Skihelm als cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkee

Skihelm als cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 16:38

Zou je een skihelm als veilige cap kunnen/mogen gebruiken? :o?
Ik heb wel een cap maar da's echt een model eierdop :+
Veel skihelmen zijn gewoon zoveel mooier!

Biinkie

Re: Skihelm als cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:41

Denk niet dat het om het mooie van een cap gaat maar om de veiligheid!

Het kan wel hoor (vind ik het is bescherming op het hoofd..), maar is het niet te warm etc etc. en tegenwoordig kan je op marktplaats voor een leuk prijsje nog een harstikke goeie cap kopen vanwege mensen die een nieuwe hebben gekocht ofzo.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:44

Nooit, maar dan ook nooit een tweedehands cap kopen. Je weet nooit wat er mee gebeurt is.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:45

Leuke vraag, heb zelf geen idee. Komen de CE-nummers overeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:51

Een skihelm lijkt me nou niet echt voor dezelfde type bescherming te dienen als een paardrij cap.

In theorie hoeft een skihelm ook minder grote klappen op te nemen (val is vaak lager, sneeuw is vaak zachter en geen risico van een paard die er een trap tegenaan geeft).

Heb er geen onderzoek naar gedaan hoor... Maar 't is wel je veiligheid. Daar zou ik niet op bezuinigen omdat een paardrij cap niet zo fashionable is... ;)

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:52

Een fietshelm en een cap moeten ook aan de zelfde veiligheidseisen voldoen. Het lijkt me dus dat een skihelm ook aan die zelfde eisen voldoet. Als zo'n helm je beter zit of je vindt hem mooier, nou rijden maar.

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:53

Met skieën maak je wel veel meer snelheid Femke, dus dan wordt de klap vanzelf harder.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:53

Aan een cap en een skihelm zijn andere CE-normen en dus andere CE-nummers verbonden. Ik heb destijds geprobeerd uit te zoeken in hoeverre die normen van elkaar afweken, maar ik ben er niet uitgekomen. Ik heb toen toch maar gewoon een goedgekeurde cap gekocht voor de zekerheid.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:54

ik heb een uvex cap en die maakt ook ski helmen :P haha
ik vind idd ook dat een cap om de veligheid gaat, dus je zou t moeten navragen, maar ik denk dat een skihelm niet voor niets anders is dan een cap omdat er totaal andere dingen mee gebeuren ;)

BrittOllie

Mijn moeder zei ook al tegen mij: je kunt je skihelm ook wel op het paard opdoen!
Ligt er geloof ik beetje aan wat voor helm. Opdat het geloof ik verplicht is dat je zegmaar zo'n bescherming voen je ogen hebt, zo'n uitsteeksel.(zonneklep ding zegmaar) en de meeste skihelmen hebben dit niet

capopjekop

Femke schreef:
In theorie hoeft een skihelm ook minder grote klappen op te nemen (val is vaak lager, sneeuw is vaak zachter en geen risico van een paard die er een trap tegenaan geeft).

Een helm moet zijn werk ook doen op ijs en de snelheden zijn ook wel harder dan die je te paard maakt. Je valt idd over het algemeen lager als je enkel op de piste gaat, maar vergeet ook de sprongen niet. Die gaan ook hoger dan een paard in sommige gevallen.

Ik heb het idee dat mijn skihelm toch wat meer speling op je hoofd heeft dan een cap. Dat is voor mij een reden om het gewoon bij mijn dopje te houden :) Een skihelm is getest voor skiën en niet voor paardrijden, dus een risico blijf je dan denk ik toch wel houden.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:55

jep ik doe het ook! omdat ik gewoon geen 1 cap kon vinden die lekker zat..
alleen zijn skihelmen wel heul warm in de zomer!!! voor in de zomer heb ik een skate helm :D
allebei bruin :j

ze zijn beide gewoon CE gekeurd.. en als ze geschikt zijn voor snowboarden, zijn ze het ook voor paardrijden.. niet al te moeilijk doen :Y)

PS. ik heb ook wel ns skihelmen gezien mét zo'n zonneklep, gewoon goed zoeken :)
Laatst bijgewerkt door monicees op 16-03-12 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:58

In de meeste skihelmen zitten van die lucht dingen in het 'dak' die je open kunt draaien of eruit kunt halen, heb je ventilatie :')

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:58

monicees schreef:
ze zijn beide gewoon CE gekeurd.. en als ze geschikt zijn voor snowboarden, zijn ze het ook voor paardrijden.. :Y)

Dat is niet waar. Een skihelm en een motorhelm zijn ook beiden CE-gekeurd, maar in mijn skihelm staat expliciet vermeld dat 'ie ongeschikt is als motorhelm. En zo zijn fietshelmen bijvoorbeeld weer ongeschikt als skihelm omdat je met fietsen andere klappers maakt dan met sneeuwsporten. Dat een skihelm en een cap dus beiden een CE-nummer dragen zegt helemaal niets over vergelijkbare geschiktheid.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:59

jep, maar alsnog vond ik ze te warm voor in de zomer.. ze zijn immers wel gemaakt voor koude oorden ;)

@ Hilli, ja ach.. elke bescherming is beter dan géén bescherming.. en aangezien ze tegenwoordig alleen caps maken voor rondhoofden en niet voor ovale hoofden (heb ik dus) neem ik gewoon genoegen met een andere helm :o

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:07

monicees schreef:
jep, maar alsnog vond ik ze te warm voor in de zomer.. ze zijn immers wel gemaakt voor koude oorden ;)

@ Hilli, ja ach.. elke bescherming is beter dan géén bescherming.. en aangezien ze tegenwoordig alleen caps maken voor rondhoofden en niet voor ovale hoofden (heb ik dus) neem ik gewoon genoegen met een andere helm :o

ik heb echt een ovaal hoofd en de meeste caps zitten idd dus niet lekker maar die ik nu heb wel, dus er zijn ook caps voor ovale hoofden (gelukkig) :P

ik denk dat het verschil met een ski helm ook is dat die lager in je nek zit, wat bij paardrijden natuurlijk niet echt veilig is als je zegmaar t whiplash fenomeen krijgt (wat bij paardrijden veeeel vaker gebeurd dan bij skieen omdat je daarbij je eigen bewegingen veel meer in de hand hebt als bij paardrijden)

http://www.healblog.net/whiplash-warning-signs/ (voor de foto)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:08

Inderdaad, met skiën kún je meer vaart maken dan op 't paard.
En je kunt ook aan stuntskiën doen en mooie sprongen maken waardoor je mogelijk hoger komt te vallen. :j

Maar vreemde slingers kun je net zo goed maken als je van je paard gelanceerd wordt vanuit volle galop.
Of wanneer je met je hoofd tegen een harde houten bakrand gekieperd wordt.

Ook de bouw van een skihelm is net even anders dan die van een cap.
En dat zal ongetwijfeld niet voor niets zo zijn.

Iedere helm is voor 'zn eigen doel geoptimaliseerd. En getest voor dat specifieke doel.
'k Blijf er dus bij om echt een cap op te doen tijdens het paardrijden, een racehelm als ik in de auto races rijd, een ski helm voor 't skiën en een fietshelm als ik op m'n mountainbike de ardennen door ga. :)

FloortjeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:11

Als je een skihelm koopt staat er duidelijk in het informatieboekje dat deze niet goedgekeurd is voor gebruik in de paarden- en motorsport!

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:32

@ celine14.. welke dan? ik heb er echt 80 geprobeerd, niks sluit goed aan, waardoor je er alsnog niks aan hebt

er zijn zoveel gebruiksvoorwerpen die niet gebruikt worden waarvoor ze gemaakt zijn.. :(:)
normaal reed ik altijd caploos.. vanwege dat cap dilemma dus,
maar sinds ik deze gevonden heb.. nooit meer wat anders.
Nogmaals, dan heb ik liever dat de shell van mn helm crackt, watvoor helm dan ook, dan mijn schedel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:51

Ik vind het een hele goede vraag! Ik vraag het me ook al een tijdje af. :P
Ik heb werkelijk geen idee. Met skiën kom je ook knap hard op de grond terecht. Ik lees mee. :)

Biinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:55

FriesWytske schreef:
Nooit, maar dan ook nooit een tweedehands cap kopen. Je weet nooit wat er mee gebeurt is.

Ik zou het nooit doen nee, maar als je een beetje krap in de centjes zit misschien wel een oplossing
want ik snap anders niet waarom je geen cap kunt kopen? gemiddelde cap is 50 euro en ik gebruik
mijn cap's meestal wel tussen de 5-6 jaar als ze niet veel beschadigd zijn en val weinig dus de euro's
haal je er wel uit hoor is een klein bedrag voor die jaren en een goeie besteding! kan beter zeggen dat
je een cap koopt, en als je voor een keer gaat rijden, van iemand lenen die je kent?
waarom dan überhaupt een ski helm?

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:05

Ja, het zou goed kunnen maar als ik mijn skihelm met een cap vergelijk zou ik toch liever een cap op willen hebben. Het is een groot ding die zo'n driekwart van je hoofd bedekt en daarnaast zit er vrij veel vulling in voor de kou, je zult dus nog veel sneller zweten, helemaal in de zomer. Ik zou toch voor de cap gaan.

anoukxxkevin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:30

als ik jou was zou ik gewoon een cap gebruiken :)

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:34

ik zeg nog steeds, skate helm is een goede oplossing als je geen passende cap kunt vinden.
die van mij blijft iig goed zitten, daar heb je dan alsnog meer aan dan een niet goed passende cap die er halverwege de val afvliegt. :')

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:05

er is een reden dat het skihelmen zijn en geen caps. ik zou het persoonlijk niet doen omdat ze toch zijn gemaakt voor andere dingen. ;)