Bijtende hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

famke43

Bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 21:31

Hee bokkers,

Ik heb een Shetlander hengst en die bijt. Dit wil ik hem graag afleren maar hoe moet dat.
Ook willen wij hem longeren maar dat wil hij niet en alle Shetlanders daar hebben een trauma aan een zweep. En als je met hem gaat draven loopt je eerst heel rustig mee en dan steigert hij opeens en probeert hij je te bijten. Het is hem al een paar keer gelukt. Maar ik wil het hem echt afleren maar het lukt niet. Wie kan mij helpen?

Piietjuh

Re: Bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:39

Het is een beetje hard gezegt, maar als hij mij bijt (dus pijn doet) moet hij daarvoor gestraft worden. Hoe strenger jij het aanpakt hoe sneller hij er me stopt en hoe sneller jij een leuke, geen bijtende tijd met hem kan hebben. Ik ben daar altijd erg makkelijk in en zodra mijn paard mij bijt krijgt die toch wel even een tik over zun neus heen . ( ik heb het hier dus over een tikJE , voordat heel bokt denkt dat je meteen je paard in mekaar moet slaan) ! Meestal weten ze vrij snel dat je wat terug doet als ze bijten en leren ze het dus wel snel af. Ik heb wel eens paarden meegemaakt waarbij je het negeert , maar veel paarden gaan dan gewoon door.

Je kan het natuurlijk wel uit de weg gaan, dus ga hem ook niet steeds uit de hand voeren en je vinger voor zun mond houden , dan lok je het wel een beetje uit en los je dus niks mee op .

SUCCES!

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:43

simpelste oplossing hem laten helpen. geen hengst meer.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:46

kinel schreef:

Niet direct een oplossing. Want er zijn zat ruinen die ook nog bijten.

Consequent zijn en dat wat je niet wil straf je af. Soms is het voldoende om je stem te verheven. Soms moet je wat strenger zijn en hem een tik geven.

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 21:46

kinel schreef:

Wat bedoel je?

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 21:47

Hij blijft bijten. Telkens als we er naar toe gaan moeten we hem vastmaken anders rent hij op je af en bijt hij je super jard

Piietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:50

famke43 schreef:
kinel schreef:

Wat bedoel je?

Ik neem aan dat ze bedoelt dan ze hem zou laten castreren. Al hoewel ik denk dat je het ook wel kan afleren, als je er maar regelmaat in houd , en het absoluut niet moet pikken als hij je zomaar bijt.

Maar wat ik al zei , je moet wel doorzetten en cosequent zijn!

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 21:59

Okeej

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:24

kinel schreef:

Nee, de stomste.
Castreren is niet echt de manier om bijten af te leren.......
Weet je ook waarom hij bijt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:26

en optater verkopen....ik heb ook een shet hengst en die probeert heel soms ook te bijten.
Dan krijgt hij een knal en dan is het weer voor een tijdje over ;)

Envy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:05

Als hij bijt direct reageren met behulp van je stem(bv:EY!!) en een tik tegen zn mond. Geen seconde wachten! Dus actie reactie!

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:45

@Yamcha. Ik heb geen idee. Bang of boos is hij ook niet. Meer koppig en bazig
@geerke. Hebben we al een paar keer geprobeerd maar als je dan na de tijd over het hek klimt probeert hij je heel hard te bijten.
@Envy09. Zie geerke.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:17

dan klim je met een zweep over het hek en geef je hem een flinke ram op zijn boeg of kont.

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 17:32

geerke schreef:
dan klim je met een zweep over het hek en geef je hem een flinke ram op zijn boeg of kont.

Als je met een zweep over het hek klimt is hij heel snel met bijten. Vanmiddag ook toen sprong ik in het weiland en zat nog ff met de persoon naast het weiland te praten. De hengst liep heel rustig langs mij en opeens greep hij naar m'n been. Ik heb dus een beet van hem gehad. Ik heb hem gelijk gestraft maar toen probeerde hij het later weer. Natuurlijk weer een tik op z'n neus maar hij blijft doorgaan.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:26

Met een waterpistooltje op zijn neus spuiten.
DOe dit eventjes snel en ga gewoon door waar je mee bezig was. Alsof er niks gebeurd is en jij niks deed ;)

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:33

het paard ziet jou als ondergeschrikte en door dit gedrag probeert hij boven jou te staan.

Probeer eerst respect van je pony te krijgen, en direct belonen als hij niet bijt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:37

De shetlander heeft duidelijk geen respect voor jou.
Je hebt hulp nodig, want dit is gevaarlijk. Je kan dit alleen corrigeren als je weet wat je doet en je timing helemaal goed is.
Tips om hem een klap te geven werken alleen maar tegen je als je houding daarna niet goed is.
Zoek aub hulp van een instructeur of van de eigenaar.

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 17:44

Okeej. Thanks maar het zijn maar onze verzorgpony's dus een instructeur ofzo daar staan wij net over. En het waterpistooltje, doen alsof er niks gebeurd is gaat niet zo makkelijk als je een hengst hebt die dan tegen je opsteigerd. En belonen als hij niet bijt. Dat helpt niet echt. Het is echt zon eigenwijs beest. En als je hem beloont bijt hij je als nog.

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:46

als je niks van andere wil aannemen moet je ook geen topic plaatsen.

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 18:03

Dat wil ik wel maar als ik het doe gaat het ook wel een tijdje goed maar dan begint het weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:06

Een tik op zijn neus? Een schop onder zijn reet, dat moet je geven. Bijten is echt een no-go en steigeren is al helemaal gevaarlijk :n

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:10

janouk schreef:
De shetlander heeft duidelijk geen respect voor jou.
Je hebt hulp nodig, want dit is gevaarlijk. Je kan dit alleen corrigeren als je weet wat je doet en je timing helemaal goed is.
Tips om hem een klap te geven werken alleen maar tegen je als je houding daarna niet goed is.
Zoek aub hulp van een instructeur of van de eigenaar.

Groot gelijk! Zorg dat de rangorde tussen jullie gelijk is , dan moet je niet slaan en allerlei van die (belachelijke) dingen. Ik zou voor een instructeur zoeken voor grondwerklessen :D
Nog veel succes !

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 21:35

Thanks ik zal het morge proberen

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:02

Kijk ook een goed naar je eigen houding wat straal je uit ben je bang dat je gebeten wordt. Of denk je ik ben de baas. Vaak begint het bij je eigen houding. Om het bijten af te leren zou ik niet slaan want een tik komt niet over als je die niet met de juiste intentie geeft. Een beter idee is om zijn lip goed vast te pakken en ook even vast te houden. Wellicht is er iemand bij jullie in de buurt dan jullie verder kan helpen of wat tips kan geven?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:49

Je pony mist grenzen dus die ga je heel duidelijk moeten afbakenen. Ja is ja, nee is nee, ja is vandaag ja en nee is vandaag nee maar ook morgen en overmorgen en altijd. Let op kleine signalen, oogt hij brutaal of dreigend naar je dan straf je dat gelijk al af, niet wachten tot hij al bovenop je springt of in je arm hangt. Heel duidelijk zijn en als dat in het begin harder moet, zo zij het, hoe eerder hij de grenzen kent hoe meer gelegenheid om hem lief te behandelen. Paarden hebben duidelijkheid nodig en een paard wat zich zo gedraagt mist die duidelijkheid bij jou.