rijlaarzen leer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luuklover

rijlaarzen leer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 12:47

Hey hoi! /3

ik heb nieuwe leren laarzen, ze zitten heerlijk, zijn gewoon precies goed, en waren erg duur.
Daarom wil ik er graag lang mee kunnen doen,
dus mijn vraag, hoe houd ik ze goed schoon/netjes etc.
Ik haal er elke dag sowieso een vochtig schoon doekje overheen en soms vet ik ze in.
Wat kan ik het beste doen?

Groetjes luuklover xx :D

Korstje

Re: rijlaarzen leer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:55

Ik doe mijn laarzen pas aan als ik op m'n paard stap, en daarna direct weer uit. Thuis goed afborstelen en daarna behandelen met reinigingsmelk en "conditioner" en van tijd tot tijd even met goede schoensmeer weer lekker glanzend poetsen.

luuklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 23:33

Okee, ja ik ook.. dat aan en uit gebeuren, maar ik moest ze eerst even flink inlopen hihi. Dus nu zijn ze wel wat viezer, want ik droeg ze binnen én buiten op stal;)
Maar dat reinigingsmelk en conditioner...altijd na rijden of af en toe??

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:34

Tip: Nivea is ook super om leer soepel te houden ;)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:35

ik heb zo'n petri verzorgsetje erbij, ik gebruik ze alleen niet vaak genoeg. Als je door de bak bent gelopen en er zit zo'n witte rand op kun je met zo'n goedkoop leerschoonmaakdoekje van bijv. action makkelijk even weghalen. http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... ShX90urckn

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:08

olijfolie doet wonderen...

me88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:21

Ik gebruik meestal zo'n doekje van de action wat hierboven al genoemd wordt om na het rijden het zweet en vuil er van af te vegen. Als ik ze echt poets heb ik ook zo'n setje van de petri. Eerst een cleaner en dan een creamer. En de laarzen trek ik ook aan als ik ga opzadelen en na t rijden weer uit en meteen de tas in.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 01:45

Trek je laarzen aan net voor je op je paard stapt en trek ze na het rijden gelijk weer uit. Koop de leerpoetsdoekjes van de action, doe ze daar na elk gebruik mee af en als je toch bezig bent ook gelijk even je tuig et voila alles is heerlijk soepel, schoon en verzorgd :D

Ohja, smeer er geen vet op. Wat een troep is dat.. Ik doe ze eens in de zoveel tijd eens een keer met lederdressing, maar denk eigenlijk dat dat met die doekjes van de action niet perse nodig is.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 02:32

Wat hier al gezegd is doe ik ook: de laarzen pas aan als ik ga rijden en na het rijden weer uit. Inieder geval zeker niet mesten ermee.

Wat mij is verteld is dat je de laarzen het beste gewoon met water schoon kan maken en af en toe met schoensmeer. ABSOLUUT NIET invetten. Hierdoor kan het leer erg zacht worden en dan gaat je laars erg inzakken en vouwen vertonen. Sowieso heeft invetten voor de verzorging geen nut omdat het leer aan de buitenkant is geverfd. Dus het invetten van een hoofdstel en zadel heeft alleen nut als je het op de binnenkant doet, dus daar waar het leer niet geverfd is (bij het zadel onder de zweetbladen ed).

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 03:23

Zoals al vaker is gezegd, lederdoekjes van de Action :D gewoon na het rijden even mee schoonmaken en klaar! Verder doe ik er niet veel aan, is met die doekjes echt niet nodig. Het verzorgt en beschermt je leer net zo goed als schoensmeer etc.

luuklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 13:48

Ik doe ze inderdaad net voor het rijden aan en na het rijden uit. Ik poets ze met een soort van vaatdoekje en vet ze niet echt in maar idd met lederdressing.
maar bedankt voor jullie tips, ik doe er zeker wat mee.

Groetjes /3

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:03

Alleen dragen als je gaat rijden en er niet mee door de modder banjeren kan een hoop helpen.
Daarbij neem ik ze altijd elke week even af met een vochtig doekje en eens in de zoveel tijd, als ik er zin aan heb, vet ik ze even weer in. Zo blijven ze naar mijn idee het mooist.
Vochtafstotend spray kan ook helpen.