Schikkerige pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brittney98

Schikkerige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 12:42

Mijn verzorgpony is heel erg schikkerig hij schrikt echt van bijna alles spelende kinderen,honden,waaiende takken bijna alles en hem geruststellen helpt ook niet

Wie weet hoe ik dit het beste kan oplossen?

brittney98

Re: Schikkerige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 13:15

Niemand?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:16

brittney98 schreef:
Mijn verzorgpony is heel erg schikkerig hij schrikt echt van bijna alles spelende kinderen,honden,waaiende takken bijna alles en hem geruststellen helpt ook niet

Wie weet hoe ik dit het beste kan oplossen?
ja back to basic: grondwerk samen met iemand met ervaring hiermee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:16

Hoe probeer je hem gerust te stellen? Wat doet de pony precies en wat doe jij? En hoe zou je zoiets bij je eigen paardje aanpakken want ik zie in je profiel dat je een eigen fjord hebt.
Laatst bijgewerkt door Koper op 19-03-12 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xJess

Re: Schikkerige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:19

Heeft je pony veel energie, staat hij de hele dag op stal? Want het kan ook zijn dat hij gewoon een aanleiding zoekt om even te kunnen rennen. Als je hem dan even longeert voordat je erop gaat, kan dat al heel erg schelen.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 13:22

hestejente schreef:
Hoe probeer je hem gerust te stellen? Wat doet de pony precies en wat doe jij? En hoe zou je zoiets bij je eigen paardje aanpakken want ik zie in je profiel dat je een eigen fjord hebt.

Tegen hem praten en t-touch
Mijn fjord vind bijna niks eng hij vertrouwd mij ook heel erg goed en als hij bang is hetzelde
Laatst bijgewerkt door brittney98 op 19-03-12 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 13:22

xJess schreef:
Heeft je pony veel energie, staat hij de hele dag op stal? Want het kan ook zijn dat hij gewoon een aanleiding zoekt om even te kunnen rennen. Als je hem dan even longeert voordat je erop gaat, kan dat al heel erg schelen.

Hij staat 24/7 in de wei

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:26

brittney98 schreef:
hestejente schreef:

Tegen hem praten en t-touch
Mijn fjord vind bijna niks eng hij vertrouwd mij ook heel erg goed en als hij bang is hetzelde

En wat doe je dan precies want ik weet niet precies wat t-touch is.

Het lijkt me handiger om gewoon een duidelijke leider te zijn. Als jij laat zien dat er niks aan de hand is zal de pony dat van je overnemen als je duidelijk tegen hem bent. Als je gewoon doorrijdt/-wandelt geef je daarmee aan dat er niks is om je druk over te maken en geef je de pony ook nog wat anders om te doen. Jij moet niet meegaan in het schrikken van de pony. Hij moet met jou meegaan in dat er niks engs is en dat hij aan het werk is.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 13:30

hestejente schreef:
Het lijkt me handiger om gewoon een duidelijke leider te zijn. Als jij laat zien dat er niks aan de hand is zal de pony dat van je overnemen als je duidelijk tegen hem bent. Als je gewoon doorrijdt/-wandelt geef je daarmee aan dat er niks is om je druk over te maken en geef je de pony ook nog wat anders om te doen. Jij moet niet meegaan in het schrikken van de pony. Hij moet met jou meegaan in dat er niks engs is en dat hij aan het werk is.

Oke dus gewoon doen alsof er niks aan de hand is en gewoon doorlopen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:32

Schrikkerige paardjes daar moet je een band mee opbouwen willen ze je echt gaan vertrouwen en braaf zijn onder het rijden. Mijn paardje schrok ook van alles en zag alles en vond alles eng. Mijn manier om daar mee om te gaan is en was dat ik er zelf niet mee bezig was. Dus ze kon kijken en schrikken wat ze wilde ik vond het niet interessant en reageerde er niet op. Kleine tip, als ik voel dat zij spant dan ontspan ik en zeker geef ik haar de ontspannen teugel met aanleuning. Ik zal haar zeker niet opsluiten want dan gaat het fout. Dus ik geef haar alle vertrouwen dat ze normaal blijft doen. Ik heb haar vanaf de allereerste dag voorop gezet. Als ze echt niet durfde dan liet ze zich onopvallend naar achteren zakken zodat de ervaren ruin het over kon nemen. Geloof me, hij wist gewoon dat hij de echte leider is en was en met een brede smile kwam en komt hij dan langszij. Zodra spannende voorbij was passeerde polleke de ruin zo van "ikke ben wel de leid merrie". Wij wisten wel beter. Nu zijn we vier jaar verder en de pony is een fantastische leid merrie geworden. Haar schrik gedrag is zo goed als over. De ruin hoeft het zelden over te nemen. Hij is wat flegmatiek en vind het heerlijk om achter zijn vrouw aan te rijden. zij bepaalt het tempo.
Soms als ik voel dat ze erg heet is, dan wil ik haar van te voren nog wel eens longeren zeker nu ik ook veel alleen met haar naar buiten ga. Daar heb ik in het begin wel twee jaartjes mee gewacht want dat was niet echt verantwoord.
Wat heel belangrijk is bij dit soort paardjes dat je zacht bent en blijft in je handen, ongeacht wat er gebeurd. Je kunt haar beter een keer streng tegen een boom zetten of in de hoek en eens stevig foei zeggen als ze echt dreigt controle te verliezen. Slaan is uit de boze bij dit soort sensibele beestjes dan gaan ze alleen nog erger over de mik. Een tikje tegen de hals is vaak al voldoende om langs het enge te gaan of streng zeggen uhuh. Handje in de nek en zeggen "braaf", helpt ook. De spreuk die ik vroeger vaak uitsprak was: "bang zijn mag, fiepen niet, wees dapper!". En dat is ze nu. Weet dat dit soort paardjes de super paardjes worden als zij je eenmaal vertrouwen dus heb maar heeeeeeeel veel geduld met haar en ben in evenwicht als het gaat om lief en zacht zijn en duidelijk en doortastend. Gevaarlijk doen mag namelijk nooit, dan moet je ook zeker optreden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:44

brittney98 schreef:
hestejente schreef:

Oke dus gewoon doen alsof er niks aan de hand is en gewoon doorlopen?

Ja. Het is de bedoeling dat jij de leider wordt. Niet door je dominant op te stellen maar door er te zijn voor het paard. Als hij ziet dat jij langs die takken enz. durft te lopen zal hij het ook normaler gaan vinden. Takken zijn niet eng. Laat je niet meeslepen door die pony maar zorg dat hij net zo gaat doen als jij. Oftewel er gewoon langs. En blijf rustig, niet schreeuwend aan de teugels gaan staan sjorren als hij er even naar wil kijken. Kijken is op zich niet zo'n probleem. Als hij maar wel daarna rustig met je meeloopt.
En vooral niet geruststellen! Als jij die pony gaat aaien wanneer hij schrikt beloon je daarmee de schrikreactie. Beloon 'm pas als hij langs het enge is gelopen want dan is hij braaf geweest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:56

O ja en humor en veel lachen is ook belangrijk bij dit soort paardjes. Ik heb paar keer meegemaakt dat Pony flauw viel als het waren van schrik als iemand een jas aan de kant uit deed onverwacht. We waren gewoon normaal aan het dressuren en hoppakee dan viel ze opeens op de grond en kon ik zo er af stappen. Vervolgens stond ze weer op en dan ging ik er ook gewoon weer op en deed net of er niets aan de hand was. Sorry hoor maar je snapt dat we ook wel eens heel hard om haar gelachen hebben als ze zo idioot deed en soms werd ik ook wel eens boos hoor, want het is zeker niet altijd grappig. Maar geloof me het gaat over en dan heb je een super sensibel paardje om te rijden. Want dat is de andere kant van deze heetzakjes, als jij denkt dat je iets wil gaan doen dan doen ze het gelijk en dat is zo gaaf. Tevens als je dat hete omgezet hebt in gehoorzaamheid dan zijn ze op je pinken te rijden. Echt fantastisch <3 .