Waarom geen nieuwe dressuuroefeningen? ((inter)nationaal)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Akhal_Teke

Waarom geen nieuwe dressuuroefeningen? ((inter)nationaal)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 11:21

Jaren geleden zag je nog wel eens nieuwe dressuuroefeningen geïntroduceerd worden door dressuurruiters en -amazones tijdens wedstrijden.

Waarom zie je dit niet meer? (of heb ik het gemist?)
Bijvoorbeeld het zijwaarts stappen wat je bij het westernrijden dan weer wel ziet. Of het achterwaarts draven van enkele passen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:38

Akhal_Teke schreef:
Of het achterwaarts draven van enkele passen.

Vind ik een slecht idee, dressuuroefeningen horen vanuit het voorwaartse te gaan, zelfs het achterwaarts :j
Jaren geleden had er ooit iemand (ik dacht een Rus) een achterwaartse passage in zijn kur op muziek en dat werd, terecht, hard afgestraft.

Imker

Re: Waarom geen nieuwe dressuuroefeningen? ((inter)nationaal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:31

Lijkt me ook heel onlogisch (en onnatuurlijk) om te zien... Laat de proeven nu maar eens een aantal jaren zoals ze nu zijn, iedere keer die wijzigingen, moet je iedere keer weer een nieuw boekje halen of proeven printen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:12

Pieteritus1 schreef:
Lijkt me ook heel onlogisch (en onnatuurlijk) om te zien... Laat de proeven nu maar eens een aantal jaren zoals ze nu zijn, iedere keer die wijzigingen, moet je iedere keer weer een nieuw boekje halen of proeven printen.

TS heeft het vooral over de GP, hierin werden in het verleden nog wel eens nieuwe dingen geintroduceerd, maar dat staat nu idd al jaren stil..

Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat je nog zou kunnen bedenken, wat een logisch gevolg is op de huidige oefeningen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:21

De hogeschooloefeningen :D Maar die zie ik niet zo snel voorbijkomen in de dressuurwedstrijden hoor :+ Bovendien denk ik dat 9 van de 10 dressuurpaarden op het hoogste niveau in de verste verte niet op de manier zijn opgeleid waarmee ze die oefeningen ook aan zouden kunnen.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:53

Eerder was een wending om de voorhand en renvers ook nog wel eens te zien, vreemd dat ze zijn verdwenen, want het zijn hele goede oefeningen. Ik gebruik vooral de renvers nog erg vaak tijdens trainingen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:58

Renvers zou inderdaad een mooie zijn :j !

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:47

Relaxed schreef:
Pieteritus1 schreef:

TS heeft het vooral over de GP, hierin werden in het verleden nog wel eens nieuwe dingen geintroduceerd, maar dat staat nu idd al jaren stil..

Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat je nog zou kunnen bedenken, wat een logisch gevolg is op de huidige oefeningen :n

Ik heb het inderdaad niet over de proefjes in het proevenboekje :) .

Mij lijkt een overgang van achterwaarts stappen naar een paar passen draf juist niet zo'n gekke combi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:48

Achterwaarts draven heeft toch geen enkel nut?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:50

Ik heb er ook wel eens over na zitten denken, maar kan eigenlijk ook niets logisch' bedenken wat je nog toe zou kunnen voegen. :+

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:53

Achterwaarts draven? := heeft iemand een filmpje voor mij? (en dan niet een versie, die terug gespoeld is ;) )

SidePass vind ik inderdaad ook een goede oefening.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:53

Bizzybijtje schreef:

Wat is het "nut" van al die andere dressuuroefeningen denk je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:55

Akhal_Teke schreef:
Bizzybijtje schreef:

Nou, als je denkt dat alle oefeningen er voor de show zijn heb je het begrip dressuur toch niet helemaal begrepen hoor :+

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:55

EngeltjeS schreef:
Achterwaarts draven? := heeft iemand een filmpje voor mij? (en dan niet een versie, die terug gespoeld is ;) )

SidePass vind ik inderdaad ook een goede oefening.

Even snel een niet al te beste versie gezocht:
http://www.youtube.com/watch?v=7vG_Whzw ... re=related
rond 4:50 minuten

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:56

Akhal_Teke schreef:
Bizzybijtje schreef:

Nou, als je denkt dat alle oefeningen er voor de show zijn heb je het begrip dressuur toch niet helemaal begrepen hoor :+

Kan je ook mijn vraag beantwoorden??

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:57

Je paard soepel maken en een ruiter te leren dragen?

Bestaat achterwaarts draven eigenlijk wel... Volgens mij is de voetzetting van een paard dat achterwaarts gaat zowiso hetzelfde als draf.
In dat filmpje van honza gaat het paard gewoon snel achterwaarts. ;)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:57

Albert schreef:
Akhal_Teke schreef:
Of het achterwaarts draven van enkele passen.

Vind ik een slecht idee, dressuuroefeningen horen vanuit het voorwaartse te gaan, zelfs het achterwaarts :j
Jaren geleden had er ooit iemand (ik dacht een Rus) een achterwaartse passage in zijn kur op muziek en dat werd, terecht, hard afgestraft.

Kwam dat door de oefening op zich, of door de (incorrecte??) uitvoering?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:58

Akhal_Teke schreef:
Akhal_Teke schreef:

Kan je ook mijn vraag beantwoorden??

Het paard sterk maken, wendbaar. Dat stamt nog van 'vroeger', toen ze gebruikt werden in gevechten. Het was toen namelijk best handig als je snel kon draaien met je paard, naar allebei de kanten even goed (rechtrichten).

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:01

In het regelement van de KNHS over nationale GP staat dat in de kür op muziek achterwaarts piafferen/passageren bestraft dient te worden. Omdat deze oefening te zwaar is. Ik weet dit niet meer 100% zeker maar volgensmij klopt het wel.

Ik vind het in ieder geval wel jammer dat je geen nieuwe oefeningen ziet of nieuwe uitvoeringen. Een nieuwe uitvoering die je wel ziet, inmiddels weer verouderd is het piafferen in een pirouette x2.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 18:03

Bizzibijtje: Dus ook snel achterwaarts kunnen....

Maar goed de vraag was waarom er geen nieuwe oefeningen meer geïntroduceerd worden?
Ik heb er nu 2 genoemd als voorbeeld. "Fijn" dat er meteen een paar bovenop springen, maar daar ging het niet om.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 18-03-12 18:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:04

Akhal_Teke schreef:
Dus ook snel achterwaarts kunnen....

Dat heeft trainingstechnisch geen nut. Wat ik dus bedoel.
Een paard dat achterwaarts draaft valt 9 van de 10 keer wel op de voorhand, omdat het gewoon 'onmogelijk' is dat echt goed verzameld te doen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:05

De beenzetting van een achterwaarts gaand paard is inderdaad diagonaalsgewijs, vergelijkbaar met de voorwaartse draf. Wat ik op het filmpje zie is een versnelde achterwaarts, waarbij de pony met de hoeven over de grond sleept en dus niet draagt. Vind dat geen toegevoegde waarde hebben voor het sterker maken van het paard.

Ik denk niet dat er nog veel nieuwe oefeningen te bedenken zijn, alle oefeningen hebben al een flinke moeilijkheidsgraad. Tegenwoordig passageren ze ook al in pirouttes, dat is ook erg moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:05

apple01 schreef:
In het regelement van de KNHS over nationale GP staat dat in de kür op muziek achterwaarts piafferen/passageren bestraft dient te worden. Omdat deze oefening te zwaar is. Ik weet dit niet meer 100% zeker maar volgensmij klopt het wel.

Ik vind het in ieder geval wel jammer dat je geen nieuwe oefeningen ziet of nieuwe uitvoeringen. Een nieuwe uitvoering die je wel ziet, inmiddels weer verouderd is het piafferen in een pirouette x2.

Dat lijkt me wel een mooie toevoeging aan de proeven :) Gaan er veel door de mand vallen waarbij de piaffe niet bevestigd is (wat bij veel GP-ruiters zo is :+ )