nm. Dat moet toch voldoende uit de voeten kunnen, lijkt me zo......

Dat kan allemaal wel zo wezen maar mijn man vind onze auto toch te weinig power hebben om een trailer te kunnen trekken.
En het verschil tussen een Discovery en een Saab 9-3 is natuurlijk wel erg groot.
Misschien als je het over de nieuwste Saabs hebt, maar onze auto is inmiddels 12 jaar oud.

Mijn man rijdt daarbij ook nog eens ruim 20.000 km per jaar dus we willen een auto waar hij ook makkelijk doordeweeks uit de voeten kan, vandaar de keuze van een diesel.

Ik weet zelf ook wel dat een terreinwagen makkelijker trekt dan een gewone personenwagen.

We gaan gemiddeld zo'n 7 a 8 keer per jaar met een trailer weg, dit samen met het aantal km dat mijn man voor zijn werk rijdt maakte dus dat we voor een gewone diesel hebben gekozen.
En nu wilde ik dus graag weten of er hier mensen ervaring hebben met de Audi of BMW als trailerauto.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 21:53

loulou schreef:
mijn audi a3 1.9 tdi kan makkelijk een trailer trekken, dus met die a4 moet het ook wel lukken lijkt me.

Kijk, dit zijn de reacties waar ik op gehoopt had. +:)+

Wat is het totale gewicht wat je dan ongeveer trekt?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:58

Mijn Saabs zijn 10 en 26 jaar oud ;) Sleuren beide heel best! Ik geef alleen aan dat het dus niet normaal is en misschien wel tegen relatief lage kosten op te lossen is, kan me voorstellen dat je daar zelf misschien niet aan gedacht hebt en dan zou 't zonde zijn.
Als je al besloten hebt dat je er vanaf wilt omdat de auto sowieso verder ook niet bevalt, dan moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:19

vilheide schreef:
loulou schreef:

Kijk, dit zijn de reacties waar ik op gehoopt had. +:)+

Wat is het totale gewicht wat je dan ongeveer trekt?

mijn auto mag 1350 kilo trekken. (meer heb ik er geloof ik ook nooit achter gehad) maar dat gaat prima.
kijk het natuurlijk niet te vergelijken met onze bus die (ik geloof) 3500 kilo mag trekken, want dan merk je niet eens dat er een trailer achterhangt. dan ben je af en toe blij dat er een bocht aan komt en je aan de schaduw kunt zien dat er inderdaad nog een trailer achter hangt :+ maar met de audi komt je ook prima weg :j en vrachtwagens inhalen is zeker geen probleem.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:25

Als ik jou was, dan ging ik voor een BMW 325/525, maar wel met een bekende historie. En dan de Touring en automaat *\o/* . Goed verkrijgbaar en superbetrouwbaar, niet goedkoop, maar goed zoeken naar een betrouwbaar adres loont met de jaren.
Een A6 avant 2.5 TDI is ook leuk, maar kan het niet winnen van de BMW zowel qua betrouwbaarheid als qua onderhoud.

Btw een Saab (met een normale turbo & 2.0) op gas en dan een trailer er af en toe achter, wil nog wel eens wat futloos worden na een 2,5 ton en met de trailer erachter blijkt dat het beste. Is een onderhouds/reparatiekwestie, wat erg in de papieren KAN lopen. Meldt je eens op een Saabforum met je vraag, mss hebben de kenners een andere oplossing of idee.
Het is ook vaak een gevoel alsof het niet zo hard gaat, maar "effe snel een vrachtwagen inhalen" met een trailer plus paard erachter, is sowieso niet weggelegd voor een 9.3 op gas. Die is meer gebaat bij een rustiger toerenopbouw. Blijft hij langer in conditie.

Grtz.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 22:28

Margreet schreef:
Mijn Saabs zijn 10 en 26 jaar oud ;) Sleuren beide heel best! Ik geef alleen aan dat het dus niet normaal is en misschien wel tegen relatief lage kosten op te lossen is, kan me voorstellen dat je daar zelf misschien niet aan gedacht hebt en dan zou 't zonde zijn.
Als je al besloten hebt dat je er vanaf wilt omdat de auto sowieso verder ook niet bevalt, dan moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten!

We hebben verder ook niet veel negatiefs te vertellen over een Saab, maar wat ik net al zei vind mijn man hem net even te weinig power over hebben.
Zelf weet ik niet hoe hij rijd zowel met of zonder trailer want heb geen rijbewijs.
Ik ga er dus maar vanuit dat manlief gelijk heeft.

Onze vorige auto was een Volvo V70 diesel, 170 pk en die had wel genoeg over volgens manlief.

Dus vandaar al de keuze voor een diesel omdat die zowiezo wat meer vermogen hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:36

vilheide schreef:
Margreet schreef:

We hebben verder ook niet veel negatiefs te vertellen over een Saab, maar wat ik net al zei vind mijn man hem net even te weinig power over hebben.
Zelf weet ik niet hoe hij rijd zowel met of zonder trailer want heb geen rijbewijs.
Ik ga er dus maar vanuit dat manlief gelijk heeft.

Onze vorige auto was een Volvo V70 diesel, 170 pk en die had wel genoeg over volgens manlief.

Dus vandaar al de keuze voor een diesel omdat die zowiezo wat meer vermogen hebben.

Maar een Discovery weegt leeg al 2000kg. Als je daar dan nog eens 2000kg trailer aan knoopt EN twee mensen met al hun zooi in propt voor een lang weekend paarden, dan gaat zo'n combi heel rapjes naar de 4500kg! En hoewel dat niet de bedoeling is, heb ik eens proefondervindelijk vastgesteld dat zo'n kombi dus gewoon 120km/h haalt, op LPG!
Een beetje Saab moet dus met zeker 1500kg MINDER combigewicht toch op z'n minst gewoon met het verkeer mee kunnen komen en vrachtwagens voorbij kunnen steken. Zo groot is het verschil in motorkoppel nu ook weer niet.

BMW zou ik inderdaad alleen doen als de history bekend en traceerbaar is. Je vindt ze nog net iets te vaak afgetrapt.
Als die V70 zo goed beviel, waarom dan niet gewoon een V70 terug? Ja, is wat duurder in de heb, maar je hebt dan ook echt een klasse meer auto dan zo'n A4 of BMW 3-serie. Die kunnen je nog eens achtervolgen met mankementen, omdat ze als leasebak popie zijn en juist met die leasebakken veelal niet zo zuinig wordt omgesprongen. zo'n Volvo heeft toch ook een wat ander rijderspubliek........

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 08:24

Maakt niet zoveel uit ze hebben allebei een vrij laag maximaal trek gewicht.
Dat het hoogste koppel (motor) het geschikt is om een trailer te trekken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 08:51

ikke schreef:
Margreet schreef:

Het verschil met een Disovery is dat het maximum koppel van deze Saab bij een veel hoger toerental bereikt wordt dan bij de Discovery. Die heeft hem bijna direct beschikbaar terwijl het maximum in de koppelcurve bij de Saab pas gehaald wordt bij 4300 toeren. Flink doortrekken dus voordat je kracht hebt. Koppel is heel leuk maar je moet dus wel controleren wanneer het vrijkomt.

Ik heb zelf nu een V70 en gaat best. Moest ik kiezen tussen de BMW en de Audi dan kocht ik een a4 Quattro. 4 wiel aandrijving met een trailer is ideaal.
Vroeger heb ik een Jeep Grand Cherokee 2.7CRD gehad en die vond ik echt fantastich. Qua kosten ligt die net even een stuk lager dan een Landrover.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:54

janderegelaa schreef:
Het verschil met een Disovery is dat het maximum koppel van deze Saab bij een veel hoger toerental bereikt wordt dan bij de Discovery. Die heeft hem bijna direct beschikbaar terwijl het maximum in de koppelcurve bij de Saab pas gehaald wordt bij 4300 toeren. Flink doortrekken dus voordat je kracht hebt. Koppel is heel leuk maar je moet dus wel controleren wanneer het vrijkomt.

Ik heb zelf nu een V70 en gaat best. Moest ik kiezen tussen de BMW en de Audi dan kocht ik een a4 Quattro. 4 wiel aandrijving met een trailer is ideaal.
Vroeger heb ik een Jeep Grand Cherokee 2.7CRD gehad en die vond ik echt fantastich. Qua kosten ligt die net even een stuk lager dan een Landrover.

Maar voor het gemak "vergeet" je er even bij te zetten dat diezelfde simpele Saab maar net 1300kg weegt, waar de Disco 2000kg doet! Dan mag die Disco wel iets van 240Nm hebben, dat heb je ook wel nodig om de boel aan de gang te krijgen! Die Disco had een simpele venturi-installatie (G1 dus eigenlijk) en carburateurs, waar de Saab ongetwijfeld een veel modernere G3 installatie zal hebben.

Waar het echte probleem zit, weet ik wel. De Disco moest je in zo'n combi ook niet in 5 willen rijden........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:35

Uhm, wat voor trailer heb jij als die 1600 kg weegt als je er een IJsco opzet? :?
Ik kan me eerlijk gezegd niet veel voorstellen bij een Saab 9.3 die moeite zou hebben met een trailer-met-IJslander-erin.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:57

mijn audi is ook een 'leasebak' geweest. maar ik heb nog geen moment spijt gehad van aankoop.
heerlijke auto en nog geen gekke dingen gehad in onderhoud. volgende auto wordt zeker weten weer een audi.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:51

ikke schreef:
janderegelaa schreef:

Maar voor het gemak "vergeet" je er even bij te zetten dat diezelfde simpele Saab maar net 1300kg weegt, waar de Disco 2000kg doet! Dan mag die Disco wel iets van 240Nm hebben, dat heb je ook wel nodig om de boel aan de gang te krijgen! Die Disco had een simpele venturi-installatie (G1 dus eigenlijk) en carburateurs, waar de Saab ongetwijfeld een veel modernere G3 installatie zal hebben.

Waar het echte probleem zit, weet ik wel. De Disco moest je in zo'n combi ook niet in 5 willen rijden........

Die Saab weegt met kar toch ook veel meer als 2000 kilo...komt hij toch koppel te kort. Je moet er ook rekening mee houden dat een Discovery korte overbrengingen heeft en een Saab lange. Dus voordat je met de Saab + kar elke keer bij de 4500 toeren zit ben je aardig aan het trappen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:54

Hier ook een audi voor de trailer, een a6 3,0 tdi, getuned. We rijden ermee voor een 2-paardstrailer. Hier staat meestal 1a 2 shetten in of een grote Cpony + 1 shet. De auto trekt het met gemak, je hebt niet eens door dat er een trailer achterhangt.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 12:54

Waratje schreef:
Uhm, wat voor trailer heb jij als die 1600 kg weegt als je er een IJsco opzet? :?
Ik kan me eerlijk gezegd niet veel voorstellen bij een Saab 9.3 die moeite zou hebben met een trailer-met-IJslander-erin.

Ik heb niet gezegd dat de trailer 1600 kg weegt maar dat de totale massa van de trailer 1600 kg is.
Massa = gewicht trailer + laadvermogen.

En staat niet 1 ijsco in maar 2. Dus zeg maar zo'n 700 kg paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:56

janderegelaa schreef:
Die Saab weegt met kar toch ook veel meer als 2000 kilo...komt hij toch koppel te kort. Je moet er ook rekening mee houden dat een Discovery korte overbrengingen heeft en een Saab lange. Dus voordat je met de Saab + kar elke keer bij de 4500 toeren zit ben je aardig aan het trappen.

Moet ik het komen demonsteren?? Breng ik gelijk wat spul mee om de staat van de motor te controleren........

vilheide schreef:
Ik heb niet gezegd dat de trailer 1600 kg weegt maar dat de totale massa van de trailer 1600 kg is.
Massa = gewicht trailer + laadvermogen.

En staat niet 1 ijsco in maar 2. Dus zeg maar zo'n 700 kg paard.

De TMM is 1600kg. In werkelijkheid zal dat setje dus een slordige 1400kg wegen, inkl IJslanders.
Sorry, maar als een gewone 9-3 dat niet redt, dan klopt er iets niet!
Welke versie 9-3 heb je er eigenlijk voor staan? Bouwjaar? Automaat of handbak?
Laatst bijgewerkt door ikke op 24-03-12 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:56

Je bedoelt dus de maximaal toegestane massa (MTM), de massa is gewoon het gewicht.