Zoveel eigen spanning..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Zoveel eigen spanning..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 10:27

Ik weet dat er al heel veel topics zijn over wedstrijdstress, zenuwen en spanning. Maar toch wil ik mijn probleem nog een keertje aankaarten, want ik zoek echt naar dé ultieme oplossing!

Ik ben uit mezelf een nerveus type met veel 'prestatiedrang'. Ik wil alles altijd goed doen. Dat kan niet, je kan niet altijd alles goed doen, maar dat wil mijn hoofd niet geloven.
Ik heb er altijd van gedroomd om wedstrijden te rijden. Ik reed af en toe een onderling wedstrijdje, maar was nooit officieel gestart. Deze zomer ben ik dan eindelijk met de echte wedstrijden begonnen! Ik had een geroutineerd paard en begon in de B1. In 3 wedstrijden waren we daar klaar mee en kon ik naar B2, waar ik nu dus 2 wedstrijden heb gereden.

Het probleem is echter dat ik dagen op voorhand hypernerveus rondloop. Ik ben misselijk, moet vaak naar het toilet, kan niet goed eten,.. Ik denk altijd maar aan wat er fout kan gaan. Op de vorige wedstrijd was mijn paard erg bang van de jurytafel. Ik heb mijn proefje toch uitgereden en werd nog 6de, maar in mijn beleving is het vreselijk om niet alle controle te hebben. Als ik het puur rationeel bekijk, was het helemaal niet zo erg. Ik ben blijven zitten, heb de proef afgemaakt, en er zaten nog goede stukken in. Maar als mijn zenuwen weer de overhand nemen, zie ik het helemaal niet meer zitten om op wedstrijd te vertrekken. En zo gaat het elke keer: Ik zie er echt tegenop om te gaan, maar eens ik gereden heb ben ik blij dat ik geweest ben. Na 5 wedstrijden met al bij al goede resultaten zou je verwachten dat de stress minder wordt, maar het wordt alleen maar erger! De eerste wedstrijden was ik niet zo nerveus, omdat ik geen verwachtingen had. Dan rij je een paar keer in de prijzen en wil je dat op elke wedstrijd evenaren, dus word ik nog nerveuzer.

Vooraf denk ik altijd: Ik ga helemaal niet graag naar een wedstrijd en ik kap ermee, ik ga gewoon lekker thuis rijden.
Achteraf denk ik: Het was leuk, wanneer gaan we weer?

Ik ben dus echt op zoek naar een oplossing voor mijn "probleem". Rationeel gezien weet ik dat het allemaal wel goed komt, dat mijn paard braaf genoeg is en dat ik mijn proefje goed genoeg kan rijden. Maar toch zie ik allemaal rampscenario's voor me...

Wie heeft dit ook, en wie heeft de gouden tip?

Edit: nog vergeten te vermelden: Bachdruppeltjes & Valeriaan heb ik al geprobeerd, dat helpt amper..

veersche

Re: Zoveel eigen spanning..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:33

Je krijgt druppels van Dr. Vogel om te kalmeren en er is Bach Rescue Remedy. Beide krijg je bij de drogist.

Maar ik zou als eerste eens kijken waar het vandaan komt. Zoals je zelf schrjift wordt je normaliter rustiger naarmate je meer wedstrijden hebt gereden, bij jou wordt het erger. Als je de basis goed voor elkaar hebt tijdens het rijden, moet je in de proef genoeg vertrouwen hebben dat dat ook goed gaat. Tuurlijk kan er altijd iets gebeuren, daarom zijn paarden levende wezens.
Mij is altijd geleerd dat het thuis voor 200% voor elkaar moet zijn zodat je op wedstrijd voor 100% kunt rijden.

En oefen thuis ook veel. Het wedstrijdklaar maken brengt ook spanning met zich mee (dat was bij mij zo....). Dus doe thuis eens in het weekend benen wassen, staart wassen, knotjes maken, flink poetsen en ga de dag erna rijden in je wedstrijdteneu.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:33

Oeps sorry, lees nu pas dat je druppels al geprobeerd hebt....

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 11:58

Thuis gaat het eigenlijk heel goed. Sowieso ben ik wel vaak onzeker over mijn rijden, maar ik durf te zeggen dat het thuis wel prima gaat. Het is van zodra er een 'prestatie' aan gekoppeld wordt, dat ik in de stress schiet..
Wedstrijdklaar maken vind ik niet erg, wassen en vlechten gaat heel vlot en daarin weet ik ook precies hoe lang ik nodig heb voor alles. Dat maakt me eigenlijk niet zo nerveus, het is vooral het inrijden & proefje dat me angstig maakt..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:01

Daar bestaan cursussen voor sporters voor: omgaan met wedstrijd stress.
Als het zo heftig is zou ik daar wel in willen investeren, komt waarschijnlijkin het gewone leven ook ten goede.

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:26

waarom plan je niet van de zomer een stuk of 6 wedstrijden achter elkaar in?
dat je iedere week of om de week een wedstrijd heb, als het de 1e keer niet goed gaat,
nouwja dan volgende week beter. als je (ik noem maar wat) 1x per 2 maanden gaat, dan
leef je er erg lang naartoe waardoor de spanning oploopt.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 13:19

Dat is juist mijnluxor! In de zomer kan dat inderdaad, maar 's winters hebben wij niet veel wedstrijden dus dan zit er sowieso lange tijd tussen..

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 00:25

dan zou ik lekker nog 2 maandjes wachten.. en tot die tijd veel proefjes oefenen, en laat verschillende mensen eens je proef voorlezen, en nodig wat mensen uit die komen kijken aan de bakrand.

je kan ook iemand anders je voor wedstrijden laten inschrijven, en spreek af met diegene dat diegene het min. (bijv.) een week van te voren zegt dat je over een week op wedstrijd gaat?
ik weet het verder ook niet..

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 10:15

We zijn gisteren toch op wedstrijd gegaan! De zenuwen vielen mee tot we het terrein opreden, dan werd het terug erg. Het was gelukkig niet erg druk bij het inrijden dus dat viel mee. De proef ging ook best fijn, geen grote fouten, wel een paar slordigheidjes die ik thuis niet heb. Uiteindelijk zijn we 2de geworden. Ik heb nu dus weer gezien dat ik niet zo nerveus moet zijn, ben benieuwd of het volgende keer weer wat beter gaat!

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:40

Dat is lastig, op het terrein proberen op jezelf en je paard te concentreren. In de baan gaat het ene onderdeel niet goed adem je een keer diep in en uit en op naar het volgende onderdeel. En vraag je is af wat is er nou het ergste wat er kan gebeuren? Je rijdt met je eigen paard, voor jezelf en je plezier. Ik heb een tijdje iemand gegroomd die hetzelfde had maar het is uiteindelijk goed gekomen hoor. Vaak op wedstrijd gaan dan wordt het wat "normaler". Succes.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:45

Je moet gewoon denken, wat heb ik te verliezen? Wat kan je nou gebeuren?
Ik had een keer in een proef dat mn pony dr tong over het bit gooide, ze wilde niks meer ging alle kanten op behalve de goeie en ging steigeren en stilstaan terwijl ik moest galloperen, en ik vond het eigenlijk wel grappig en midden in de proef was ik gewoon aan het lachen, had 153 punten, nou en? :)
Je moet overal sch*t aan hebben! :D

Het kan niet altijd goed gaan toch?

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:54

je moet gewoon de dag van tevoren wat goeie protocollen terug lezen. Kijk naar de hoge cijfers ipv de slechte. Ook moet je niet willen presteren. Iedereen gaat een keer op zijn bek met wedstrijden dat het paard even weigert of wat dan ook. Het belangrijkste is dat je er lol in hebt. voor tijdens en na de wedstrijd hoe het ook ging.