paard met verborgen schouderklachten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quilfa

paard met verborgen schouderklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 17:58

Hallo allemaal,

4 weken geleden heb ik een nieuw paard gekocht. Bij de verkoop hebben de oude eigenaren alle gebreken en informatie op papier gezet bij het contract op. Nou ging ik haar de avond dat ze gebracht werd longeren en toen liep ze linksom in de schouder niet helemaal rad. Na een paar dagen was dit nog niet over en heb ik de oude eigenaar gecontact. Die zei dat het spierpijn was of dat ze misschien gewoon nog wat stijf was. Dus nu heb ik het nog een poosje aangekeken en het wordt alleen maar erger, waardoor ze nu dus compleet op rust staat.

Meerdere mensen, o.a. de dierenarts hebben ernaar gekeken en waarschijnlijk is het een oude blessure/slijtage. Dus dat zit er al vanaf voor ik haar kocht. Die mensen hebben mij daar niks over verteld en ontkennen zelfs nu nog nadat een veearts ernaar gekeken heeft dat het paard het bij hun nog niet had.

Dit is dan toch gewoon verkoop met een verborgen gebrek waarbij de oude eigenaar verplicht is het paard terug te kopen?
Kan iemand me helpen bij hoe ik dit het beste aan kan pakken? Het paard heeft me al mn geld gekost dus een advocaat enz zit er voor mij helaas ook niet in..

Odysseus

Re: paard met verborgen schouderklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:09

Waarom heb je het paard bij aankoop niet laten keuren?

Ik zou het paard nu alsnog laten keuren en dan ook röntgenfoto's laten maken van de plek waar je denkt dat eventueel slijtage is. Als er artrose te zien is kan de DA een conclusie trekken over hoelang het er al zit en of het dus voor of na de aankoop is ontstaan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:13

Al je geld?
Dan was je ook niet slim bezig.

Kan me vinden in advies van focussed maar hoe je went of keert gaat je meer geld kosten

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:03

Nee, dat is geen verborgen gebrek want had je door middel van een keuring achter kunnen komen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:05

celano schreef:
Nee, dat is geen verborgen gebrek want had je door middel van een keuring achter kunnen komen.

Als het al ontstaan is bij de vorige eigenaren is het wel een verborgen gebrek, of je nu gekeurd heb of niet.
Voordeel van keuren is dat je voor de koop kan zien hoe het er voor staat met het paard (al is dit ook niet 100% waterdicht, maar geeft je zeker een indicatie. Zeker rontologische keuring).

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 21:45

Ja keuren is eigen keuze. Paard was een uur na overdracht aan de longeerlijn al kreupel dus het kan niet anders als dat het bijt de vorige eigenaar al ontstaan is..

Ik heb geen behoefte aan reacties van dat het dom is al je geld erin te stoppen, alleen advies over hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:51

Natuurlijk is keuren eigen keuze maar waarom heb je ervoor gekozen het niet te doen?

Ik zou hem nu alsnog laten keuren (als je het zo goedkoop mogelijk wilt houden doe je klinisch + röntgenfoto's van het slechte been of eventueel nog een kreupelheidsonderzoekje als je niet weet waar het in het been zit). Dan zit je denk ik op een euro of €400-500 en weet je hoe het er voor staat.

De DA zal dan een diagnose kunnen stellen en wanneer het ontstaan is. Met die verklaring kun je dan naar de oude eigenaar gaan. Stel dat er artrose zit en de DA concludeert dat het er zeker al een aantal jaar/maanden zit dan ga je met die verklaring naar de oude eigenaren en kijk je of je er met hun uit kunt komen onder de noemer verborgen gebrek.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:55

Quilfa schreef:
Ja keuren is eigen keuze. Paard was een uur na overdracht aan de longeerlijn al kreupel dus het kan niet anders als dat het bijt de vorige eigenaar al ontstaan is..

Ik heb geen behoefte aan reacties van dat het dom is al je geld erin te stoppen, alleen advies over hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Dat wordt jou woord tegen de verkoper.
Jij heb geen onderzoeksplicht gedaan dus geen poot om op te staan zonder nieuwe keuring en onderzoek.

Dus toch maar weer in de buidel tasten en hopen dat de diagnose in je voordeel is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:40

Quilfa schreef:

En wie zegt dat het niet ontstaan is op transport? Paard misschien gevallen, uit evenwicht geraakt of zich verstapt.
Ik vraag me af hoe de dierenarts tot de conclusie komt dat het een oude blessure is of slijtage? Je zult toch eerst duidelijkheid moeten krijgen wat het is en dan pas kun je vaststellen of het inderdaad bij de vorige eigenaar is gekomen. Heb je het paard voor aankoop wel zien lopen end? En toen was er niets te zien?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 07:06

Focussed schreef:
celano schreef:

Als het al ontstaan is bij de vorige eigenaren is het wel een verborgen gebrek, of je nu gekeurd heb of niet.
Voordeel van keuren is dat je voor de koop kan zien hoe het er voor staat met het paard (al is dit ook niet 100% waterdicht, maar geeft je zeker een indicatie. Zeker rontologische keuring).

maar niet laten keuren is acceptatie van het gekochte, als koper heb je ook onderzoeksplicht.

Sonja_vRJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:06

Quilfa schreef:

leuk dat jij dat vind, maar als koper heb je ook gewoon onderzoeksplicht , niet alleen maar recht op van alles en nog wat .
jij hebt in principe gewoon je onderzoeksplicht verzaakt, dus is er als de verkoper niet wil meewerken best kans dat je gewoon dikke pech hebt .

je hebt de eerste dag al iets geconstateerd , heb je dat bij de verkoper ook aangegeven?
en idd, het kan ook iets van transport zijn, of iets van de eerste dag op stal... op het moment dat je niet keurt voor het mee naar huis brengen
word het heel wat ingewikkelder om te bewijzen wiens woord waar is mocht er een blessure/probleem omhoog komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:20

Quilfa schreef:
Meerdere mensen, o.a. de dierenarts hebben ernaar gekeken en waarschijnlijk is het een oude blessure/slijtage. Dus dat zit er al vanaf voor ik haar kocht. Die mensen hebben mij daar niks over verteld en ontkennen zelfs nu nog nadat een veearts ernaar gekeken heeft dat het paard het bij hun nog niet had.

Dit is dan toch gewoon verkoop met een verborgen gebrek waarbij de oude eigenaar verplicht is het paard terug te kopen?
Kan iemand me helpen bij hoe ik dit het beste aan kan pakken? Het paard heeft me al mn geld gekost dus een advocaat enz zit er voor mij helaas ook niet in..

Ik weet niet hoe het precies in nederland is, maar veel verschil zal er niet zijn mbt rechten.
Je hebt inderdaad onderzoeksplicht, maar als het paard werkelijk een oude schade aan de schouder heeft, kan dit evengoed onder verborgen gebreken vallen.

Maar... dan zul je definitief moeten aantonen dat het een oude schade is. Dat verschillende mensen, incl d.a. erna heeft gekeken, vormt geen enkel bewijs. Niemand van hen kan met absolute zekerheid stellen of het probleem niet tijdens transport of bij jou is ontstaan.

Je zult röntgenfoto's moeten maken en alleen als deze onomstotelijk tonen dat het gebrek er voor de aankoop was, kun je praten over een verborgen gebrek en heb je een reeele kans je geld terug te krijgen
(ik weet echter niet precies de regels mbt onderzoeksplicht en het feit dat dit probleem wellicht meteen zichtbaar was? )

Ik heb zelf hetzelfde aan de hand gehad. Dit paard was echter wel gekeurd door een d.a., maar onrustig tijdens de keuring (schoot enorm in de stress bij de buigproef) en de d.a., een vervanger, bleek niet erg ervaren. Hij keurde het dier ten onrechte goed (het bleek later niet zuiver te lopen na de buigproef, maar de d.a. had het gemist vanwege het gedrag en zijn eigen gebrek aan ervaring met paarden)
Ik kwam thuis vrij snel erachter dat er meerdere zaken niet aan de haak waren met het paard en heb het dus wel op röntgen gezet. Het dier bleek een vergroeiing in de hak te hebben, die er al min. 2 jaar zat (aantoonbaar) en doordat het met rijden daardoorheen was gedrukt (eigenaar dacht dat het paard eigenwijs was en nog wat kracht in galop miste) ontstekingsprocessen (beginnende artrose) in de nek en rugwervels en de knieen. Kortom... dier was volledig kapot gereden omdat eigenaar en dienst instrukteur niet zagen dat het dier een probleem had en de eigenaar op advies van instructeur het paard er 'doorheen' probeerde te rijden.

Ik heb het geld voor het paard terug gekregen, maar de eigenaar wilde het paard niet meer. Het dier is in overleg voor vervroegd pensioen naar de fokker gegaan, die erg begaan was met het lot van het paard (was al een paar keer van eigenaar verwisseld)