wat te doen met 10jarige les geven.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

wat te doen met 10jarige les geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 09:47

ik heb een vraagje. ik gef al een paar weken een meisje van 10 les. ze kan nu redelijk doorzitten in draf en een beetje lichtrijden. we rijden bitloos en we trainen via parelli. nu weet ik niet zo goed wat ik in de les haar kan leren op een kindvriendelijke manier...

hebben jullie tips en ideeén?

groetjes maureen

fjordnina

Re: wat te doen met 10jarige les geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:10

Waarom begin je in het zadel en niet op de grond? Dat is immers je basis. Voordeel is ook dat het kind leert dat rijden niet het belangrijkste is, maar dat er meer wegen te bewandelen zijn.

Ik werk zelf via Voest en dit doen we ook met de kinderen op de buitenschoolse opvang. We maken vaak een begin op de grond en gaan dan op den duur afwisselend verder met rijden. Daar gebruiken we een barebackpad voor zodat ze goed leren voelen en gemakkelijk hun balans kunnen houden zonder gebruik te maken van de stijgbeugels.
Wat wij regelmatig doen is een kind op het paard blinddoeken en dan mag een ander kind het paard leiden. Het kind op het paard kan zo heel bewust voelen wat het paard doet en welke richting we op gaan. Daarbij worden vragen gesteld als welk been gaat nu naar voren of naar achteren en hoe voel je dat? Eigenlijk zijn we vooral bezig met een stukje bewustwording. Daarnaast wordt ook gewoon de draf e.d. wel aangeleerd.
Verder laten we de kinderen balkjes lopen zowel zelf, als met het paard aan de hand en onder het zadel. Zo leren ze dat ze het paard kunnen helpen bij het nemen van de balkjes. Ook slalommen om pionnen wordt veel gedaan om zo hun stuur meer te bevestigen. Dit kunnen ze bijv. ook aan de dubbele longe doen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 10:13

ja ok. leuk. maar dat meisje ik heb me trouwens vergist ze is 8:) en ze is nog heel jong ingesteld. dus grondwerk is nog eigenlijk te moeilijk voor haar. dus zijn we nu bezig met leren goed te zitten. maar nu willen we allebei iets anders en galop durf ik nog niet aan bij haar... ze rijd trouwens op een lekkere dikke fjord:0 mijn paardje

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:23

Ik laat ter afwisseling het een kind een slalomparcours uitzetten, met of zonder balkjes, door de hele bak en dan het parcours rijden. Als alles lekker gaat met ze dan doen we het parcours ook nog wel eens op tijd (wordt meestal draven en sturen). Kind rent ook zelf (zonder paard) het parcours op tijd. Leuk voor de variatie en echt hilarisch soms.
Verder zet ik pionnen neer soms op zeer korte afstand (stuur bevestigen) waar ze dan doorheen moeten slalommen. Iedere gemiste pion is een punt, doel is zo min mogelijk punten rijden.
In een pionnen parcours een plek opnemen waar ze 4 seconden moeten stilstaan.
Voltes rijden: eerst 1 draven, op vaste plek in draf en terug in stap. Dan 2 draven, verder naar 3, etc. Tussendoor steeds 1 volte stap.
Achtjes rijden waarbij ze moet sturen met haar gewicht op de binnenbeugel, figuren bedenken en laten rijden (wij doen heel veel letters als figuur die ze dan zo mooi mogelijk moet rijden).
Als je meer kinderen hebt kun je figuren-carrouselrijden.
Letters (op karton) neerzetten en ze een woord laten rijden.
Zakdoekje leggen, stoelendans, tikkertje,... ik verzin altijd maar gewoon vanalles ;)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 10:24

ja ze is echt beginner. sturen moet ze nog leren en draven kan net. maar bedankt pieps!
nog verdere opties?

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:27

Heb even naar je fjord gekeken... volgens mij kan ze daar ook achterste voren op rijden, op proberen te staan (in stilstand) en natuurlijk de molenwiek (benen aan 1 kant, omdraaien achterste voren gaan zitten, benen naar de andere kant en door draaien tot ze weer goed zit). Moet kunnen met zo'n lief paard.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:27

Ik maak met mijn leskindje van 7 vaak buitenritjes. In het begin hield ik mijn pony zelf vast aan het halster (touwhalster onder het hoofdstel) en had zij de teugels in handen, tegenwoordig loopt hij los. We stappen en draven en ze mag zelf kiezen of ze met of zonder zadel wil rijden.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 10:28

ja maar ik moet echt in de bak blijven:) gewoon wat makkelijke oefeningen of evenwichtsoefeningen

roju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:30

voltige achtige oefeningen, aan de longe!!! leuk, afwisselend, spannend en supergoed voor je balans!
handen achter het hoofd, een hand op de cap, een hand op de paardenbil, rondje om de wereld, liggen op je paard...klein beginnen en steeds verder uitbreiden. Stilstaand, in stap en in draf. Als je zo'n les afwisseld met een gewone les met zadel waarin ze zelfstandig rijdt blijft het leuk en leert ze veel.
Succes gegarandeerd!!!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:32

Oefeningen van Pieps doe ik ook met de kindjes. Molenwiek, oren en staart aanraken, eigen tenen aanraken, armen wijd in stap (vliegtuigje nadoen). :j En slalommen om pionnen, tussen balkjes door stappen en er overheen, leren ze leuk van sturen. Je kan er ook een heel parcours van maken met balkjes en pionnen verspreid door de hele bak.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 10:33

roju schreef:
voltige achtige oefeningen, aan de longe!!! leuk, afwisselend, spannend en supergoed voor je balans!
handen achter het hoofd, een hand op de cap, een hand op de paardenbil, rondje om de wereld, liggen op je paard...klein beginnen en steeds verder uitbreiden. Stilstaand, in stap en in draf. Als je zo'n les afwisseld met een gewone les met zadel waarin ze zelfstandig rijdt blijft het leuk en leert ze veel.
Succes gegarandeerd!!!

die is echt leuk! dat ga ik doen! dan doe ik dat in de roundpen met bbp en dan leuke voltigeoefeningen doen!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 10:33

ik weet er nog wel een paar!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:37

Mijn dochter begon met 7 en die begon met paard uit de wei halen. Onze Dartmoor. Dan liep de pony los naar haar toe. (Welliswaar voor een brokje, maar hij deed het toch maar mooi!) Dat gaf haar een enorme kik! Ook heeft ze bij Irene Smeets een ochtend geoefend met aan de hand lopen en voetjes optillen. Als jij zelf altijd Parelli doet met je fjord, dan moet ie zich daar toch ook voor lenen? Zeker met jou erbij, want jij bent immers de baas. :+

Hier hebben er er weer één van 7 en die leert weer eerst wandelen met de pony. Ik vind met een pony om kunnen gaan ook ontzettend belangrijk.

Met rijden kan je het kind leren om een ronde volte te leren rijden. Figuren oefenen. Op de ponyclub hebben we ook nog kat en muis. Tenenkrommend voor ouders van net beginnende kids, maar inmiddels gaat ook mijn dochter ook met pony op één oor door de bocht om te voorkomen dat ze getikt wordt. Verder is er een boek in de handel van ene Franka met allerlei tips om spelletjes te doen met beginnende kinderen en pony.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 10:41

ok leuk ! dankje

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:44

Wat jonge kindjes ook altijd leuk vinden, is om naar voorwerpen toe te rijden. Laat de kindjes dan ook zeker op gewichts- en beenhulpen proberen te sturen. Je hebt wel een brave pony nodig maar dat lijkt me geen probleem.
Een bal, stoel, emmer, borstel, etc in de piste en maak er een spelletje van :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 10:45

mijn pony is zeer braaf zal nooit zomaar iemadn eraf bokken maar is soms nog wel eens schrikkerig

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:50

Je kan het spul vast langs de bak zetten? Dan kan jij hem vast bomproof maken. ;) Goeie schriktraining!

luca_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:08

ik volg het topic even want ik ga vanaf volgende week een meisje van 8/9 lesgeven....

veel leuke ideeen!! :o

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 11:48

haha ja dankje! ik denk dat ik dat idee van roju ga doen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:55

Iig niet te serieus bezig zijn, en vooral niet te veel verwachten. Je kunt ze beter af en toe wat terughouden, dan ze in het diepe gooien.
De oudste dochter van mijn vriend is ook 8, en eerlijk gezegd verwachten wij helemaal niks van haar. Alleen maar dat ze lol heeft. We stellen wel eens dingen voor, zoals balkjes draven, springen etc. Ze rijd bitloos en vermaakt zich wel samen met haar zusje. Balkjes vind ze leuk, is toch moeilijk om overheen en doorheen te sturen. Poetsen, wandelen en knuffelen, ook allemaal zéér belangrijk!

Echt lessen komt wel als ze 10 is, persoonlijk vind ik 8 simpelweg te jong ervoor. Laat ze nu maar lekker onbekommert rondsjezen zodat ze iig stevig en zonder angst leert zitten. Als ze 10 is kan ze dan ook de concentratie en motoriek en kracht opbrengen om serieus wat te gaan doen.
In mijn os staat trouwens een filmpje van wat ze allemaal doen. :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 12:10

ja dat is een geode reactie!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:17

MIjn dochtertje is 7 en rijdt ook (op shets)
Maar simpele dingen als bv tikkertje vind ze helemaal geweldig. En het maakt haar niet uit of dit met of zonder zadel is.
Waar ze les hebben poetsen en zadelen zelf de pony's (natuurlijk wel met hulp).

Maar wat ze vaak het leukste vinden is de afwisseling!

Wat ze ondertussen allemaal gedaan hebben:
*Gewoon "normaal" les met zadel
*Zonder zadel, goed voor hun evenwicht.
*Oefeningen, beugels omhoog, neus aanraken, armen opwijd etc.
*Maar ook lange teugelen
*Met de sneeuw erachter sleeen
*Buitenrit in het bos
*Balkjes draven
*sla-ommen
* Dressuur proefje van Bixie AA rijden (heeft ook een wedstrijdje gereden toen ze nog maar net 4mnd reed)
*Tikkertje, en je ziet dat ze dan veel meer durven en doen dan tijdens de les. Is trouwens ook heel leuk om naar te kijken...
*Maar ook het mee helpen na de les, eten geven, zelf weer terug brengen naar het land/paddock etc.