alfamerrie na jaren opeens verstoten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

alfamerrie na jaren opeens verstoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 08:37

Ik bleef gisteren een tijdje observeren toen we de paarden naar buiten deden en ik schrok een beetje van wat ik zag. Onze alfamerrie (is ze al jaaaaaaren) is opeens verstoten uit de groep? Het groepje bestaat nu uit de oude merrie (daar gaat het over in dit verhaal, inmiddels 25 jaar), haar 9-jarige dochter en een 8-jarige ruin. (vroeger stond ze ook bovenaan in een groep van 7 paarden)

Beide merrie's zijn op dit moment hengstig en wat er gebeurde gisteren, is dat de oude merrie compleet werd verjaagd naar een hoek van de bak en de andere 2 waren alleen maar samen. Dit is de eerste keer dat dit gebeurt, want de oude merrie komt altijd op de eerste plaats. Haar dochter is ook altijd heel volgzaam naar haar toe, maar nu dus opeens niet meer.

Ik begrijp wel dat de oude merrie, inderdaad oud aan het worden is, maar toch vond ik het heel erg om dit te zien en ergens ben ik bang dat ze misschien iets (ernstigs) onder de leden heeft? Ik weet niet in hoeverre dieren aanvoelen of een paard naar het einde toe loopt ofzo? Ze is op zich goed monter, maar misschien is er iets dat wij niet zien ofzo? Of zou het puur van haar leeftijd komen? Ik ben best bang, en vond het ook zo zielig, hoe de altijd sterke leidster daar in een hoekje stond |( .

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 08:45

Wij hebben hetzelfde meegemaakt. Ze was altijd de baas in de wei en op een gegeven moment was er een merrie die duidelijk haar plaats in wilde nemen. Ze was toen eind twintig en we zeiden al tegen elkaar nu zal ze wel snel oud worden. We hebben haar gescheiden van deze merrie en in de wei gezet met een andere oudere merrie met artrose,ze kon niet meer met het jongere spul in de wei. Uiteindelijk is ze nog 35 geworden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:24

Hoiii

De merrie is zwakker geworden of voelt zich op dit moment niet goed. Ze word nou eenmaal ouder dan komt er iemand die sterker en jonger is zeg maar.
Hou het even in de gaten gaan ze echt gemeen doen en word de merrie beetje depri misschien inderdaad beter apart zetten. Misschien lossen ze het zelf goed op en accepteerd de merrie haar nieuwe plek dan is er geen probleem.

Je ziet vaak aan een paard wel of het iets heeft beweegt je paard minder bv staat het alleen stil voor zich uit te kijken in de wei, beetje somber, raak je paard op alle plekken eens aan met poetsen voel overal goed, hoe is de mest plast het paard goed of teveel, eet het paard nog goed en hoe beweegt het paard? enz Gewoon goed blijven kijken en opletten

gr

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:34

Even goed in de gaten houden. :j

Zo te lezen wordt ze nu 'genegeerd' door de anderen, let er goed op dat ze niet gaan jagen, bijten of trappen.
Het kan zijn dat ze zich niet zo lekker voelt; heeft ze veel last van verharen misschien?
Dat vergt veel energie voor de wat oudere paardjes.
Gebruik je lijnzaad(olie) ? Een vitamine-spuit kan ook helpen.

Mungbean

Re: alfamerrie na jaren opeens verstoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:38

3 paarden is geen kudde. Als de 2 andere dikke maatjes zijn dan ben je als 3e al snel te veel.
De andere merrie is haar dochter en dochters komen vaak in dezelfde rangorde als de moeders. Grote kans dat deze het stokje overgenomen heeft.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:44

Ik ga met de rest mee: waarschijnlijk een combinatie van leeftijd en gezondheid.

Ik heb een Arabierenruintje gekend die jaren leider van zijn kudde is geweest (omvang verschilde van 10-15 dieren) tot hij een jaartje of 25 werd. Voorheen had ieder mens en paard respect voor hem, als Kedin kwam ging de andere paarden aan de kant. En opeens... was hij zijn leiderschap kwijt aan een jongere ruin.

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:51

Volgens mij helemaal niet abnormaal, hier werd ook de merrie verstoten toen ze een jaar of 23 was, we hebben ze dan samen met een ander oudje gezet en probleem was opgelost.
De rust in de kudde keerde terug en de 2 oudjes hebben nog 3 jaar samen kunnen genieten.
Andere paarden voelen perfect aan als de leider wat begint te falen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:28

Een oude merrie zal op den duur haar taken als leider overgeven aan een ander. De oudere merrie zal zich dan ook wat buiten de groep plaatsen, 'de oude wijze merrie, die de groep van een afstandje bestudeerd'.

Ik merk het aan mijn merrie nu ook al wel wat(14jaar), was vroeger koste wat het kost de baas en dat ging echt hard. Ik hield altijd mijn hard vast met een nieuw paard en als de nieuwe erbij in kwam op moment dat ik er niet bij was, was ik ook echt pissig op de eigenaars.
Maar tegenwoordig heeft ze er iets meer vrede mee. Probeert het wel en is zeker nog steeds niet op haar mondje gevallen. Maar het hoeft allemaal niet meer zo.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:30

De sterkste en de slimste moet de kudde leiden, zo heeft de groep de beste kans om te overleven. Je oude merrie is niet meer de sterkte en slimste dus neemt haar dochter de zware taak over en mag mams met 'pensioen'. Lijkt me heel natuurlijk eigenlijk. Ik hoop wel voor haar dat haar nog een plekje gegunt wordt door de anderen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:43

Bedankt voor jullie reacties. Het stelt me enigszins gerust dat het wel een normaal proces is, hoewel ik het wel erg zielig voor haar vind. Ik hou haar goed in de gaten, dat sowieso. Wellicht is een vitaminespuit sowieso geen slecht idee, dat ga ik doen.

Ik hoop inderdaad ook dat ze nog wel een plekje mag houden, want veel andere opties hebben we niet, dan zou ze helemaal alleen komen te staan en dat is niet de bedoeling natuurlijk.

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 07:55

Moet lukken hoor!
Bij ons konden we niet anders dan ze uit te kudde te halen, ze stonden toen met 8 waaronder wat jong geweld.
Met zijn drieën zal het veel rustiger zijn.
Veel succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 08:00

Een oneven aantal paarden is niet handig, paarden trekken toch snel met zijn tweeen op. Is er geen plek voor een maatje erbij?
Hou het goed in de gaten en grijp in. De oudjes moet je soms een beetje tegen de jeugd beschermen.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:04

Hier het zelfde aan de hand.
Mijn merrietje is nog een jong ding en staat samen met nog wat jonger spul en een oudere alpha merrie en een merrie van 12 welke aan het herstellen is van een beenblesure. De Alpha merrie is inmiddels 26 en heeft een stap terug gedaan deze week. Mijn merrie heeft die rol nu over genomen. Ze bekijkt de kudde nu en is de oude wijze merrie. De stoere je-weet-wel-hengst van de kudde accepteerd mijn merrie ook goed als nieuwe alpha-merrie... Dus ja, het is een natuurlijk proces. Goed opletten of ze je merrie niet gaan lopen pesten en opjagen en dat ze nog wel ergens bij de groep blijft horen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:59

Kan best zijn dat ze even niet lekker in haar vel zit. Zoals gezegd vit E, adequen of/en even een checkup (bloedproef oid) kan misschien een hoop duidelijkheid geven. Mijn (sinds gisteren!!!!) 25jarige merrie kreeg ook te maken met een staatsgreep na haar ongeluk in sept 2011. Ik heb ze toen een paar mnd apart gezet, wel met de mini's. Nu is ze weer de baas over alles :-) the way it should be !

blauwemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:01

Sizzle schreef:
3 paarden is geen kudde. Als de 2 andere dikke maatjes zijn dan ben je als 3e al snel te veel.
De andere merrie is haar dochter en dochters komen vaak in dezelfde rangorde als de moeders. Grote kans dat deze het stokje overgenomen heeft.

Idd, dat hebben wij ook gehad met onze paarden (:

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:08

gewoon in de gaten houden, als in onze groep (1 ruin en 3 tot 4 merries) er eentje hengstig is dan lijkt de rangorde soms ook anders, terwijl. Wij hadden ook een oudje van 26, deze is 1 zomer alfamerrrie geweest (toen onze merries 2 jaar waren), daarna was ze een vaste waarde ze was niet hoogste in rang, maar werd door alle anderen gerespecteerd. Mocht overal bij staan om te eten ed, maar op een bepaald moment stopte ze hier gewoon mee en stond steeds vaker alleen. We hebben hier toen wat op gelet en het was dus niet zo dat ze verjaagd werd door de anderen (ok misschien door eentje, maar die is zo ook naar alle andere paarden). Maar ik denk dat die merrie gewoon niet meer van de "drukte" van dat jong geweld hield...