Pony verkocht, procedure verder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

courtjuh

Pony verkocht, procedure verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 09:55

Hallo allemaal,
Ik heb nu mijn pony verkocht maar wat is nu de procedure verder.

Ik heb met deze mensen afgesproken dat ze 2 weken op proef mag.

Nu heb ik de volgendE vragen:

Laten keuren voor de proefperiode of tijdens of na? ( dit vanwege dat ik wil aantonen dat ik een gezond paard daar aflever mocht er iets gebeuren in die 2 weken )
Een aanbetaling accepteren of het volledige bedrag vragen?
Een medische verklaring van mijn dierenarts bijleveren dat ze gezond is?
Wat te doen als ze haar niet eerst willen laten keure maar eerst willen uitproberen?

Bedankt alvast :)

CM_

Re: Pony verkocht, procedure verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:57

Proeftijd is altijd een risico.
Ik geef ze nooit mee op proef, ze kunnen zo vaak komen kijken en rijden als ze willen, maar zodra ie van het erf af is, is het mijn risico niet meer.
Ik zou in elk geval het volledige bedrag vragen.
En tja je hebt het nu al zo afgesproken, dus die proefperiode kun je niet meer afzeggen

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 09:59

CM_ schreef:
Proeftijd is altijd een risico.
Ik geef ze nooit mee op proef, ze kunnen zo vaak komen kijken en rijden als ze willen, maar zodra ie van het erf af is, is het mijn risico niet meer.
Ik zou in elk geval het volledige bedrag vragen.
En tja je hebt het nu al zo afgesproken, dus die proefperiode kun je niet meer afzeggen

Ik heb aangegeven dat ik een proefperiode toesta onder de juiste voorwaarden maar daar ben ik nu nog niet helemaal uit. Dus vandaar mijn vragen :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:00

uhmm, je pony nooit op proef mee geven.
maar ik zou zeggen er voor keuren als ze willen door een da die hun hebben uitgezocht. en anders zeg je gewoon, nee dan krijg je haar niet mee.
ik weet niet hoe ver de mensen wonen, maar ik zou zeggen het hele bedrag en als je haar niet wil krijg je het terug.
als ze van tevoren keuren krijgen hun een verslag dat jij gezond is mee

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:03

Ik ga met CM_ mee. Misschien kun je dat alsnog doen. Ik ben van mening als je een paard van zijn/haar vertrouwde plek haalt dat het niet altijd hetzelfde is als "thuis". Op de nieuwe plek zijn ze misschien kijkeriger, gespannen en uit hun ritme. Je weet ook niet wat hun gaan doen. Stel jij rijd elke week 3 keer een half uur en ze gaan dan ineens twee weken elke dag een uur flink trainen tja niet elk paard kan daartegen.

Indien van het terrein af zou ik het hele bedrag vragen om te voorkomen dat jij straks je geld niet hebt, keuring doen voordat hij weg gaat.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:08

Tja onder die proefperiode kan ze nu niet meer onderuit. Dat is reeds zo afgesproken.
Ik zou keuren voor ze hem meenemen, stel dat er daar iets gebeurd dan heb jij toch op papier dat hij ervoor gezond was. Hou zeker een kopie bij van het verslag dat ze gezond verklaard is of geef de kopie aan de eigenaar. In het geval dat er niets mis mee is, is het beter dat jij het origineel hebt. In het andere geval de nieuwe eigenaars. Daarnaast zou ik een volledige betaling vragen voor de proefperiode. Dan ben je zeker dat jij je geld hebt.
Maak ook een contract op papier 2 keer afgeprint en door beide partijen geondertekend. Hierin vermeld je zo veel mogelijk gegevens over je paard, wat de afspraak van de proefperiode is, keuring, en dat je indien ze binnen de 2 weken besluiten dat deze pony niets voor hen is, ze haar kunnen terugbrengen en al hun geld terugkrijgen. (Op veearts kosten van de keuring na, vind dat deze moet betaald worden door de toekomstige eigenaars)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:16

Eerst keuren, dan betalen, dan paard meegeven.

Proefperiode betekent gewoon dat ze 'm binnen 14 dagen terug kunnen geven en jij hun het geld terug betaalt. Proefperiode betekent níet dat jij je paard meegeeft zonder geld te zien en niet weet in welke toestand je hem terug krijgt of wanneer je uberhaupt je centen zult zien.

Paard van het erf af = geld zien, verantwoording is vanaf dat moment aan de nieuwe eigenaar.

Bij teruggave binnen de proefperiode geldt bovendien dat het paard in dezelfde conitie moet zijn, dus bij teruggave opnieuw door dezelfde DA laten keuren als bij afleveren.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:46

eerst keuren en volledige bedrag laten betalen.

ik zou m'n trouwens paard ook niet meegeven op proef. ze kunnen bij mij zo vaak rijden en poetsen als ze willen om te proberen, maar verkocht = verkocht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:50

Volledig met Ibbel eens :j

Ik ben in Zwitserland verplicht om 2 weken proeftijd te geven bij verkoop en ik deed het zoals Ibbel aangaf.
In iedergeval altijd voor het meegeven keuren EN bloed laten trekken.
Als er daarna wat is kun je aantonen dat je je paard geen verdoving/pijnstilling hebt gegeven.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:02

Inderdaad, eerst keuren, betalen en dan pas mee.

Zo weten zij en jij dat je een gezond paard heeft meegegeven. Heb je al afgesproken wat er gebeurd als het paard kreupel wordt oid tijdens de proefperiode? Ik zou er niet om staan te springen om een paard met peesblessure terug te krijgen.

Leg dat soort dingen vast op papier, welke risico voor jou is en welk risico voor de koper is.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:11

Inderdaad, het is toch altijd wel een risico, en je hoort zoveel spookverhalen van mensen die je ineens gaan beschuldigen opdat JIJ een slecht paard hebt verkocht, terwijl daar dan wat gebeurd is.

Sonja_vRJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:11

ze mogen bij mij proefrijden en poetsen/mutsen/tutten etc wat ze willen, maar verkocht is verkocht mits de keuring het juiste resultaat geeft .

dus geen proefperiodes etc, want je weet niet hoie ze terug komen als ze besluiten toch maar niet te kopen.

ik zou dus zeggen, helemaal geen proefperiode en je komt maar gewoon een keer extra langs

maar als je wel een proefperiode afspreekt zou ik een keuring bedingen , bij goedkeuren de proefperiode in en terugbrengen alleen in goede gezondheid ,