Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Maar goed, hij was gewoon eigenwijs en niet bang, maar geduld is hetzelfde
Ik heb ook zo'n onzeker paard, met rijden merk je het vooral inderdaad en ook hij is meteen gerustgesteld als hij z'n mens weer kan zien. Wanneer ik met 'm de weg op wil zorg ik ervoor dat ik een rondje maak. Een pad (bijv. richting bos) af lopen en dan omdraaien en dezelfde weg terug is geen goed idee maar wie weet is dat voor jou anders. Ik moet er in elk geval altijd voor zorgen dat ik ergens een lus heb. En wat ik dan doe is eerst op de terugweg (dus ergens in die lus, als je op de helft van je traject bent) opstijgen en dan richting stal, dat is nooit zo'n probleem. En dan steeds eerder (hoeft maar een paar meter per keer te zijn) op te stijgen, net zolang tot je dat rondje helemaal kunt rijden. En daarna een ander rondje gaan doen, of een variatie op je eerste rondje, net zo lang tot ook dat goed gaat. En natuurlijk wel de rondjes die je al helemaal kunt rijden regelmatig herhalen. Met mijn paard doe ik over een nieuw rondje helemaal leren rijden een maand of 2 a 3, afhankelijk natuurlijk van hoe vaak je rijdt, wat voor omgeving het is en of er misschien per ongeluk iets fout gaat een keer.
Ik maakte een rondje door het water, in galop over het veld en toen in draf langs stal af. Dit ging weer helemaal goed. Ik dacht nog een keer en dan na het veld de andere kant op een heeeel eng pad op. (allemaal afgezaagde boomstammen op het pad)