Hoe kan ik het beste beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Hoe kan ik het beste beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 20:52

Hoi,

Ik wil graag wedstrijdjes doen met mijn pony, Dressuur en Springen. Alleen dit zijn mijn problemen:
- Bij springen denk ik steeds dat hij niks springt
- Bij Dressuur denk ik dat hij niet langs de hekjes wil

Het is niet dat ik bang ben, absoluut niet, maar het is gewoon zo dat ik dat inmiddels al zo vaak bij vriendinnen en anderen heb gezien dat ik me een beetje begin af te vragen of die van mij dat ook zal doen?!
En, is het misschien een idee om 'Oefenen tussen de hekjes' en 'Oefenparcours' op onze Manege doen totdat het helemaal goed gaat?

Groetjes, en alvast bedankt!

tallechie

Re: Hoe kan ik het beste beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:54

Gewoon een keer hc (buiten mededing) starten.
Dan heb je niks te verliezen en weet je hoe pony reageert.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:54

heb vertrouwen in je pony
en je zegt de antwoorden al zelf

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:55

maak van denk, weet en je bent er ;)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:52

Je zegt 'denk' maat wat weet je al? Heb je deze dingen al eens geoefend en hoe reageerde je pony?
Denk je aan manegewedstrijden (FNRS dus F-proeven) of bij de KNHS (start bij B-dressuur dus wat zwaarder dan de eerste FNRS-proeven en dan moet je lid zijn van een vereniging) en ben je al eens op vreemd terrein geweest met je pony?
Heb je les en wat zegt je instructeur/instructrice, vindt hij/zij dat je er aan toe bent?

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:28

als je bang bent dat hij het eng vind op ander terein, gewoon met hem naar de manege gaan ofzo dan went hij der aan en weet jij wat hij doet :) en met dat springen moet je gewoon vertrouwen hebben als jij niet in hem gelooft springt hij ook niet.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:27

Ieder paard schrikt wel eens of doet iets wat de eigenaar niet wilt. aangezien je waarschijnlijk B gaat starten zou ik gewoon starten in de B heb je niets te verliezen nl.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:33

Je moet niet denken, je moet het gewoon doen :+
Jij wilt over de hindernis en jij wilt langs de hekjes.. heel simpel.. ;)
Dus.. niet aarzelen, maar leiding geven..

mar08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:48

gewoon doen! en niet te veel naar andere kijken.. als andere paarden er niet langs gaan of overheen springen betekend niet dat jou paard dat ook niet doet.. vertrouw op jezelf en op je paard!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:49

Lekker naar oefendressuur of gewoon gaan starten als je instructeur zegt dat het kan!
Stel je doelen een beetje reeel, mijn doel voor de eerste keer is altijd blijven zitten en veel lol hebben. Kan het nooit tegenvallen

RomyNeron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:24

Je moet niet denken dat je paardje niet gaat springen of niet langs de hekjes wilt gaan!
Als jij dat denkt neemt je pony dat van je over en kan het mis gaan !
heb vertrouwen in je pony en denk gewoon dat gaat hij/zij niet eng vinden want daar is ze te stoer voor!
ik heb zelf een jonge pony en is ook niet super veel nog gewend ik was de eerste met hem in heel zijn leven die zn eerste wedstrijdje reed gewoon ietwat meer zelfvertrouwen hebben en ook in je pony dus!

mvg romy en neron!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:27

ga naar oefenwedstrijden,en kijk wat hij doet

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:29

Je zult eerst een punt in de dressuur moetne halen voor je aan het springen mee kunt gaan doen
HC starten kan alleen met startkaart heeft geen zin in B je kunt toch geen verlies punt rijden

Ga gewoon lekker op de manege F proefjes mee rijden gaan ze goed, stap je over op KNHS

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 18:46

Ik heb nu dé oplossing: 6-tal. Met onze Manege gaan we weer 6-tal (misschien 4-tal maar ze willen het liefste 6) rijden en dan mag ik ook mee doen, en het fijne is dat je pony met de anderen meeloopt en dat hij er dan beter aan went! En, een vriendin doet ook mee met haar jonge pony. Dus dat leek me wel een heel leuk kansje! En vorig jaar was ons 6\4 tal (weet het niet meer :P) Nederlands Kampioen geworden! Dus dat was wel weer heel knap. We gaan dan Sowieso naar de Drentse Kampioenschappen.
Nou, is dat nou mooi of niet?! :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:56

Het ligt dus niet aan je pony, maar aan jou.
Ga idd eens HC rijden.

En 4/6tal is wel leuk, maar straks als je het alleen gaat doen is er ook niemand meer bij je, en je zal toch echt individueel goed moeten rijden omdat je soms apart van elkaar afwend ed.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 19:03

Hoho... Het word nu een beetje onduidelijk:
Het komt er op neer dat mijn pony weinig ervaring heb en zelf wel meer. Mijn vraag was een beetje hoe hebben jullie dat gedaan en wat kan ik nu het beste doen? Ik ben echt niet bang ofzo, helemaal niet, maar ik wilde gewoon een soort advies.
Ja, en dan is mijn pony eraan gewend. Tussendoor zijn er nog manege wedstrijdjes, oefenparcours en oefenen tussen de hekjes wat ik ook ga doen. En al die dingen, daar went hij dan aan. En individueel rijden, dat lukt wel.
Bovendien heb ik dan elke vrijdagavond les en oefenen voor 6\4-tal. Dus ook dat word dan goed geoefend. Ik heb nu gewoon zoiets van: Gewoon m,n kansen pakken.
Dat is een mooie kans om voor hem (en ook een beetje voor mij met hem) aan de wedstrijden te wennen.

Eigenlijk zou ik Zondag ook meedoen in onze Manege, maar mijn vader is dan jarig, je snapt het al: ik k0on dus niet. Vond ik jammer, maar nu ik heb gehoord dat 6\4-tal voor mij ook mogelijk is dan heb ik een beetje het gevoel dat ik de keren dat ik niet kon wat inhaal.