Paard flipt totaal als je er eentje uit haar kudde haalt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leoenpat

Paard flipt totaal als je er eentje uit haar kudde haalt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 14:31

Iemand tips om dit in juiste banen te leiden. De merrie is 15 jaar en wordt gevaarlijk wild als we er eentje eruithalen om wat mee te doen. In haar box steigert ze , wordt helemaal panisch, buiten in de paddock gaat ze enorm hard galoperen, en remt net op tijd(tot nu toe) maar ik ben bang dat er iets gebeurt een keer want ze heeft zichzelf niet meer onder controle ze is totaal overstuur als we er eventjes eentje bij haar weghalen. Ik zal het morgen filmen dan zie je wat ik bedoel . Verder een geweldige merrie , is hartstikke braaf, maar we willen onze lusitano langzaam wat dingetjes leren en dat is nu bijna niet mogelijk Afleiden is niet mogelijk want ze is helemaal blind en doof voor alles. Boosworden heeft een tegenovergesteld effect. Dan raakt ze nog meer in paniek. Verder nooit problemen met haar maar dit is lastig.

Apple

Re: Paard flipt totaal als je er eentje uit haar kudde haalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:32

Doet ze het alleen als de Lusitano weg gaat? Hoe ziet haar kudde eruit?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:33

Ik zou op zon stal niet eens willen staan.
Met je staleigenaar bespreken. Hij kan het er met de eigenaren over hebben. Een paard hoord zich gewoon enigzinds te gedragen in pension.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 14:37

@Apple: Nee ook mijn veulen kan ik er ook niet uithalen, ze doet dan precies hetzelfde wordt helemaal wild..Ze staat met 2 jonge merries, een Lusitano en een 10 maanden oud merrieveulen. Maakt niet uit welke ik pak. Ze heeft wel wat eigenaren gehad , mogelijk heeft het daar mee te maken?
@Elma: De merries zijn alledrie van mij, ze staan aan huis. Zo doet ze al vanaf het begin , ik kan geen paard weghalen, ze breekt de stal af als ik dat doe. Snapje..is echt een beetje een probleem. Ik heb de merrie nu een aantal maanden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:39

Het klinkt namelijk als verlatingsangst. Enige probleem is dat bij veel paarden dit optreedt als ze alleen achter blijven, maar bij haar dus als er uberhaubt iets uit de kudde vertrekt :\ .

Is het een erg onzeker paard? Of is ze juist de leider van de groep?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:39

leoenpat schreef:
@Apple: Nee ook mijn veulen kan ik er ook niet uithalen, ze doet dan precies hetzelfde wordt helemaal wild..Ze staat met 2 jonge merries, een Lusitano en een 10 maanden oud merrieveulen. Maakt niet uit welke ik pak. Ze heeft wel wat eigenaren gehad , mogelijk heeft het daar mee te maken?
@Elma: De merries zijn alledrie van mij, ze staan aan huis. Zo doet ze al vanaf het begin , ik kan geen paard weghalen, ze breekt de stal af als ik dat doe. Snapje..is echt een beetje een probleem. Ik heb de merrie nu een aantal maanden.

_O- sorry, dat had ik niet begrepen.
Lastig probleem wel. Dan zul jij als eigenaar moeten uitzoeken waar het vandaan komt, waarom ze zo doet..

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 14:44

Apple: Klopt... Ze is als de dood dat er eentje wordt weggehaald . Zelf kan ik haar wel even naar buiten nemen, maar dan wordt ze ook erg ''heet'' omdat ze terug wil naar haar kudde. Ze is dan niet meer te houden buiten, een klein stukje kan wel maar dan hou je haar niet meer en zou het ook gevaarlijk kunnen worden ze is best erg sterk namelijk.

Nee in de kudde is ze zeker niet onzeker maar ik noem haar ook zeker niet dominant, ik zag het veulen vandaag naar haar bokken en dan corrigeert ze haar eigenlijk niet. Maar boos worden is ook lastig want ze heeft waarschijnlijk nogal wat volbloed en reageert heftig op boosheid in je stem en schreeuwen dus dat werkt helemaal niet bij haar.

@Elma: En daar ben ik nu dus mee bezig:) want het is toch wel vervelend als je er geen eenjte even uit kan halen.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 14:45

De merrie heeft best wel wat eigenaren gehad duurde ook wel ff voor ze zich ging hechten, mogelijk ligt daar de grondslag van het probleem. Maar ja hoe kan ik dat het beste aanpakken..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:47

Elma: op zo'n stal zou je niet willen staan.... Vind het toch knap dat je uit de OP kan halen hoe het paard gehouden wordt...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:47

Wat gebeurt er als je haar zelf uit het land haalt?

@ Stef, ging idd uit van een pensionstalling, fijn dat je mij knap vind ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:48

Elma_ ook dat staat al in het topic :))

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:48

Apple schreef:
Elma_ ook dat staat al in het topic :))

Dan moet ik morgen denk ik naar hans anders, want dat zie ik nergens staan?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:49

leoenpat schreef:
Apple: Klopt... Ze is als de dood dat er eentje wordt weggehaald . Zelf kan ik haar wel even naar buiten nemen, maar dan wordt ze ook erg ''heet'' omdat ze terug wil naar haar kudde. Ze is dan niet meer te houden buiten, een klein stukje kan wel maar dan hou je haar niet meer en zou het ook gevaarlijk kunnen worden ze is best erg sterk namelijk.

Hier onder andere staat dat :-)

Toch bezoekje Hans Anders dus :))

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:50

Hier nog iemand met een stel paarden die druk worden als er 1 weggaat.

Eerst had ik ze allemaal bij elkaar maar nu heb ik ze allemaal apart staan. De weide is verdeeld in kleine paddock's en ieder paard staat apart.
Verder heb ik hoge palen met veel stroomdraad erom heen en nu haal ik iedere dag 1a2 eruit om of te borstelen,trailer laden,longeren. Niet lang en meestal ook nog in het zicht van de andere paarden maar zelfs dan worden ze al druk....Nu doe ik dit al een week en langzaam aan word het iets beter.

Veel tijd,hoge omheining en korte stukje's oefenen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:51

Elma_ schreef:

En al was het een pensionstalling? (pensionstalling = weide/stal verhuren aan derden) had dat nog van alles kunnen zijn.

Ik vind dus dat je op een vreemde manier erg snel oordeelt :?

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 14:52

@Elma_: Ze gaan zaterdag het land op alledrie. Nu staan ze in de paddock , en ze loopt prima mee hoor, ik kan beter haar eruit halen dan 1 van de andere merries. Je kunt haar poetsen buiten de paddock in haar eentje, allemaal geen probleem en zelfs lopen een stukje richting bos , maar niet te lang dan wil ze terug. Maar ze wordt helemaal gek wanneer je dus 1 van de merries bij haar weghaald.Op stal is ze al een keer bijna naar achteren geklapt, buiten doen we het maar niet te lang omdat ik bang ben dat ze haar benen breekt omdat ze onverantwoord hard gaat vliegen heen en weer in de paddock.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:53

@ Aplle, ah dat bedoel je. Ik zat al te zoeken naar waar ze zei dat ze aan huis stonden..

Anyway, is het geen optie om als je een paard pakt eerst deze merrie mee te nemen? Of eerst bij haar in de buurt blijven. Zo steeds een klein stapje verder tot het normaal word.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:53

stef schreef:
Elma_ schreef:

En al was het een pensionstalling? (pensionstalling = weide/stal verhuren aan derden) had dat nog van alles kunnen zijn.

Ik vind dus dat je op een vreemde manier erg snel oordeelt :?

Dat mag jij vinden, net zoals dat ik mag vinden dat ik niet op een stal wil staan waar paarden niet normaal kunnen doen als je er 1 wil pakken, (en ja ik spreek uit ervaring)

En buiten dat oordeel ik niet, ik zeg bespreek het met een evt. stalhouder. Die kan dan de eigenaren erop aanspreken, en het is altijd aan de eigenaren om een probleem met een dier op te lossen.
Maargoed daar ging het niet over, en ik excuseerde mij voor het te snel ervanuitgaan.
Dus wat heeft TS aan deze bemoeienis om een misverstandje?
Laatst bijgewerkt door Elma_ op 21-03-12 14:58, in het totaal 2 keer bewerkt

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 14:56

Ja.. maar ik weet niet hoe dat in het weiland gaat, hoop maar niet dat ze erdoorheen breekt dan. Kijk ze is 15 jaar nu, ik ben realistisch genoeg om te begrijpen dat het niet 123 zal zijn opgelost. Met een jonge merrie is het anders. Maar ik moet er wel iets mee, want zo kunnen we onze 3 jarige niet gaan beleren. Buiten in de paddock heeft ze in elk geval wel respect voor draad en de houten omheining maar op het weiland is het alleen draad, dus geen idee wat ze dan doet. Misschien valt het mee..

Maar ik moet toch even een merrie buiten de paddock kunnen borstelen, zelfs dan raakt ze in paniek.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:58

Nu zijn er eigenlijk nog steeds geen echte tips gegeven. Ik ben er wel benieuwd naar, heb thuis ook zo'n paard staan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:00

Kwestie van gewenning vaak herhalen en dan krijgen ze vanzelf door dat ze terug gaan. Het is echt even doorzetten nu.
Als je gewoon een veilige weide hebt laat ze dan maar even uitrazen laat ze maar gek doen, die stress moet er toch even uit.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 15:03

nee het lijkt zo simpel maar is best lastig op te lossen. Ben op zoek naar een gouden tip:))) En morgen ga ik filmen wat er gebeurt, dat ze als een dolle furie tekeergaat.
@Tigra_: Als je het ziet begrijp je dat ik dat risico niet durf te nemen. Ze gaat als een dolleman tekeer, met haar 1.74 gooit ze zich nog net niet tegen de omheining aan. Ben gewoon bang dat ze een been breekt .. ze is niet meer af te remmen gewoon.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:05

Vaak herhalen of langer alleen zetten en negeren. Op een gegeven moment worden ze echt wel moe en gaat ze weer verder grazen.
Ik zet de jongste ook bijv. altijd als laatst buiten. En pas als ze stopt met hinniken/rondjes draaien. Maar persoonlijk zou ik deze een week of twee alleen zetten tot ze gewend is aan het alleen lopen.
Laatst bijgewerkt door Pentax op 21-03-12 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:05

Ik vind het idee van Dav nog niet zo gek. Probeer ze eens alle drie in een apart stukje (paddock of weiland) te zetten. Zodat ze zich wel goed kunnen zien, maar toch apart lopen. Wellicht wordt je merrie dan minder 'bezitterig' over de twee jonge merries. Als je dan langzaam maar zeker steeds een van de paarden eruit haalt (wel zo dat ze elkaar nog steeds kunnen zien) dan zou je rustig kunnen proberen steeds een beetje verder weg te gaan. Hopelijk kan je merrie daaraan wennen en kun je uiteindelijk wel uit 't zicht met één van de paarden.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 15:11

Misschien op de wei dat het beter gaat, met meer paarden.. Hoop het maar, En ook goed stroom helpt misschien, de omheining is misschien ook wel link als ze steigert en ze komt ertussen met haar benen. We zullen zien hoe het gaat vanaf zaterdag. Maar het is een sterke merrie , eigenzinnig is ze ook wel. Misschien moet ik idd. niet te bang zijn, maar haar laten merken dat het zinloos is want ze is sensitief genoeg te merken dat ik zelf ook beinvloed wordt door haar gedrag. dat hoort ze aan mijn stem. Ben het met jullie eens agee en Dav dat dat ook een optie is om ze te scheiden dmv een draad en dan dit verder uitbouwen. En niet teveel toegeven misschien, want nu laat ik haar bepalen wat er gebeurt omdat ik zelf bang ben dus laat ik het nooit te lang voorkomen, maar na een minuut of 5 zet ik de merrie dan maar weer terug. Dan gaat ze rollen om de spanning eruit te gooien, een soort oversprong gedrag denk ik en dan is ze weer kalm.