bijrijder, hoe regelen met aansprakelijkheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

bijrijder, hoe regelen met aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 16:30

Sinds kort rijd een jonger meisje mijn pony bij. Ze gaat altijd samen met een (volwassen) vriendin van mij. Maar nu was ik wel benieuwd hoe het zit met aansprakelijkheid.
Inprincipe is eigenaar van het paard aansprakelijk. Maar kan je (bijv met verzekering) regelen dat het op eigen risico is ofzo?
Mijn pony is hartstikke braaf, maar het is en blijft een vluchtdier. En zou het vervelend vinden als er wat gebeurd en ik voor alle kosten moet opdraaien :=

Wie kan me hier wat meer over vertellen?

_PatriciaH

Re: bijrijder, hoe regelen met aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:32

Ik lees even mee...ben ook wel benieuwd!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:36

Voor zover ik weet ben jij als eigenaar altijd verantwoordelijk en heb je daar gewoon je WA verzekering voor. Als er dus iets gebeurt, moet jouw verzekering de eventuele schade dekken. Anders is het als de bijrijder moedwillig het paard wat laat doen waardoor schade ontstaat, dan is zij verantwoordelijk.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 16:37

Maar stel, dan gaan we even van het ergste uit, dat iemand invalide wordt door mijn paard? Neem aan dat de verzekering zeker niet al die kosten dekt?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:39

kleinvosje schreef:
Voor zover ik weet ben jij als eigenaar altijd verantwoordelijk en heb je daar gewoon je WA verzekering voor. Als er dus iets gebeurt, moet jouw verzekering de eventuele schade dekken. Anders is het als de bijrijder moedwillig het paard wat laat doen waardoor schade ontstaat, dan is zij verantwoordelijk.

klopt inderdaad, wij hebben het ook eens uitgezocht ivm met rijden van een paard van iemand anders.
zolang het niet bewijsbaar aan een fout van de ruiter ligt is de eigenaar altijd aansprakelijk...

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:40

Volgens mij moet je dan een officieel contract op laten stellen en dit ook aangeven bij jou en haar verzekering. Maar volgens mij is dat allemaal erg veel gedoe. Zelf heb ik gewoon pech, als mijn ruitertje verlamt raakt dan ben ik de sjaak. Gelukkig is het een shetlander dus ik hoop maar gewoon dat je van 1 m vallen niet verlamt kunt raken :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:41

Dat ligt eraan hoe e.e.a. gegaan is. In jouw voorbeeld, stel dat de bijrijdster het paard 'gedwongen' heeft bijvoorbeeld langs die enge fiets te gaan en het paard trapt tegen fiets en persoon aan en het gaat fout, dan is het i.m.o. de fout van de ruiter en niet van het paard. Dan hoeft jouw verzekering het niet te dekken. Slaat het paard zomaar zonder reden iemand de rolstoel in, dan is het jouw aansprakelijkheid. Hoe dat dan allemaal vergoed moet gaan worden ligt aan je verzekering denk ik. Het beste kun je dit voorleggen aan je verzekering, zodat je zeker weet waar je staat.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:44

Ja hoe bewijs je dan dat je bijrijder de schuldige is? paard deed gek maar waarom zeggen ze er meestal niet bij!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:46

Daar heb je een verzekeringsmaatschappij en een schade expert voor, die zoeken dat uit.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 16:59

Scheelt dat mijn pony maar 1.38 is. Ik hoop dus dat je van die 'hoogte' ook niet verlamd kan raken :+
Heb wel gezegd dat ze sowieso niet alleen buiten mag rijden. Maar in de bak kan er al genoeg gebeuren met een onervaren ruitertje.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:03

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 17:07

Oh dat is een idee! Want 20 of 30 euro per jaar is geen geld!
Zou dit ook via eigen verzekering kunnen?

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:35

Ik heb inderdaad bij Hippozorg voor m'n paard ook een ongevallen verzekering. Die verzekering geld voor iedereen dan die een ongeluk met hem kan krijgen, inclusief mezelf.
Heb hem voor 30 euro per jaar gedaan, krijg je meer vergoed en wat is dat 10tje nou meer op een heel jaar. Als der iets gebeurt krijg je een goede vergoeding

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:51

Ilverette schreef:

Aangezien ik ook bezig ben met een bijrijder voor mijn paardje heb ik de link geopend, je moet dus wel een gewone verzekering hebben daar. Ik kan mijn paardje uit 1990 niet eens verzekeren, dus ook geen speciale verzekering afsluiten voor een bijrijder. Hebben jullie dat ook? (of hebben jullie jongere paarden?)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:47

als eigenaar / bezitter van een paard ben je verantwoordelijk.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 22:58

Ik heb ook geen normale paardenverzekering. Paardje is al bijna 15.
Ga gewoon eens mijn eigen verzekering bellen, misschien hebben die ook wel een speciale verzekering voor ongevallen met paarden.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:04

Wij hebben een briefje opgesteld met handtekeningen dat mijn vader zich wat er ook gebeurd aansprakelijk stelt voor schade aan mij, paard, of spullen. Verschil is wel dat ik een shetlander verzorg, en niet rijd dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:06

Had ie zich beter de moeite kunnen besparen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 10:30

Maar zo'n briefje met handtekeningen is niet rechtsgeldig mocht er echt wat misgaan toch? Dat zei iemand tegen mij.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:03