Paard aanschaffen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maykoe

Paard aanschaffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 22:29

Samen met mijn ouders heb ik het idee om een paard of grote pony te kopen. Dit is niet 1 2 3 besloten. Ik heb onderhand al een paar verzorgponys gehad en dat ging goed. Maar het probleem waar we tegenaan lopen is de medische zorg. Een paard is niet zo duur maar mijnouders zijn bang voor de vele kosten als het paard ziek word. Kan je de kans op ziektes verminderen? Zonder al te veel kosten natuurlijk.

Akhal_Teke

Re: Paard aanschaffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:30

Je paard zo natuurlijk mogelijk houden. Dus zoveel mogelijk buiten i.p.v. op stal, dat scheelt al enorm.

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:31

Waarom vind je eigenlijk de manege saai? even offtopic

Maykoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 22:33

omdat paarden buiten de manege vrijer zijn...

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:35

Ik denk dat dat geheel van de manege afhangt hoor.

Maykoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 22:35

Akhal_Teke schreef:
Je paard zo natuurlijk mogelijk houden. Dus zoveel mogelijk buiten i.p.v. op stal, dat scheelt al enorm.

Daar zat ik ook aan te denken. Maar paarden hebben ook allergieèn soms. Hoe weet je nou 100% zeker waar een paard allemaal allergies voor is?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:35

Hoe dan ook, je paard kan altijd ziek worden en de rekening loopt al snel heel hoog op. Met een goede verzorging (voldoende weidegang, goede kwaliteit voer, passend tuig) zal de kans misschien dalen...Maar het paard kan dan nog steeds ziek worden, of een blessure krijgen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:38

Dat weet je niet, tenzij je vooraf je paard laat keuren op allergieen.

Maykoe schreef:
Akhal_Teke schreef:

Daar zat ik ook aan te denken. Maar paarden hebben ook allergieèn soms. Hoe weet je nou 100% zeker waar een paard allemaal allergies voor is?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:39

Het leven kent geen garanties en geeft geen zekerheden, en dat is voor paarden houden natuurlijk niet anders.
Het is vaak ook een kwestie van een beetje geluk hebben, en zoveel mogelijk proberen uit te sluiten, door bijvoorbeeld het paard bij aankoop klinisch en röntgenologisch te keuren.

Ik zou mijn paard inderdaad ook zo natuurlijk mogelijk houden, en vooral een potje voor onvoorziene kosten achter de hand houden, voordat je daadwerkelijk tot aanschaf van een paard overgaat.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:51

Je zou een verzekering voor je paard kunnen afsluiten, maar dat kost ook veel. Makkelijker is om dat geld gewoon zelf op te sparen voor noodgevallen.

Ik denk dat het enige wat je kunt doen is alles goed bijhouden en niet beknibbelen op goed voer, ontworming, hoefsmid, entingen, gebitsverzorging etc. Koop bijvoorbeeld een goed zadel, dat vermindert de kans op rugproblemen. En lees je in over elk onderwerp. Dan krijg je inzicht in de verschillende (gezondheids)risico's die aan elke keuze kleven. Je kunt dan voor jouw paard de beste keuze maken.

Ga vooral niet heel krampachtig met je paard om, zodat hij maar niks oploopt. Dat werkt vaak averechts.

En last but not least: Koop vooral een gezond paard! Laat hem voor aankoop keuren door een dierenarts. Naast een klinische keuring kun je ook röntgenologisch laten keuren. Dat kost wel wat maar zo verklein je wel de kans op problemen.

Oh, en nog iets (ik bedenk steeds meer :) ); Stel voor jezelf een grens tot hoever het (financiëel) mag gaan. Als je paard iets oploopt wat jouw portemonnee te boven gaat, kies dan voor inslapen of de slacht. Het scheelt de helft als je dit vantevoren bedacht hebt en je hier ook steeds bewust van bent.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:55

Hmm, ik realiseer me dat wat ik hierboven geschreven heb niet bepaald kostenbesparend is :p. Bijna alle voorzorgsmaatregelen kosten nou eenmaal geld.

Het goedkoopst is een paard kopen en er maar het beste van hopen (wel met basisverzorging uiteraard).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:45

En je verkleint het risico ook als je een paard koopt dat je al een tijd kent, bijv bij kennissen of vrienden, en waarvan je weet dat het zelden ziek is en geen allergien ed heeft. Maar ook dat is geen garantie natuurlijk.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:16

Dit topic volg ik ook even.

Wil waarschijnlijk ook een eigen paard kopen. Dus dan zijn dit soort topics altijd heel handig O:)

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:19

LindyH schreef:
Oh, en nog iets (ik bedenk steeds meer :) ); Stel voor jezelf een grens tot hoever het (financiëel) mag gaan. Als je paard iets oploopt wat jouw portemonnee te boven gaat, kies dan voor inslapen of de slacht. Het scheelt de helft als je dit vantevoren bedacht hebt en je hier ook steeds bewust van bent.

Ja maar deze keuze is vooraf heel moeilijk te maken. Ik denk dat als je voor die keuze staat je toch alles wilt proberen voor je paard. Tenminste als ik dat niet zou doen zou ik der denk echt spijt van krijgen en me schuldig voelen tegenover t paard...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:36

De kans op medische kosten is vaak groter indien je een paard krijgt of in een goedkopere prijsklasse aangekocht hebt. Dan bedoel ik dus een prijs waarvan je van te voren al zou kunnen weten dat er iets aan het paard zou kunnen zijn, zoals een aanschaf onder een normaal bedrag voor dat paard (denk aan raspaarden).
Daarbij een gezond paard vandaag kan morgen doodziek zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:39

Tja, risico is er altijd. Of ze nou binnen of buiten staan maakt IMO niet uit.
In 2009 heb ik een pech jaar gehad. Mijn haflinger raakte geblesseerd (mogelijk door een eerder veulen, mogelijk door een schuiver op de wei). Diverse bezoeken aan de kliniek, 1600 euro lichter, niet goed gekomen, en paard staat inmiddels met vroeg pensioen op een zorgboerderij.
Mijn shetje verongelukte in de groep. Met spoed naar de kliniek, 350 euro lichter, pony in laten slapen.

Daarintegen heb ik in de voorgaande jaren (shet had ik 12 jaar, haf had ik 10 jaar) nauwelijks kosten gehad, buiten de entingen om en 2x koliek.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:56

Ja dit is ook het enige dat mij nog een beetje tegen houd om een eigen paard te kopen.
Ik heb bij mijn verzorgpony gezien hoeveel pech je kan hebben en hoeveel geld je dan als eigenaar kwijt bent als hij een aantal weken in een kliniek moet staan en aan de medicijnen moet.

Playle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:33

Denk ook dat je gewoon geluk moet hebben niks is zeker, verzekeren is een optie maar daar kunnen ook haken en ogen aan zitten.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:21

Mijn gepensioneerde paard heeft duizenden euro's aan medische kosten gehad en wat ben ik blij dat hij verzekerd is, dat scheelde enorm. Mijn andere paard heb ik nu twee jaar en alleen entingen etc gekost maar ook hem heb ik verzekerd.
Ik heb meegemaakt hoe ontzettend snel de kosten kunnen oplopen en als je dan toch van elke rekening 70 of 80 % terug krijgt is dat wel erg prettig. Mijn paard heeft diverse beenproblemen gehad en de verzekering heeft nooit moeilijk gedaan.

Verder je paard lekker veel buiten, vrije beweging is erg goed voor een paard. En verder een dosis geluk en hopen dat je een paard treft wat ook een beetje zuinig is op zichzelf.

Wuppi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:29

Een paard is en blijft duur en een ongeluk zit in een klein hoekje.
Uit ervaring weet ik dat de medische kosten in korte tijd enorm kunnen oplopen, ook bij een klein ongelukje.
Als je niet een "potje" hebt om medische kosten te betalen moet je je paard verzekeren want niet behandelen of direct je paard in laten slapen als ie iets krijgt lijkt me niet echt een optie...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:08

Mijn pensionhoudster heeft al 20 jaar paarden en eigenlijk nog nooit wat gehad met ze... 's Nachts lekker op stal, goede (!!!!) kwaliteit ruwvoer, rust en regelmaat, niet in al te grote groepen naar buiten.
Maar ook dan kun je pech hebben. Koliek etc kun je voor een groot deel voorkomen met goed voedsel maar pech kun je altijd hebben. Ze kunnen ook een keer zich verstappen en een peesblessure oplopen.

Beknibbel inderdaad niet op belangrijke dingen als voer etc. Veel mensen onderschatten hoe belangrijk oa goed hooi is en een goede brok doet ook een hoop.
Vooral wijs met je paard omgaan, dan kom je het verste. Mn vorige pony heeft in de 2 jaar dat ik hem had nooit iets gehad waar een da bij moest. Huidige paard zette na een maand zn voet ongelukkig neer en heeft een peesblessure... Die pech kun je gewoon hebben.

Zou idd verzekeren, dat sowieso. Verder accepteren dat ieder paard iets kan gaan mankeren...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:16

troi schreef:
En je verkleint het risico ook als je een paard koopt dat je al een tijd kent, bijv bij kennissen of vrienden, en waarvan je weet dat het zelden ziek is en geen allergien ed heeft. Maar ook dat is geen garantie natuurlijk.

En toch is dat ook niet zaligmakend hor. Want mijn paard heb ik 5 jaar verzorgd, nooit wat gemankeerd en nadat ik haar gekocht heb, hebben we de eerste 1,5 jaar alleen maar DA kosten gemaakt ivm luchtwegproblemen die ineens begonnen.

Keuren voor aanschaf is wel het minste wat je kunt doen. Goede verzorging en je ogen open houden icm gezond verstand gebruiken moeten een hoop (hoge) DA kosten kunnen voorkomen. Maar ziek worden kan altijd, je kunt ze nu eenmaal niet in een glazen hokje proppen om te voorkomen dat ze iets krijgen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:20

het goedkoopste voor jou is denk ik een lease paard zoeken en de kosten delen :)