Bang paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nevaya

Bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 13:57

Hallo,

Als een paard zo bang is dat je hem niet eens kan aanraken en dan gelijk achterin de stal schiet, is dit dan nog goed te krijgen?
Het gaat in dit geval om een 1,5 jarige merrie die nog nooit in handen is geweest maar wel elke dag mensen om haar heen heeft.
Alleen niemand doet er wat mee omdat ze bang zijn voor haar omdat, ze je dus de stal uitslaat en er eigenlijk geen land mee te bezeilen is.

Iemand ervaringen hiermee?

Groetjes

Anoniem

Re: Bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:02

Ja hoor. Dat kan.

Dit gaat om heel rustig opbouwen. Begin eens met voeren uit een emmer die je vast hebt. En dan heel voorzichtig proberen uit te bouwen naar aanraking. Maar vooral niet te snel willen, kijk naar lichaamstaal. Dit kan maanden duren dus verwacht niet te snelle progressie.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:08

Heel langzaam inderdaad. En nog iets, ga bij alles wat je doet steeds iets minder ver dan je zou willen. Bijvoorbeeld: als ze zich laat aaien, doe dat heel rustig, geef een aai en draai je weer om en loop weg. Blijf niet aaien. Bouw het heel langzaam op. En kijk haar niet recht aan.

xPiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:42

Inderdaad niets opdwingen! Doe het op haar tempo zodat ze jou gaat vertrouwen. Als ze merkt dat je nergens druk achter zet is de kans groot dat ze binnen een poosje een beetje meer vertrouwen in je heeft. Wanneer ze toch ergens bang van wordt als je ergens mee bezig bent, meteen stoppen, even wachten tot ze weer rustig is en heel voorzichtig weer proberen. Niets forceren!
Ook kan het handig zijn je meer te gaan verdiepen in de paardentaal. Misschien doe je onbewust wel dingen waardoor ze nog banger wordt dan ze al is. Als je haar taal meer snapt, is het ook makkelijker om ervoor te zorgen dat ze jou gaat vertrouwen.
Succes!

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 17:08

Het is meer dat ik wel weet hoe het moet, alleen ik vroeg me af of het zin heeft om er energie in te stoppen. Om dat er ook mensen zijn die zeggen dat je er beter niet aan kan beginnen. De paardentaal ken ik grotendeels al, heb veel boeken gelezen en in de praktijk er veel mee gewerkt. Ik zal eens kijken wat ik voor haar kan doen. Iemand nog tips om haar verder te helpen of mensen die eigen ervaring er mee hebben die bepaalde dingen geprobeerd hebben die werken? Verder is het ook niet mijn planning om het allemaal even snel voor elkaar te hebben, want tijd gaat er zeker in zitten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:11

Ik zou het gewoon proberen, het klinkt erg penny, maar toen ik begon bij mijn verzorgshetters was Xander echt bang voor mensen. :j
Hij was ook iets van 1,5 en kende niks.
We hebben toen gezorgd dat hij mensen aan positieve dingen ging koppelen, wat hij eerst toen niet deed.

En hij is nu echt een lieve pony. :)) ( zie os, 3e topic)

xPiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:21

Trouwens, zodra je een beetje aan haar mag komen kan T-Touch heel erg ontspannend werken. Alle paarden waar ik dat tot nu toe op gebruikt heb, reageren er heel erg goed op. Zoek maar eens op YouTube naar "Tellington Touch" of "T-Touch".

Mahara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:47

Heeel veel geduld hebben, je kunt eens in een hoekje van de stal gaan zitten en dan wachten tot ze naar je toekomt, haar voorzichtig aanraken en dan weer de stal uit gaan en zo opbouwen. Ook wat lekkers zal je helpen.

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 23:48

@xPiaa, T-touch ken ik inderdaad, heb daar ook speciale oliën voor hier. (ja ben iemand die heartland heeft gelezen haha) heb daar ook wat dingen uitgehaald en geprobeerd op mijn eigen paarden toen ik die nog had. Ook monty roberts boeken heb ik gelezen en nog wel meer qua paarden gedrag en alles op mijn toenmalige paarden toegepast en heb nooit problemen met die paarden gehad toen der tijd.

@Mahara, dat was een leuk idee geweest als ze je toe zou laten in de stal, dat is dus niet het geval. Ze slaat je er meteen uit, dus om daar te gaan zitten vind ik voor mezelf niet een veilige situatie.

Het paard is nu nog buiten mijn bereik, maar misschien komt ze binnenkort bij mij in de buurt staan en ga ik haar proberen te 'trainen' als in, opbouwen van vertrouwen in mensen. Maar dit is allemaal nog onder voorbehoud, eerst informeren leek me geen slecht plan, vandaar dit topic.

Nog een vraagje, is het verstandig om haar met meerdere mensen in aanraking te laten komen? Het leek mij een goed idee zodat ze niet eenkennig word. In het begin lijkt het me geen goed idee om haar bloot te stellen aan iedereen maar met de tijd wel. Wat vinden jullie?

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:52

Probeer eens Bach bloesem. Onze welsh B reageerde daar goed op.
Of een paard erbij zetten wat gek is op mensen, kan ze zien hoe het moet :)