Gewicht ruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeggiieTommy

Gewicht ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 23:22

Er staat een heel leuk konikpaardje te koop waar ik misschien wel interesse in heb, maar het probleem is dat hij maar rond de 1.40 is, wel best breed, maar dat ik dus was langer ben. Opzich hoeft dat geen probleem te zijn maar dan heb je ook nog wat gewicht wat hij zou kunnen dragen of niet.
Dus vroeg ik me af hoeveel zo'n paardje ongeveer zou kunnen dragen of dat iemand weet hoe je dat kan bepalen of iets in die richting?
Of hoe je kan merken dat je te zwaar bent?
Niet dat ik er dalijk op rijd en dat die opeens doorzakt ofso. :+
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Groetjes Megan

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:27

gokje :o ik denk tot 65 kg

Anoniem

Re: Gewicht ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:29

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:32

Een paard kan gemiddeld 16% van zijn eigen lichaamsgewicht aan ruiterkilo’s dragen. Dit percentage hangt van verschillende factoren af als leeftijd, model en beenwerk van het dier.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:36

Jackyline geeft inderdaad het juiste antwoord. Dit is afhankelijk van vele factoren.

Te lang is ook niet goed, daarmee haal je een paard uit het evenwicht met rijden. Dus dun en lang is geen garantie dat je dan op elke pony kan. Iemand van 1.50 die 35 kg weegt zet je ook niet op een shet.

Ik rijdt bv mijn eigen haflinger merrie. Klein, compact, erg breed gebouwd. Is 1.42. Ik weeg zelf incl kleding 70 kg. Ze kan dit prima aan maar wordt daar wel op getraind, dus met ruggebruik gereden, ook rust en longeerwerk tussendoor.

_Kimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:36

Ik denk dat die best wel wat kunnen dragen, de vraag is of je ze niet in de weg zit qua lengte denk ik persoonlijk. Want als iemand er in verhouding erg bovenuit steekt, is dat voor het paard lastig met in balans lopen.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 00:07

Ik weet niet echt hoe dit werkt dus doe ik het maar zo.

Ja, dat had ik ergens weleens gelezen. Ik heb hiervoor een paar keer op een fjord gereden misschien 5 cm groter wel wat breder en dat ging prima!
Dus ik denk dat de lengte niet echt een probleem zou zijn alleen het gewicht zit ik nogal mee.
Stel dat ik erop ga rijden.
Hoe merk ik dan dat ik te zwaar ben?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:19

hoe lang en hoe zwaar ben je?
ik gok dat zo'n paardje 400kg? weegt, ik hou altijd 20% totale gewicht aan, dat zou dus 80kg zijn, trek daar zadel, kleding, en schoenen vanaf (zeg 10kg) dan hou je 70kg ruitergewicht over.
maar als je 1.80m bent, ben je wel te lang, en dan haal je de pony net zo goed uit balans.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:59

Ik denk dat je een grens moet aanhouden van 60/65 kilo zonder zadel.
Verder heb je er over nagedacht of je nog gaat groeien? Want als je graag wil rijden is dit misschien toch niet de juiste keus.
En als nog moet je rekening houden met de leeftijd van het dier tot een jaar of 6 niet te zwaar belasten hoe lichter hoe beter. En natuurlijk ook hoe die in trainingen staat. Als die goed getraind is kan die meer hebben dan een paard wat maar 1x per week gereden wordt of nog helemaal beleerd moet worden. Daarnaast ook niet geheel onbelangrijk of het dier zelf op een goed gewicht zit of te zwaar is.