paard bokt met loslaten bak/wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

paard bokt met loslaten bak/wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 13:09

ik help sins deze week zo nu en dan een kennis op stal met dr pony... Het is op de grond een geweldig lief dier maar met het losgooien in de bak en het naar de wei brengen heeft ze nog een dingetje waarvan de eigenaar ook niet weet hoe ze het eruit krijgt.

Zodra je dr los laat in bak/wei dan draait ze zich om en voor ze wegrent maakt ze een bok waardoor ze de gene die dr vast had perongelijk kan raken. je moet dus steeds opletten zodat je niet perongelijk een trap krijgt. Het is niet dat ze JOU gericht wilt raken maar is volgensmij gewoon bezig met haar vreugde. In de wei/bak rent ze prima langs je en bokt van je af, ze rent nooit door je heen en bokt niet te dicht bij je in de buurt. alleen met dat loslaten dus. Ze is btw 5 jaar nu

Eigenaar draait het hoofd nu al naar zich toe voor ze los laat om de meeste kans te hebben haar te ontwijken. Maar perfect is dit dus niet. Iemand hier ervaring mee en een goede manier om te zorgen dat ze dit niet meer doet. ikzelf heb nooit een paard gehad die dit deed dus heb er zelf geen ervaring mee.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:12

Je MOET altijd een paard naar je toe draaien voordat je deze loslaat!!!!!
Dit is een gegeven.

We doen het niet allemaal, maar dat is een ander verhaal.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:12

Inderdaad op dit moment met het hoofd naar je toe loslaten.

Heb je de mogelijkheid om eerst zelf achter de omheining te gaan staan voordat je het paard loslaat? Dit lijkt me het veiligst.

En wat doet het paard als je een goede brul geeft op het moment dat ze zich omdraait, ik zou eens kijken of je op stem dit kan corrigeren.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:15

Wat ik met mijn paardje deed, was de wei inlopen, Omdraaien. doen of ik hem losklikte, en vervolgens doodleuk de wei weer uitlopen met paard.eerst sprong hij om zodra hij dacht losgeklikt te worden. Maar doordat ik hem nog vast had kon hij niet weg. en liepen we dus VOORuit de wei weer uit.
dit een aantal keer gedaan, Tot ik niet meer de "drang" voelde van het wegspringen, omdraaien met het net doen of ik losklikte.
toen liet ik hem echt los. en hij liep rustig van me af,

RianneHJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:17

eowyn04 schreef:
Je MOET altijd een paard naar je toe draaien voordat je deze loslaat!!!!!
Dit is een gegeven.

We doen het niet allemaal, maar dat is een ander verhaal.

Moet is wel heel overdreven hoor ;) Ik moet dat echt niet bij mijn paard, totaal geen problemen mee, die kan ik op alle manieren los laten.

Ik vraag mij af, hoeveel komt dit paard eruit? Want naast dat het toch een licht opvoedkwestie is, lijkt het mij vooral opgekropte energie te zijn.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:18

wendyenbram schreef:
Wat ik met mijn paardje deed, was de wei inlopen, Omdraaien. doen of ik hem losklikte, en vervolgens doodleuk de wei weer uitlopen met paard.eerst sprong hij om zodra hij dacht losgeklikt te worden. Maar doordat ik hem nog vast had kon hij niet weg. en liepen we dus VOORuit de wei weer uit.
dit een aantal keer gedaan, Tot ik niet meer de "drang" voelde van het wegspringen, omdraaien met het net doen of ik losklikte.

I agree :)

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:21

Heel consequent zijn.. Dit gedrag mag hij niet!
Ik ben het met de bovenstaande reacties eens, ALTIJD hoofd naar je toedraaien, dan pas losmaken. Niet alleen met zulke onstuimige paarden, maar ook bij lieve rustige paarden. Voor je eigen veiligheid en ook voor de gewoonte.

Ik vind de manier die wendyenbram beschrijven een goede manier. Op die manier bepaal jij wanneer hij los mag. Wat je ook kunt doen, is naar de bak/wei lopen, aan het touw de bak/wei inlopen, enkele rondjes lopen en hem dan pas los klikken.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 13:36

aangezien ik dr vandaag in en uit de wei breng/haal omdat ik met dr aan de slag ga zal ik het eens proberen (word mijn eerste keer)

Ze komt dagelijks de hele dag buiten, althans rond 10 gaat ze de wei op en rond 6 komt ze eraf. Er word volgensmij bijna elke dag iets gedaan al is het niet heel intensief, ze word gereden, los in de bak of gelongeert. Nu dat ik kom word er wat meer mee gedaan omdat ik vanaf de grond met dr ga werken.

het altijd naar je toe draaien doe ik altijd omdat ik het halster eraf haal (bij 90% van de paarden dan)
Ik snap ook dat het een opvoedkundig iets is. Ze had veel streken en was verder ook een rasechte haflinger maar er is al heel veel uit. Ik heb zat paarden naar de wei gebracht maar als er al opvoedkundige gebrekken waren wist ik ze wel op te lossen :) deze echter nog niet omdat ik er totaal geen ervaring mee heb.
Hoe dan ook, bedankt voor de tips! ik ga het eens doen :)

wendyenbram

Re: paard bokt met loslaten bak/wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:40

succes

Nibbit

Re: paard bokt met loslaten bak/wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:43

Ook als je het paard met t hoofd naar je toe draait kan hij zich omdraaien en bokken hoor ;)

Succes er mee, hopelijk leert hij het gauw af!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:02

RianneH schreef:
Moet is wel heel overdreven hoor ;) Ik moet dat echt niet bij mijn paard, totaal geen problemen mee, die kan ik op alle manieren los laten.

Ik vraag mij af, hoeveel komt dit paard eruit? Want naast dat het toch een licht opvoedkwestie is, lijkt het mij vooral opgekropte energie te zijn.

Nix overdreven. In principe behoor je altijd je paard om te keren.
Mijn paarden doen het ook niet, ik draai ze ook niet om. Maar een gegeven is, dat je in principe altijd je paard naar je toe moet draaien.

Weet niet of het een opvoedkwestie zou kunnen zijn, misschien wel, mischien niet.
Kan mogelijk ook in de karakter van het paardje zitten. Weet niet of je dit eruit zou kan krijgen?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:04

Nibbit schreef:
Ook als je het paard met t hoofd naar je toe draait kan hij zich omdraaien en bokken hoor ;)

Dat klopt, maar dan heb je wel even wat meer tijd om weg te komen.
Minder kans dat hij raak mept, dan wanneer je hem losknipt, hij schiet weg en mept gelijk met zijn achterbenen naar achter.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:05

Wat je nog extra kan doen is ook haar hoofd naar beneden vragen en pas als haar hoofd naar de grond is loslaten. Deden kennissen van mij met hun hengst. Scheen goed te werken. Dan ging het dier heel rustig de wei in ipv in volle vaart naar de buurmerries te spurten.

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:08

jenn0dv schreef:
wendyenbram schreef:

I agree :)

+:)+

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:12

Nibbit schreef:

Als je een gewoon gebouwd paard hebt, is hij wel al ver genoeg weg met de acherhand, dat hij je dan niet meer kan raken. Het moet gewoon een aanwensel zijn om eerst een paard (of pony ;)) om te draaien voordat je ze los laat.

De tip die gegeven wordt over het er weer terug uitlopen is de beste. Zo leren ze dat ze gewoon niet los mogen als ze gek doen. Als je de spanning voor de ingang al voelt, dan ook al meteen omdraaien. Dan gaan we de loszetplaats niet eens in. Eerst normaal doen, dan los en eventueel spelen.

Het rondjes lopen in de wei of bak werkt meestal niet. Paarden die dat doorkrijgen laden zich vaak juist extra op en bokken juist extra als je ze dan los laat. Dit deed een stalgenote van ons ook altijd. Ze moest dan echt rennen om weg te komen. Lijkt me niet echt de bedoeling.

RianneHJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:15

eowyn04 schreef:
RianneH schreef:

Nix overdreven. In principe behoor je altijd je paard om te keren.
Mijn paarden doen het ook niet, ik draai ze ook niet om. Maar een gegeven is, dat je in principe altijd je paard naar je toe moet draaien.

Weet niet of het een opvoedkwestie zou kunnen zijn, misschien wel, mischien niet.
Kan mogelijk ook in de karakter van het paardje zitten. Weet niet of je dit eruit zou kan krijgen?

Ik vind het wel overdreven. Een onbekend paard draai ik altijd om en wacht ik altijd tot die rustig is voordat ik los laat. Ik heb ook wel eens een paard het hele pad achteruit naar de wei gebracht omdat vooruit betekende gas erop.

Maar jij stelt het hier als een verplichting, wanneer je het niet doet komen ze langs om je even goed de les te lezen. Nee, het is aan te raden een paard om te draaien, zodat jij tijd hebt om weg te komen. Maar het moet niet, gevolgen zijn voor jou.
Ik heb heel wat paarden naar buiten gebracht en ik denk dat ik maar 50% omdraai. Is een kwestie van karakter, berekenbaarheid en het niveau van opvoeding. Maar ik moet niets ;)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:23

KozieZ schreef:
Nibbit schreef:

Als je een gewoon gebouwd paard hebt, is hij wel al ver genoeg weg met de acherhand, dat hij je dan niet meer kan raken. Het moet gewoon een aanwensel zijn om eerst een paard (of pony ;)) om te draaien voordat je ze los laat.

De tip die gegeven wordt over het er weer terug uitlopen is de beste. Zo leren ze dat ze gewoon niet los mogen als ze gek doen. Als je de spanning voor de ingang al voelt, dan ook al meteen omdraaien. Dan gaan we de loszetplaats niet eens in. Eerst normaal doen, dan los en eventueel spelen.

Het rondjes lopen in de wei of bak werkt meestal niet. Paarden die dat doorkrijgen laden zich vaak juist extra op en bokken juist extra als je ze dan los laat. Dit deed een stalgenote van ons ook altijd. Ze moest dan echt rennen om weg te komen. Lijkt me niet echt de bedoeling.

Idd zodra je de spanning voelt direct al omdraaien. pas als hij helemaal ontspannen is de wei in lopen. vaak komt dan de spanning weer, en dan dus gewoon er uit lopen weer.
pas als hij ook ontspannen staat met losklikken pas loslaten.
soms duurd het een poos voor ze het doorhebben. Maar als je het altijd zo doet weten ze het echt wel snel hoor!
Maar als je weer 1x toestaat dat hij bokkend weggaat kun je helaas weer opnieuw beginnen.
Hij "weet" dan wel wat je van hem verwacht en zal wsl eerder gewenst gedrag laten zien dan.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 18:51

nou stom genoeg deed ze t vandaag niet..ik houd er wel rekening mee dat ze t kan doen. Ze moet zag ik dr hele halster af... das dan ietsje ingewikkelder. (ze was btw wel ook moe van t werken toen ik haar terug zette)

in ieder geval neem ik de tips mee elke dag en voer ze uit indien nodig! :D hoop dat het werkt..

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:55

RianneH schreef:
Ik vind het wel overdreven. Een onbekend paard draai ik altijd om en wacht ik altijd tot die rustig is voordat ik los laat. Ik heb ook wel eens een paard het hele pad achteruit naar de wei gebracht omdat vooruit betekende gas erop.

Maar jij stelt het hier als een verplichting, wanneer je het niet doet komen ze langs om je even goed de les te lezen. Nee, het is aan te raden een paard om te draaien, zodat jij tijd hebt om weg te komen. Maar het moet niet, gevolgen zijn voor jou.
Ik heb heel wat paarden naar buiten gebracht en ik denk dat ik maar 50% omdraai. Is een kwestie van karakter, berekenbaarheid en het niveau van opvoeding. Maar ik moet niets ;)

>;) :roll:
Dat maak jij ervan!
Wie zegt dat ik tegen jouw zeg dat je ze moet omkeren?
Maar als jij dat zo leest, kan ik daar niet veel aan veranderen. ;)
Ik doe het ook niet, zoals je leest, maar het is in principe veiliger om altijd je paard om te draaien.
Maar Iedereen moet doen wat hij zelf wil.

uitgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:35

ik ken meerdere paarden die dit doen en wat ik doe is ze zoiezo ALTIJD naar me toedraaien en even wachten tot ze een beetje de aandacht bij jou hebben en ze dan pas losgooien , ze zijn dat veel minder bezig met heet feit dat ze weg kunnen dus heb je ook meer tijd om weg te komen ;)