paard valt ander paard aan bij het uit de wei halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paard valt ander paard aan bij het uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:55

hallo iedereen,

Ik heb hier 2 paarden (eigenlijk 3, maar het gaat specifiek over 2)
de ene is 2, andere 7
als ik mijn 7jarige paard uit de wei haal, komt die 2jarige naar mij gecrosst en begint te steigeren (gelukkig naar het andere paard)

iemand tips?

tamary

Re: paard valt ander paard aan bij het uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:04

Paard wegsturen. Zodra je paard vast hebt vorm je een aparte kudde. 2 jarige hoort daar niet in en dient afstand te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:10

heb ik al geprobeert met bv. een longeerzweep mee te nemen om hem weg te krijgen, maar hij reageert er gewoon niet op

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:16

Dan heeft de 2-jarige dus niet genoeg respect voor jou en jij komt dus niet serieus genoeg over.

Ik zou je aanraden om je duidelijker op te stellen naar de 2-jarige. Niet een beetje zwaaien met de logeerzweep maar je groot maken, hard en duidelijk zeggen dat ie op moet zouten en desnoods keihard inkomen met die zweep als ie niet luistert.

Als je dat niet kan ga dan grondwerk doen met de 2-jarige. Hoe dan ook, maak hem duidelijk wie de baas is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:23

Is het jouw eigen paard?
Wij geven altijd het achterblijvende paard wat te eten :) anders wil die te graag mee en als je alleen bent zit je teveel te pielen met het hek, paard in hand, paard los. )
(wel nadat wij gewoon in rust en met respect alles kunnen benaderen. Ze krijgen natuurlijk geen hap als ze idioot doen. Ik ben de baas, ik bepaal het eten :) )

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:25

Klinkt als een dominantie probleempje...
Zet je energie uit en loop desnoods met een zweepje of touw in je hand naar achter (zoals paarden dit ondeling ook doen)

Edit: anders even een filmpje maken zodat we mee kunnen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:34

het probleem is dat ik hem nu meestal zelf uit de wei haal of hem even naar stal roep en hem even opsluit, maar dat is niet de bedoeling

ze zijn beide van mezelf

_Kimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:30

Werk je al wat met die 2 jarige, in de zin van grondwerk? Want hij zou moeten luisteren als jij zegt dat je hem op afstand wil houden. Het klinkt in ieder geval als een dominantie/respect probleem, wat je het beste kan op lossen met grondwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:43

mijn 2 jarige is zo goed als bijna nooit in de hand, word wel bijna dagelijks gepoetst e.d, maar is ontzettend dominant

mijn moeder gaat er binnen een week of zo mee werken (we zitten voor lopig midden in een verhuis)