Paard of pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tesssx

Paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 18:31

Heeellooo

Ik wist niet waar dit bij hoorde, dus ik heb het bij overige gezet.

Een vriendin en ik hebben steeds een discussie. Ik heb een draver van 1.55. Zij een paardje van 1.48 volgens mij.

Mijn vriendin zegt dat ik een E-pony heb. Ik heb ergens gelezen dat je een paard hebt bij een schofhoogte van 1.475 ofzoiets.
En dat E-pony's paarden zijn van een bepaald pony-ras, (zoals een welsh) maar wel een paardenhoogte hebben.

Hoe zit dit nou echt? Wanneer is een paard een paard?

Alvast bedankt!!

Nynke_058

Re: Paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:33

nou, kijk tot de 1.57 is het een e-pony officheel maar wij zeggen tot de 1.60 omdat ze tot daarvoor in schofthoogte ook op site's staan wan 1.57 tot 1.59 staat er nooit bij dus :0

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 18:34

En bij welke hoogte is een paard een paard?

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:35

De grootte (hoogte) van een paard wordt traditioneel gemeten bij de schoft. Bij een schofthoogte tot 1,47 m spreekt men van een pony, bij een schofthoogte van 1,47 m tot 1,57 m spreekt men van een klein paard (ook wel E-pony, of 'damespaard' genoemd) en bij een schofthoogte van 1,57 m en hoger spreekt men van een paard

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:35

Maar natuurlijk heeft ieder zijn eigen voorkeur, mijn paardje was 1.50m en noemde haar altijd een paard ;)

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:37

Een E-pony is in NL een pony maar in veel andere landen een paard

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:40

Enkel in Nederland 'bestaan' er E-pony's. In andere landen worden die gewoon een paard genoemd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 08:59

De indeling in E pony is alleen maar in de wedstrijdsport dressuur en springen bij de pony klasses in Nederland. In de mensport bijv. is een pony een pony of paard tot 1.48m.

Een draver is een paardenras ongeacht zijn grootte.

Een Haflinger is ook een paardenras en geen pony, maar kan wel de pony maat hebben in de wedstrijdsport. om het lekker duidelijk te houden :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:26

Precies, het is rasgebonden en niet hoogtegebonden, dat is alleen zo op wedstrijden om ponies van ongeveer gelijke hoogte tegen elkaar te laten strijden.
Alleen in Nederland is op een gegeven moment de E pony ontstaan. Toen is ook de grens van de D pony naar een afgerond getal gegaan. Die was eerst de gebroken getal dat bestond omdat de categorien indeling van oorsprong Engels is en die meten in "hands" en "inches" en het omgerekend moest worden naar cm.

Een dier van 1.40m kan nog een paard zijn als het bv een Lusitano of een Arabisch Volbloed is en een draver is ook als gezegd, altijd een paard. Maar op wedstrijden zal zo'n dier bij de D ponies worden ingedeeld.

Dus, gewoon naar het ras kijken, niet naar de hoogte.
Een E-pony is meestal een paard dat ingedeeld wordt, bij wedstrijden, in de E-categorie ponies.

Het is voor een groot deel gewoon een keuze of je een dier een pony of een paard of paardje noemt.
Over het algemeen (in de wereld) noemt men alleen sterk gedrongen dieren ponies.
Veel landen kennen niet eens een ander woord dan paard, ook waar die niet groter worden dan pakweg 1.40m.
Omdat, nogmaals, de term pony zuiver Brits is. Dit is naar Amerika overgewaaid en naar de landen die ponies uit Groot Brittannie importeerden (waardonder Nederland).
Voor de komst van de eerste Britse ponies in Nederland, kwamen de kleinere paardjes uit oostbloklanden en werden ze hit of ked genoemd en een groot uitgevallen dier was een dubele hit.
Een fier paardje werd genet (sjenet) genoemt.