Hoe snel conditie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Hoe snel conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 19:23

Hoihoi!
Ik ben van plan om mee te doen aan ringsteken dit jaar, ik heb begin mei een karretje, en eind juni is ringsteken. Wat ik nou wil vragen, Hoelang duurt het voor dat hij dat vol kan houden?

Nu, onder het zadel, ga ik vaak naar de hei, rijd dan 2 uur, soms langer, of korter, en dat kan hij makkelijk, hij zweet dan soms nog niet eens,
Maar als ik hem voor de kar zet, en ik draaf een kwartiertje, staat hij te pompen, dat snap ik erg goed,
Maar hoelang moeten ze kunnen draven achter elkaar met ringsteken?
En hoelang doe je daar ongeveer over? Haalt hij dat in 2 maanden?

Xxx [naam]

ps. hij krijgt best snel conditie hoor! ;)
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 14-03-12 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Re: Hoe snel conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:25

Hoe oud is de pony?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 19:30

nog maar 5 jaartjes :D

weet je nu meer? :D
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 14-03-12 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:15

Met een goed programma kun je je pony heel snel in conditie verbeteren. Daarvoor doe je een interval training. Ga lekker op buitenrit en neem een horloge mee, begin met tien minuten stappen, dan vijf minuten aaneen draven, 2 minuten stappen vervolgens weer 5 minuten draven. Draaf een keer of vijf, verder geniet je gewoon van je rit en doe je wat je altijd doet.
Als je weer gaat breid je een beetje uit, 10 min stap, 5 min draf, 2 min stap , 6 min draf , de vijfde keer vervang je voor drie minuten in galop. Je kunt het steeds verder op bouwen en varrieren. Belangrijk is dat je actie vraagt en daarop een korte tijd gas terug neemt. Langer dan tien minuten aaneen hoef je echt niet te gaan want dat is niet nodig en ook wel belastend.
Niet sloom stappen, maar goed doorstappen als de stap aan de beurt is. In stap bouwt je pony ook conditie op.
Je hoeft ook echt niet elke dag te rijden, als je drie keer in de week traint is dat ruim voldoende, daarnaast kun je natuurlijk gewoon de dagelijkse dingen blijven doen. Met dit programma is je pony in drie weken een stuk verbeterd in zijn conditie. En als ik lees dat je nu ritten maakt van ongeveer twee uur dan maak ik me over die conditie niet zo heel veel zorgen.
Een paard is van nature een atleet dus echt veel hoeft niet voor jouw doel. Let er op dat je niet te lang van te voren begint. Mei is vroeg genoeg. Dit programma is ook lekker om te dikke paarden af te laten vallen al moet je dan wel de duur iets verkorten, 2 minuten aaneen door draven is voor een echte dikkert al best veel. Dikkerts mogen wel elke dag...

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:24

Waar ga je ringsteken?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:08

amado7 schreef:
weet je nu meer? :D

Mag ik ook nog een hapje eten ;) een vijfjarige, daar moet je toch het een en ander achterwege laten. Longeertraining is bijvoorbeeld niet te lang/vaak aan te raden, omdat het skelet nog volop in ontwikkeling is. Longeren is vrij zwaar voor je pony. Wat wel een leuke manier is om op conditie te komen is om een a twee keer in de week met heb te gaan fietsen of steppen. Het beste is om dit op intervalniveau te doen, dus stap, draf en galop afwisselen en het schema uitbouwen. De gangen kan je het beste op stevig tempo vragen, maar je moet oppassen dat je het paard weer niet overvraagt. Op die manier kan je hem onbelast trainen op langere afstanden, wat het uithoudingsvermogen ten goede komt. Twee aandachtspunten zijn wel dat je pony recht moet blijven in het lichaam, en dus niet op je mag gaan hangen, en hij moet goed begrijpen dat hij niet mag trekken of je voorbij lopen.

Zorg naast zoiets ook voor afwisseling. Het is me niet helemaal duidelijk of hij betuigd of bereden is, maar in beide gevallen moet je 1-2 keer per week dressuurmatig blijven trainen. Je zou 1 keer kunnen longeren, maar niet te lang. Daarnaast moet je rekening houden met het aantal dagen dat je nu met hem werkt. Als je nu bijvoorbeeld 5 dagen werkt moet je heel rustig opbouwen en dan kan je op den duur een dag erbij pakken. Een dag rust is wel een vereiste. Je kan hem dan wel losgooien, en in ieder geval buiten zetten, maar niet longeren of rijden.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 20:13

Bedankt voor je reactie!
Het is zo, hij is bereden, en wordt ongeveer 4 keer in de week gereden, soms vaker, soms minder..
We rijden soms 2 uur lang , of 3 uur lang hoor, dus het zou geen probleem zijn, ik longeer af en toe, meer voor de afwisseling.. ik heb nu nog geen karretje, maar kan altijd ie van een vriendin een keertje pakken. Ook aan de fiets doe ik wel eens. maar als ik hem voor de kar zet, en je draaft 10 minuten, ongeveer, dan begint hij echt te zweten, dus mijn vraag was, is dat snel op te bouwen en hoe ?
Ik heb veel aan jullie reacties! Ik ga het opbouwen, en proberen onder het zadel veel te draven, en dan even te stappen, en dan weer poos draven, en zo zeg maar opbouwen.

Nog meer reacties en tips? :D