Pony geënt, staat niet in paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Pony geënt, staat niet in paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 23:05

Mijn pony heb ik 2 maanden geleden teruggehaald nadat ik haar had verkocht vlak voor mijn bevalling.
Nu is ze in november geënt, alleen het staat niet in het paspoort omdat ze die toen nog niet hadden.
Het terughalen is niet helemaal vlekkeloos verlopen, dus langsgaan oid wil ik niet.

Hoe kan ik dit oplossen. Zijn er dan problemen met vervoer, of denkt de DA bij een volgende eting dat ze haar basisenting weer moet oid?
Wie heeft er tips wat ik hiermee kan doen?

Setteli

Re: Pony geënt, staat niet in paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:08

Weet je welke dierenarts haar geent heeft? Misschien dat je daarmee contact kan opnemen en hij alsnog het in het paspoort wil zetten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:09

Als je wedstrijden rijd zal je opnieuw een basisenting moeten geven.

Ik heb vorig jaar mijn beide ex-pony's teruggehaald (overigens gewoon in prima overleg) en die misten allebei een enting, die heb ik gewoon laten enten omdat ze nooit ergens komen, had ik naar de keuring oid gegaan dan hadden ze wel een nieuwe basisenting gemoeten.

edit: wat setteli zegt is ook een oplossing, misschien hebben ze het op de kliniek geregistreerd staan

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:09

weet je niet in welke kliniek ze is geënt, of door welke dierenarts?
Want dan zou je even kunnen bellen en vragen of ze alsnog het paspoort willen invullen.
Als ze dat niet willen, dan zit er niks anders op dan de basis-enting te geven. Dan heb je voor de KNHS de boel weel kloppend.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 23:11

Ik heb geen idee welke Da het is geweest helaas.
Verder rij ik ook geen wedstrijden. En we gaan ook weinig weg. Soms eens bos oid. Maar wil ook eens naar het strand oid, dus dan moet ik haar wel vervoeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:13

Als je zeker weet dat ze is geent, even naar je DA gaan en de enting laten noteren.
Zo niet, basisenting laten geven.
Als je verder geen wedstrijden rijdt, maakt het niet uit of de enting in het boekje staat.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:13

bel je eigen da en leg het verhaal uit, misschien kan hij iets voor je doen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:14

voor vervoer is enten niet verplicht.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:17

Nee, voor vervoer is enten niet nodig, alleen voor wedstrijden rijden. Er zijn ook pensionstallen die alleen ge-ente paarden willen stallen, maar als je het dier bij huis hebt staan heb je daar dus ook niets mee van doen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:19

Polly schreef:
voor vervoer is enten niet verplicht.

dacht ik ook

en als jij tegen je stal baas de situatie uitlegt waarom het paspoort niet helemaal vol is met stickers dan is het toch goed??

ik heb nooit een probleem gemaakt van stickers zolang ik maar weet dat ze geent zijn +:)+

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 23:21

Als het voor het vervoer niet verplicht is dan is het wel prima. Maar vind het wel fijn als alles in orde is :+ Mocht ik ooit eens een wedstrijdje rijden oid.
Zal mijn eigen DA ook wel even bellen om te vragen wat hij kan doen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:23

Als je ooit een wedstrijdje wil rijden, zou ik er nu gewoon een nieuwe basis-enting in knallen.

Je schrijft dat het terug halen niet makkelijk ging, wellicht hebben ze dan ook niet helemaal eerlijk gezegd dat ze wel geent is. Er zijn namelijk niet veel dierenartsen die wel enten maar geen stickertje plakken...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:26

Nell_ schreef:
Als het voor het vervoer niet verplicht is dan is het wel prima. Maar vind het wel fijn als alles in orde is :+ Mocht ik ooit eens een wedstrijdje rijden oid.
Zal mijn eigen DA ook wel even bellen om te vragen wat hij kan doen.

Nou toppie toch ?
Nie meer druk over maken +:)+

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 23:27

Ze hadden het paspoort niet :+ Opzich zijn ze wel eerlijk geweest dus het enten geloof ik wel.

Idd laat ik het dan maar zo. :+ Echt wedstrijdambities hebben we toch niet haha.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:28

Je kan je DA wel vragen, maar die heeft het stickertje niet van de enting. En voor de wedstrijden is dat stickertje dus tegenwoordig verplicht. Gewoon lekker geen wedstrijden rijden en niet naar een keuring willen, dan is er geen haan die er naar kraait. Voor vervoer is het niet nodig en om nu na in november geënt te zijn weer een nieuwe basisenting te doen lijkt me ook niet geslaagd. Nu enten en dan binnen 3 maanden weer, dat is dan in 8 maanden drie keer...

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:44

voor de zekerheid toch 2x enten (basis en vervolg)
doe je dit niet en je gaat zelf ooit weer op wedstrijd / of je pony wordt verkocht en de volgende eigenaar wil op wedstrijd dan klopt jouw entingshistorie niet. Dit kan bij controle uitsluiting geven van de wedstrijd.
wil je dat risico (ooit?) lopen. zo ja, dan niet enten/ zo nee, dan gewoon 2x enten.

MyNameIs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:00

Ik heb mijn pony destijds gekocht zonder paspoort, maar hij was wel ingeënt. Ik heb de DA van de oude eigenaren benaderd en om een uitdraai gevraagd, zodat ik er zeker van was en wel kon aantonen dat hij daadwerkelijk zijn entingen altijd netjes had gehad.

Maar ik begrijp uit je verhaal dat de DA niet bij je bekend is?

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:22

Als je geen wedstrijden wilt rijden, zou ik het gewoon laten zitten. Mocht je dat in de toekomst wel willen, kun je altijd nog de basisenting opnieuw doen :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 17:43

Nu een basisenting vind ik sowieso te vroeg. Dan wordt ze in korte tijd wel erg vaak geent. Kan wel even een smsje sturen anders welke DA het was. Of ze antwoorden is een 2e :')

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:38

Ik had ook een keer mijn paspoort niet bij me toen mijn pony geënt werd, en het is er daarna helemaal bij ingeschoten. Het jaar erop heb ik het aan de dierenarts uitgelegd (een andere dierenarts als die is wezen enten overigens) en die heeft erbij gezet dat de enthistorie in orde is. Als ik wedstrijden had gereden had hij dit niet gedaan maar het ging om mijn shet dus hij vertrouwde het wel :-)