Een jong paard de eerste keer op de trailer laden hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een jong paard de eerste keer op de trailer laden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:13

Trailer laden.. Het is een veel voorkomend probleem. Maar het begint natuurlijk bij een goede eerste indruk. Maar hoe zorg je dat die indruk goed is?
op welke manier laad jij een jong paard de eerste keer de trailer op? gelijk met stang? of juist niet? Gelijk een stukje rijden? 1 keer er op en klaar of meerdere keren?

En wat doe je als het paard de noodzaak niet zo ziet om mee te gaan? en dus stug voor de klep blijft staan? Een touwtje erachter? of gewoon tot het oneindige blijven staan?

En laad jij op een 1 of 2 paardstrailer? En met een ervaren paard ernaast of niet? En wat doe je als je enkel een 1 paardstrailer tot je beschikking heb?

kortom er zijn 101 manier om de eerste keer te laden! Dus lijkt het me nuttig om hier ervaringen te delen!
Dus iedereen brand los!

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:16

Niet dwingen, het moet een fijne plek worden.
Dus lokken met voer en worteltjes. Als hij/zij erin staat, nog meer en dan eruit. Dit een keer of wat doen zonder de klep dicht te doen.
Dan een keertje de klep dicht , na een keer of 4 er een klein stukje mee rijden.
Zo opbouwen, de mijne loopt al een treintje de trailer op. Dus hier heeft mijn methode prima gewerkt.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:18

vertrouwen en rust geven dat is het belangrijkste.
Dat kun je inderdaad doen door hem met iets lekkers te geven.
Als het andere paard wat je ernaast gaat zetten absoluut rustig is, kan dat heel goed werken.
Succes!

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:19

De eerste keer dat mijn jonge paard op de trailer moest, moest ze ook echt mee, helaas, en toen was ze al 3.

Dat hebben we gedaan met een super ervaren pony ernaast, die zij heel goed vertrouwde.. Het heeft uiteindelijk 3 uur geduurd om haar de trailer op te krijgen, wachten, weer eventjes vragen, paard schiet terug, weer vragen, eventjes wachten, met heel veel geduld dus, ze stond al die tijd al met 2 voorbenen op de klep, maar haar achterbenen op de klep zetten vond ze moeilijk, is waarschijnlijk een raar gevoel, en madam zat met haar hoofd met het opgerolde zeil te klooien (groot paard) uiteindelijk erop gekregen door voetje voor voetje op te tillen en te verzetten, dat doe je met veel vertrouwen en uiteindelijk stond ze er dan ook echt op. Waarom zo? Nou, ze vond het eng om haar achterbenen op de klep te zetten omdat dat ineens een heel raar gevoel geeft, bovendien heeft een jong paard nog niet heel veel benul van zijn benen, laat staan van zijn achterbenen. En met druk kom je met dit paard nergens, daar gaat ze tegenin en dan wordt ze gevaarlijk...

liedjuh2

Re: Een jong paard de eerste keer op de trailer laden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:24

Ik weet niet hoe ze het met mijn 5 jarige gedaan hebben toen hij weg moest, maar zodra hij door heeft dat er eten op de trailer is, staat hij er direct in. Is er geen eten, dan weigerd meneer de trailer op te gaan. Dus denk dat hij inderdaad met eten op de trailer is gezet. Verder loopt hij er heel makkelijk op. Hij is 1,76 en onze oude trailer was eigenlijk te klein en hij bleef eraltijd zo opstaan. Kortom met rust en voer denk ik dat je een superbraaf paard krijgt met inladen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:02

Mijn merrie is gelukkig nu heel makkelijk. Met haar veulen zijn we naar een keuring geweest en de week ervoor zijn we gaan oefenen. Mama op de trailer (of dus een ander paard wat een vriendje is). Eenmaal op de trailer lekker eten. Een week lang hebben we ze in de trailer gevoerd.
In het begin waren we met z'n tweeën om de kleine op de trailer te zetten, na een week kon ik het alleen af. (moeder kan ik ook laden als ik alleen ben).
De eerste keer zonder mama de trailer op was ik toch wel bang dat ze wat lastig zou doen maar ze liep er zo in en heeft braaf staan wachten tot haar vriendinnetje er ook eindelijk in kwam staan. Ze is nu bijna twee en ook zonder haar moeder loopt ze zo de trailer in. De volgende stap hier is beschermers om.

Ik zou dus ook met rust, vertrouwen en voer werken. En dan niet de tijd nemen als je ook echt die dag weg moet maar gewoon een paar keer gaan oefenen, zonder verplichtingen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:11

Als je alle tijd en gelegenheid hebt: 1x op de trailer, wat brokjes voeren en weer eraf, klaar
2x op de trailer, brokjes voeren, stang erachter, even laten staan en na een paar minuten er weer af, klaar
3x op de trailer, brokjes voeren, stang erachter, klep dicht, even laten staan en na een paar minuten er weer af, klaar
4x op de trailer, brokjes voeren, stang erachter, klep dicht, wat langer laten staan en weer eraf, klaar
5x op de trailer, brokjes voeren, stang erachter, klep dichter, poosje laten staan, klein rondje rijden in super, super voorzichtig tempo en bijna stilstaand de bocht door en bij thuiskomst uitladen en klaar.

Mijn voorkeur gaat uit naar een 1,5 paards trailer, de eerste keer laden tussen twee schuifdeuren met een mannetje met een bezem erachter die bij twijfel gelijk een drukkertje in de goeie richting mee geeft. De tweede keer ben ik die eigenlijk al niet meer nodig want de link brokjes/trailer is dan al gelegd. En ik ga ervan uit dat het paard me ten aller tijde volgt en dat ook heel goed weet dat ie dat moet. Verder kent ie achterwaarts aan de hand, ook over een hobbelweg, anders kan je niet fatsoenlijk uitladen en dat wil ik ook gelijk goed aanleren.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:16

Ga dit even volgen,moet ook nodig gaan oefenen met mijn jonkies!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:19

Dat probleem heb ik ook gehad, had dus helemaal strategieën bedacht van hoe ik hem er in kreeg.
en toen liep hij zo de plank op.. :')

Je kan je dus wel heel goed voorbereiden, maar het hangt er gewoon vanaf hoe je paard reageert.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:26

ik laad al mijn paarden/pony's op dezelfde manier, of het nou de eerste keer of de honderdste keer is.
Als je het speciaal gaat maken maak je het alleen maar spannend voor ze.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:15

ik heb bij het laden van de jaarling vorig jaar de rechterzijde van de trailer volgebouwd met hooi, de punt ook
paard op het gemak de trailer opgelopen met behulp van een bakkie mueslie , stang er achter, touwtje los en klep dicht .
en er voor zorgen dat zodra ze er op staan er ook eigenlijk direct gereden kan gaan worden.

resultaat...paard stond halverwege lekker hooi te knagen en op bestemming kwam ze er doodnuchter uit lopen.
niet te veel heisa maken en vooral zorgen dat je alle tijd hebt dat als het niet direct lukt het geen probleem is omdat je in principe de hele dag de tijd hebt .

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:20

Wij zetten ze er gewoon op :+ En dan geven we wat biks als ze erop staan. Doen wel direct de stang erachter. Proberen er niks speciaals van te maken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:57

de eerste keer heb ik ze gewoon in een tweepaardstrailer gezet, en meegenomen naar de nieuwe stal.
ik heb een vrij nuchter trekpaard, die, als ik zeg dat het goed is, overal doorheen en overheen gaat. dus die liep zo achter mij en de emmer brokjes aan.
ondertussen heb ik al enkele keren een trailer te leen gehad, en wat gewoon geoefend.
de eerste keren er gewoon op en af lopen, uiteraard met beloning
dan eens de stang erachter
dan eens de klep dicht
en dan eens een kort ritje rond het erf, er weer af, beloond, er weer op en er weer af :)

momenteel eventjes geen trailer, maar zodra dat de mijne klaar is, beginnen we weer met ze er gewoon iedere week eens op te zetten, en als ze drie is en klaar om zadelmak te maken, gaat ze gewoon wekelijks mee naar de manege/piste.

ik heb ook weinig druk gebruikt, gewoon gevraagd en de eerste maal de achterbenen erop gezet. maar zoals gezegd heb ik een erg nuchter paard.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:22

Zelf raad ik aan om te beginnen met enkele basisoefeningen, voordat je de paarden bij een trailer introduceert:

Bijvoorbeeld: lopen je paarden braaf met je mee. Denk ook aan halthouden en wendingen maken
Hoe staan je paarden in een smalle ruimte? Durven ze een donkere ruimte met je in te lopen?

Bouw zelf eens een oefentrailerwand met twee staanders en een ligger. Die plaats je parallel aan de bakrand.
Zet hem eerst wat verder van de wand af en loop er door heen met je paard.
Gaat dat goed, dan kun je 'het pad' steeds smaller maken, door de 'wand' dichter bij de bakrand te zetten.

En als dat helemaal goed gaat, leg dan eens een deken over de ligger heen, zodat je een 'muur' krijgt en doe dan het hele riedeltje weer opnieuw.

Je kunt het zelfs nog verder uitbreiden met bijvoorbeeld een stevige houten plank die je in het 'pad' neerlegt
Heb je dat niet, leg dan eens een balk op de grond waar je paard overheen moet stappen als je door het 'pad' gaat.

Mogelijkheden genoeg om (vooraf ook) zonder trailer te oefenen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:24

Lees het ebook van eddy Modde eens. Dat kun je gratis downloaden op www.diagonaal-paardenvervoer.com. Bij mijn paardjes werkt deze methode heel goed. Plus ze leren meteen dat het niet eng is om achterwaarts de klep af te gaan. Dit wordt nogal eens vergeten als mensen gaan oefenen met de trailer en dan durft het paard er niet goed meer uit.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:35

Ik heb een 1,5paards trailer en toen mn jonge paard voor t eerst erop moest (naja niet moest, puur om te oefenen), heb ik wat stukjes wortel in mn zak gedaan en verder niets bijzonders. Gewoon stukkie wandelen over het erf zoals we wel vaker deden. Trailer stond al heel lang op t erf, dus die aanblik daarvan kende hij wel. Nu was de klep op en ik ben er gewoon opgelopen alsof het doodnormaal was. Hij stond 1sec stil, tot ik zei, 'kom maar vent' en toen stond hij op de trailer worteltjes van mij te eten.
We hebben eerst een tijd alleen zo geoefend voor we met de trailer gingen rijden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:57

Gewoon erop duwen en gaan met die banaan. Niet gaan lopen miepen of morgen nog eens proberen in ieder geval ;).
Hier laden ze alle (16) makkelijk.
Vanmorgen nog 2 alleen geladen die komen max 2x per jaar op trailer.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:09

Ik vind het heel lastig om te zeggen. Het ligt heel erg aan de pony/het paard. Ik heb 1 merrie waarbij ik absoluut geen dwang kon gebruiken. Bij haar heb ik een spoor van brokjes gelegd en gewacht tot ze er in stond. Toen rustig de klep gesloten en het was is orde. Met een andere pony met paniek in de trailer ben ik nu aan het trainen. Zij gaat steeds even op de trailer en dan steeds een stapje verder, stang er achter, klep dicht enzovoorts.. Weer een andere pony spreek ik streng toe en laat evt een zweep zien, dan staat ze er zo in en krijgt ze haar beloning op de kar, anders ben ik zo een paar uur bezig. Dan heb ik er nog een aantal die er gewoon op lopen (ook voor de eerste keer)

Ik zou zeggen als je 100 pony's hebt moet je het waarschijnlijk 100 keer verschillend doen.
Kijk hoe jou paard reageert en anticipeer daar op. Maakt hij geen probleem dan moet jij het ook zeker niet doen en gewoon lekker op de trailer belonen. Vind hij het wel spannend dan zul je het wat voorzichtiger aan moeten pakken.

Succes in ieder geval. :)

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:55

Mijn merrie met veulen stonden bij mij in de tun de eerste maanden, en zijn om de dag met de trailer naar een weitje gegaan om even lekker uit te razen. Moeders vond het geen enkel probleem en het veulen had na de eerste keer alleen maar zoiets van Yes! Trailer! Racen! Nog meer trailermak kan tie in ieder geval niet meer worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 23:04

Ik doe nooit zo moeilijk erover. Gewoon inladen, op vertrouwen evt met een longeerlijntje erachter als ze naast de klep gaan en dan rustig rijden. Ik vind het eigenlijk gewoon een logisch gevolg van vertrouwen en gehoorzaamheid. Als ik over een brugje moet of langs enge opstakels doe ik immers ook niet zo moeilijk met snoepjes en gedoe.
Heb tot nu toe nog geen laadproblemen gehad.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:06

Rumpleteaser schreef:
Zelf raad ik aan om te beginnen met enkele basisoefeningen, voordat je de paarden bij een trailer introduceert:

Bijvoorbeeld: lopen je paarden braaf met je mee. Denk ook aan halthouden en wendingen maken
Hoe staan je paarden in een smalle ruimte? Durven ze een donkere ruimte met je in te lopen?

Bouw zelf eens een oefentrailerwand met twee staanders en een ligger. Die plaats je parallel aan de bakrand.
Zet hem eerst wat verder van de wand af en loop er door heen met je paard.
Gaat dat goed, dan kun je 'het pad' steeds smaller maken, door de 'wand' dichter bij de bakrand te zetten.

En als dat helemaal goed gaat, leg dan eens een deken over de ligger heen, zodat je een 'muur' krijgt en doe dan het hele riedeltje weer opnieuw.

Je kunt het zelfs nog verder uitbreiden met bijvoorbeeld een stevige houten plank die je in het 'pad' neerlegt
Heb je dat niet, leg dan eens een balk op de grond waar je paard overheen moet stappen als je door het 'pad' gaat.

Mogelijkheden genoeg om (vooraf ook) zonder trailer te oefenen!

dit zal voor sommige paarden idd fijn zijn
die van mij heb ik expres niets mee geoefend, ja meelopen aan een halster , maar dat staat los van het trailerladen.
die bijdehante tante hier is met opzet niet voorbereid , want zodra die iets gewoon is maakt ze er een feestje van :+
als ze straks wat ouder is (nu 2) dan komt de rest van het laden wel.

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:54

Ik doe met mijn paard regelmatig grondwerk (parelli). Hiermee kun je het trailerladen ook goed oefenen. Verder maak ik het voor mijn paard aangenaam om in de trailer te staan. De trailer is bijvoorbeeld een rustpunt tijdens het werken op de grond. Er hangt ook een netje in met kuilgras. Eerst stond ze te steigeren voor de trailer, nu loopt ze uit zichzelf de trailer op terwijl ik ernaast sta.