onzeker paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 13:54

Volgens mij is mijn paard erg onzeker. Als ik naast haar loop, doet ze het prima. Ze kijkt wel regelmatig naar dingen, maar loopt altijd braaf mee.

zodra ik erop ga zitten en ze dus niemand heeft die haar kan leiden, gaat ze staken zodra er iets is wat eng kan zijn.
No way dat ze dan nog de kant op gaat waar ik wil dat ze heen gaat.
In de bak gaat dit al steeds en steeds beter. Dat is voor mij het probleem niet meer zo.

Helaas kan ik niet lekker de bossen in. Achter een ander paard aan is het allemaal prima. Niks eng en kan dan alles.

Zodra ik voorop moet slaat de paniek toe. Ze stopt en zet gaan stap vooruit meer. Het liefst loopt ze alsmaar achteruit totdat ze in de sloot beland. Zodra ik dan afstap en verder loop, is er weer niets aan de hand.
Dit is dus ook als ik alleen even een rondje het bos in wil, al is het om alleen maar even uit te stappen. Ik baal hier wel een beetje van, zeker omdat het nu zo'n lekker weer wordt.

Wat kan ik hiertegen het beste doen? Ik denk dat boos worden geen zin heeft, hier raakt ze meestal (in de bak) nog meer van in paniek. Geruststellen lijkt mij ook niet de juiste oplossing, dan denkt ze dat er echt iets aan de hand is en lijkt het mij ook alleen maar erger worden.

Tigra_

Re: onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:02

Het is misschien wat werk maar kun je niet iemand te voet meenemen. Die in het begin naast/voor je paard loopt en langzaam aan steeds wat langzamer gaat zodat deze je paard gaat volgen wil ze weer even niet kan die persoon het paard even meenemen zodat ze het vertrouwen krijgt dat ze alleen ook prima kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:15

Vertrouwen bouw je op vanaf de grond. Dus ga met je paard wandelen, en in het begin ga je voor haar uit of naast haar lopen, gaandeweg ga je op hoogte van de schouders lopen, of zelfs nog verder naar achteren. Je kunt je paard aan de lange teugels gaan beleren en daar dan ook de straat mee op.

Op het moment dat ze zich achter een staart van een ander paard kan verschuilen heb je geen probleem
Dus ga voorlopig niet met een ander op stap, ga alleen en probeer het alleen op te lossen. Eerst van de grond. Daarna in het zadel.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:21

Inderdaad, je zou ook kunnen proberen om de heenweg ernaast te blijven lopen en als je terug gaat stap je op, je zal zien dat als ze terug naar stal gaat, niet zomaar in de staak gaat!! Als je haar het vertrouwen kan geven dat het eigenlijk niet zo spannend is en het ook best leuk is om met zijn 2en op stap te gaan, komt het echt vanzelf goed, het is even overuren draaien en idd boos worden heeft vaak geen nut, maar zorg wel dat je de leiding houd, dus wees consequent!

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:49

Ik herken het hele verhaal. Ik ben vorig jaar heel veel aan de hand begonnen en daarna rijdend. Ook dit jaar weer van voor af aan, maar wordt nu sneller opgepakt. In het zadel ook consequent blijven, al blijf je een kwartier op dezelfde plek staan. Hij zal vanzelf toegeven.

roodneusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:52

ik zou eerst lekker veel vertrouwen opbouwen en naar verschillende plekken heen gaan en niet steeds naar de zelfde xx

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:54

Ga enge denken met je paard oefenen in een vertrouwde omgeving, beloon hem als hij het enge ding aanraakt met zijn neus (groot plastic zeil oid) met een stukje wortel ofzo. Zo leert hij dat als hij zich over z'n angst heenzet dat er een beloning volgt.

Ga buiten desnoods voorlopig alleen maar wandelen. Afstijgen als er wat engs is is geen 'afgang' of 'het paard wint' je paard voelt zich duidelijk veiliger als jij ervoor loopt (dan komen de UFO's baasje tenminste als eerste halen...)

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 12:19

Bedankt voor de reacties. Ik ben gisteren heerlijk gaan wandelen en bij de hele tijd ter hoogte van haar kont gelopen. In het begin wilde ze niet, maar later ging het heel goed.
Ga binnenkort maar naar een plekje in het bos wandelen waar geen sloten oid zijn. Hier kan ik inderdaad zoals bibi40 zegt blijven staan ( of achteruit gaan haha) totdat ze gaat lopen.

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:23

het herken het probleem mijn pony heeft het zelf ook
zelf praat ik dan ook heel erg met der van hoo maar het is goed meissie niks aan de hand een als ze het toch doet goed belonen

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:33

Omdraaien mag, maar draai gelijk weer dezelfde richting terug. En inderdaad sloten etc kun je beter even vermijden haha. Sta liever tegen een boom of desnoods auto aan.
Succes.....

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:05

En als je met z'n tweeen gaat rijden, wat als je dan na een tijdje niet meer achter maar naast de ander gaat lopen, lukt dat wel? Zo ja, dan kan je dat eerst doen en dan steeds de ander een beetje laten afzakken totdat je uiteindelijk voorop loopt en dat even volhouden. Als je het vlakbij huis doet dan zal het misschien wat helpen dat hij het minder erg vindt en je kan dan makkelijker uitmaken hoe lang hij het vol zou moeten houden.
Wanneer het dan makkelijk gaat voor bv de laatste 3 minuten, dan kan je het wat opbouwen. En als hij dan wat verder is, dan bv ergens halverwege de rit voor een korte tijd voorop laten lopen.

Het enige is, dat je voor deze oefeningen een partner in het rijwezen nodig hebt die je wil helpen.

En idd zoals bibi40 zegt, gewoon heel veel geduld en gewoon wachten totdat ze gaat lopen als je alleen bent.

Ik heb een keer een paard gereden die van de eigenaresse ook het pad naast het ruiterpad mocht lopen. Dat was zo'n gewoonte dat toen ik op dat punt kwam, ik 10 minuten stil heb gestaan omdat hij dat andere pad wilde en ik het ruiterpad gewoon wilde nemen. Als ik aandreef ging hij alleen maar achteruit. Dus heb ik gewoon rustig zitten wachten totdat meneer bedacht dat de enige keus was tussen het ruiterpad of uren wachten op die plek :-) Maar goed, hij was gewoon eigenwijs en niet bang, maar geduld is hetzelfde :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:41

Wat fijn om te lezen hoe je het aan het oplossen bent TS :) Ik heb ook zo'n onzeker paard, met rijden merk je het vooral inderdaad en ook hij is meteen gerustgesteld als hij z'n mens weer kan zien. Wanneer ik met 'm de weg op wil zorg ik ervoor dat ik een rondje maak. Een pad (bijv. richting bos) af lopen en dan omdraaien en dezelfde weg terug is geen goed idee maar wie weet is dat voor jou anders. Ik moet er in elk geval altijd voor zorgen dat ik ergens een lus heb. En wat ik dan doe is eerst op de terugweg (dus ergens in die lus, als je op de helft van je traject bent) opstijgen en dan richting stal, dat is nooit zo'n probleem. En dan steeds eerder (hoeft maar een paar meter per keer te zijn) op te stijgen, net zolang tot je dat rondje helemaal kunt rijden. En daarna een ander rondje gaan doen, of een variatie op je eerste rondje, net zo lang tot ook dat goed gaat. En natuurlijk wel de rondjes die je al helemaal kunt rijden regelmatig herhalen. Met mijn paard doe ik over een nieuw rondje helemaal leren rijden een maand of 2 a 3, afhankelijk natuurlijk van hoe vaak je rijdt, wat voor omgeving het is en of er misschien per ongeluk iets fout gaat een keer.

Clausch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:12

Wat ik me afvraag TS. Hoe oud is je paard nu?

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 22:20

mijn paard is nu 8 jaar.

Ik ben zaterdag alleen de bossen in geweest. Ik ben lopend het pad af gegaan en de bossen in gelopen. Daar ben ik opgestapt en weggereden. Dit ging eigenlijk heel erg goed.
En het bleef maar goed gaan, ik was helemaal blij :D Ik maakte een rondje door het water, in galop over het veld en toen in draf langs stal af. Dit ging weer helemaal goed. Ik dacht nog een keer en dan na het veld de andere kant op een heeeel eng pad op. (allemaal afgezaagde boomstammen op het pad)

mevrouw wilde alleen richting stal in plaats van naar dat pad. Dus toen ging ze staken. ik kon gewoon rustig blijven staan en toen besloot ze om door te lopen. Het 'enge' pad vond mevrouw dus helemaaal niet eng. :)
daarna ben ik lekker naar stal gegaan en mocht ze weer buiten spelen :)

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:28

Er was een tijd terug ook een topic over een paar dat bang was van koeien.
bleek dat de ruiter de spanning overbracht en daardoor staakte. Toen ie een keer niet op koeien lette en er dus al langs was voor ie ze opmerkte, had ie door dat hij het was.

Clausch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:57

Paarden voelen je inderdaad perfect aan. Beter dan dat je jezelf aanvoelt eigenlijk nog. Is lastig, maar dat maakt het ook zo leuk.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:00

ons paardje is thuis in de rijbak eigenlijk het omgekeerde, als we er naast lopen is ze heel onzeker en schrikkerig, maar als mijn dochter er dan op stapt lijkt die onzekerheid wel helemaal weg te zijn.

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:10

Mijn paard is precies zo als jij jouw 'probleem' omschrijft. Mijn paard vindt alles (behalve meestal in de bak) doodeng. Hij wordt dan echt gek, gaat steigeren, springen, rennen, noem het maar op. Als je dan boos op hem wordt, dan wordt het alleen maar erger.

Mijn probleem is in deze ook niet dat hij iets eng vindt, ik snap dat als er opeens een tent in het bos staat, je dat niet vertrouwt als paard. Mijn probleem is echter wel dat hij niet meer luistert.
Dit is ook het probleem waar je aan moet werken, dit zal heel veel tijd kosten.

Zo kon ik bijvoorbeeld eerst NO WAY alleen het bos in met mijn paard. Hij ging het pad niet op, want hij vond het eng om zijn stal te verlaten. Wat bij mij heel goed werkt is dat als hij omdraait, één teugel heel strak te nemen dat je heel veel stelling naar een kant hebt. Hierdoor zijn ze niet meer in evenwicht en kunnen ze moeilijker steigeren of omdraaien.
Voor de rest word ik niet boos, maar wacht ik simpelweg tot hij weer een stapje naar voren zet, dan beloon ik hem. Dit herhaal ik keer op keer (soms duurt dit wel heeeel lang hoor). Maar zeker de laatste tijd doet hij hierdoor wel alles braaf. Als hij dan eenmaal ergens voorbij is, beloon ik hem heel erg, vaak met snoepjes.

Misschien heb je hier iets aan. In ieder geval heel veel succes. :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:54

Boos worden heeft idd geen zin... Daar maak je het alleen maar erger mee.
Bedoel niet dat je dús maar afwachtend moet gaan rijden, maar zodra je angst/onzekerheid bespeurd en je weet hoe ze in paniek kan raken, dan zou ik er echt even alle tijd voor uittrekken om deze onzekerheid de baas te worden.
Blijkbaar is je paard er (nog) niet aan toe om in dr eentje in het bos te gaan lopen, dus dan maar iemand opzoeken met wie je samen kunt rijden lijkt mij..
Als dat het enige probleem is...
En kun je stukjes afwisselen.. Achter elkaar gaan lopen, naast elkaar en dan steeds een beetje verder naar voren opschuiven. Zodra je spanning bespeurd zak je weer naar achteren..
Zou er een beetje speels mee om gaan en er alle tijd voor uittrekken die nodig is.

Bekijk het maar zo: Een onzeker mens die in een nieuwe omgeving dichtslaat krijg je ook niet binnen een paar weken zo vrij als een vogeltje.
En tegen diegene aan bulderen dat hij/zij zich vreselijk aanstelt helpt ook niet, dus dan maar stapje voor stapje positieve ervaringen op laten doen :)

Nadjax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:55

ik denk dat het meeste al gezegt is. maar ik zou het vooral blijven oefenen om eens alleen bijv een klein rondje bos te doen. en als ze stil staat. gewoon wachten? mits dat ze na een uur nog stil staat hha /3

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 10:19

Hier even een update van mij.
Het gaat erg goed met buitenrijden. Meestal ga ik nog met meerdere naar buiten, maar vorig weekend ben ik ook alleen geweest om even lekker uit te stappen. Ik heb lekker gekletst met mijn paardje en daardoor ging het super. Ik liep gewoon langs de sloten en zo het bos in. 1 keer vond ze iets doodeng, maar ze is geen stap achteruit gegaan. Ben blijven praten en toen liep ze er zo langs! :)

Dus het gaat goed! :)