Paard flipt zonder maatje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xPiaa

Paard flipt zonder maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 13:18

Hee,

Ik heb hier thuis 2 paarden staan, een merrie van 14 (de "baas") en een ruin van bijna 5. Elke keer als ik met mijn merrie een stukje ga rijden/wandelen, flipt de ruin compleet. Hij begint te schreeuwen en soms steigert hij zelfs in de stal. Hij maakt ook rare piepgeluidjes etc. Dit is echt heel erg vervelend en ik ben ook bang dat hij zichzelf bezeert als 'ie dat doet. De merrie vind het ook niet echt leuk als hij weg is, maar ze flipt niet. Ze hinnikt 2-3x en ze gaat staan wachten tot 'ie terugkomt, of staan eten. Ze bijt hem ook regelmatig, kan het zijn dat ze hem irritant vind? Ook zou ik graag willen weten of het gedrag van die ruin normaal is en of er iets aan te doen is.

Alvast bedankt! :)

jameyskatje

Re: Paard flipt zonder maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:24

Dat is echt het kuddegedrag van paarden, dat is hun natuurlijke gedrag. Dat de merrie hem bijt heeft wellicht te maken met haar grenzen, haar dominantie en opvoeding. Hij komt dan misschien wel te dicht bij en dan zal de merrie hem op zijn plek zetten.

Je hebt 2 paarden aan huis staan, zelfs 2 paarden vormen al een kudde, dit is wel een kleine kudde maar het gedrag is niet abnormaal. Het oerpaard kon niet overleven zonder zijn kudde dus was het erg belangrijk dat de groep bij elkaar bleef.

Misschien kan je er voor zorgen dat de ruin ook iets te doen heeft als jij met je merrie weg gaat? (bv iemand anders die hem even mee neemt om te wandelen, of longeren, of rijden).

Misschien is het ook een idee om er nog een 3e weidemaatje bij te zetten, een shetlander bijvoorbeeld.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:25

Dit is normaal kuddegedrag. Iets overdreven door het paard, dat wel.
Vrijwel het enige wat je kunt doen is oefenen. Ik heb hier hetzelfde probleem. Als je maar blijft volhouden gaat het vanzelf langzaam beter...

xPiaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 13:47

Oké, hartstikke bedankt voor jullie reactie! :)

privace

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:31

ik zit ook met hetzelfde probleem..
alleen dan veeeel minder erg!

geef je hem misschien eten?
of een bezig heid

xAronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:57

Inderdaad misschien een klein ponytje er bij? En anders gewoon blijven oefenen. Ooit zal die toch wel moeten begrijpen dat de merrie gewoon weer terug komt...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:21

Herkenbaar, hier hinniken ze ook de hele beurt bij elkaar als er eentje aan het werk is. Als hij zich nergens aan kan verwonden dan zou ik het gewoon zo laten. Veel doen, dan went hij er vanzelf aan. Hier is het ook een stuk minder dan voeger.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:25

herkenbaar :') mijn oplossing? een extra maatje en het probleem was over ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:26

En hoe doe je het dan als er 2 wegmoeten :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:30

Paard af en toe alleen op stal zetten, gewoon eerst 10 minuutjes met wat eten.
Dit kun je uitbreiden, op den duur kun je je ruin op stal zetten en dan buiten het zicht met de merrie verdwijnen.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:30

Hier gebeurt hetzelfde. Heb een e-pony en een shet; de e-pony kan ik zo meenemen en de shet gaat gewoon z'n gangetje als altijd. Wanneer ik de shet meeneem, zet de e-pony de boel volledig op stelten; hij blijft zo hard mogelijk hinniken, rent de hele wei door en poept zelfs overal en zich helemaal leeg.
Als ik terugkom met de shet is de e-pony meestal drijfnat van het zweet.

Overigens doet hij hetzelfde als ik hem in de stal zet. Niks aan te doen, hij doet dit al 1,5 jaar en het wordt tot nu toe ook niet minder. Overigens heeft hij altijd wat te eten als ik de shet meeneem, maar dat interesseert hem op dat moment niet. :')

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:33

Is hier ook zo. Alleen zodra het een gewoonte wordt, dus bijv. een paar weken lang 3x per week 2uur weg om te rijden o.i.d. wordt het ook steeds minder. Ik weet niet of het bij jou ook zal helpen, maar was hier ook wel kwestie van gewenning.

SuUsSuUs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:26

hier gaat het ook al twee jaar hetzelfde : (
elke keer als het andere paard weggaat, en de mijne alleen achterblijft is het schreeuwen
rennen en zweten tot het andere paard terugkomt
gelukkig gaat het hier heel langzaam aan beter omdat er nu meer een vast ritme is

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:27

oeh dat is heel vervelend, ik had het ook met mijn paardje. Het is niet overgegaan in de zes jaar dat hij bij me was..

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:31

Sizzle schreef:
Paard af en toe alleen op stal zetten, gewoon eerst 10 minuutjes met wat eten.
Dit kun je uitbreiden, op den duur kun je je ruin op stal zetten en dan buiten het zicht met de merrie verdwijnen.

Goed idee :j

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:20

Gewoon extra maatje

Wonderstruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:31

Heb ik ook met mij verzorgpony. Ik heb geen tips ofzo, maar bij mij moet ik hem eigenlijk altijd wel meenemen, want anders raken de andere paarden in de wei daarnaast er ook helemaal overstuur van..

argonghost

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:13

hoi ik heb precies het omgekeerde probleem ,mijn haflinger vertikt het om van stal weg te gaan ,hij loopt gewoon echt niet .ja achteruit en maar steigeren en bokken.na een half uur staan ben ik het zat en stap ik af dan moet ik ongeveer 5oo meter lopen naast hem en dan weer opstappen en dan is het nog een gevecht om hem vooruit te laten lopen hij gilt ook de hele weg naar de kudde (die zoiets hebben van wat doe jij nou achterlijk) de enige oplossing is samen rijden maar ja dan moeten ze wel tijd en zin hebben om mee te gaan
we gaan ook wel vaak met de trailer naar het bos enzo en dan is er niks aan de hand .heeft iemand dit ook met zijn paardje???tips zijn meer dan welkom
ps het lijkt wel verlatingsangst maar hij heeft echt niks vervelends meegemaakt ik heb hem sinds hij drie maanden was we hebben als veulen iedere dag buiten gewandeld (zonder andere paarden),hij heeft ook de neiging heel dicht op me te lopen als we buiten wandelen ,(trouwens met wandelen wil tie ook niet van stal weg dan moet ik hem echt mee trekken)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:21

Mijn vorige E-pony deed dit ook heel erg.. Waarschijnlijk kwam dit omdat ze in haar verleden is weggehaald bij de andere paarden en een hele tijd alleen in een kleine paddock gestaan. Als haar maatje wegging hinniken, zweten, rondjes draaien in haar box en ook zoals iemand hier ook had poepte ze zich helemaal leeg.. Als ze in het land stond bleef ze net zo lang hinniken en rennen tot haar maatje terug was. Of je er veel aan kan doen weet ik niet.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:32

Interessant topic, heb nog geen tips maar zit ook met hetzelfde probleem.

Het bijten van elkaar zie ik als een vorm van "op de plek zetten van elkaar" stukje opvoeding, grenzen aangeven bij elkaar.

Op stal is hij nu overigens wel rustig, maar als ik hem alleen in het land laat staan dan springt hij over draden heen, gaat hij er dwars doorheen :n Hierdoor durf ik hem niet meer alleen achter te laten.
Als ik een bak had gehad, had ik hem daarin gezet zodat hij nergens heen kon en langzaam opgebouwd. Kan je wel alleen met de ruin buiten rijden of ook niet?

xPiaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 17:57

TabeR schreef:
Interessant topic, heb nog geen tips maar zit ook met hetzelfde probleem.

Het bijten van elkaar zie ik als een vorm van "op de plek zetten van elkaar" stukje opvoeding, grenzen aangeven bij elkaar.

Op stal is hij nu overigens wel rustig, maar als ik hem alleen in het land laat staan dan springt hij over draden heen, gaat hij er dwars doorheen :n Hierdoor durf ik hem niet meer alleen achter te laten.
Als ik een bak had gehad, had ik hem daarin gezet zodat hij nergens heen kon en langzaam opgebouwd. Kan je wel alleen met de ruin buiten rijden of ook niet?

De ruin is niet mijn paard, haha. Maar met mijn pony, Sonja, gaat het moeilijk... Als ik een ritje maak (buitenritje) en ik wil weer richting stal, is ze echt niet meer te houden! Dan wil ze als een malle terug naar haar maatje. Daardoor mag ik nu ook niet meer een buitenrit maken van mijn moeder, die is bang dat ze op hol slaat o.i.d. Dat in het land had ik eerst ook, maar nadat de ruin een keer een flinke schok gekregen heeft, was het over. Gelukkig konden we de draden ook wat hoger doen. Op een of andere manier durfde hij er toen niet meer dwars doorheen te gaan.