Tis een lieverd hoor alleen zijn er maar 2 mensen die op haar kunnen rijden. Andere mensen krijgen geeneens de voet in de beugel. Ze laat je geeneens opstappen als je al zit dan gaat ze er gewoon keihard vandoor of probeerd je er af te bokken..
Het is een pony met een verleden. Heb haar ook echt uit de oliebol gehaald. Ze was ontzettend angstig en wilde niks van mensen weten.. Veel geduld gehad en nu is ze harstikke lief. Tot dat je er iemand vreemd mee aan de gang laat gaan.
Ik zou graag willen dat er ook andere mensen op zouden kunnen rijden. Ik heb haar toen als het ware opgevangen maar ik wil dat ze uiteindelijk natuurlijk een lief ander baasje krijgt.. Maar hoe krijg ik het voor elkaar.. Als iemand tips heeft hoor ik het graag...
Ik denk dat het beste is dat heel veel mensen met haar om gaan, dus niet rijden, maar gewoon grondwerk bijvoorbeeld. Als dat ook nog teveel gevraagd is laat je eerst mensen haar wat voer geven en aaien. Als alles aan de hand goed gaat denk ik dat het rijden ook gemakkelijker wordt
In plaats van van je pony een manegepony te maken zou ik er eerder voor kiezen om in het belang van het paard gewoon heel kieskeurig te zijn in wie uiteindelijk haar nieuwe baasje wordt en goed te kijken met wie ze een echte klik heeft.
Ik ben het met dianaw33 eens. Het zegt al heel wat dat ze ervoor heeft gekozen om jou te vertrouwen ondanks haar verleden, het minste wat je dan kunt doen als je haar weg doet, is een baasje zoeken dat net zo welwillend is als jij om haar beter te leren kennen en de tijd te nemen, zodat ze nergens toe gedwongen wordt.
Daarbij denk ik wel dat het goed voor haar zou zijn om zich meer op haar gemak te voelen bij andere mensen. Wat ik zou doen is een aantal mensen vragen die rustig, zelfverzekerd en open zijn (dus geen mensen die angstig, nerveus of druk zijn) om tijdens het grondwerken bij je in de bak te gaan staan met wat lekkers. Dan kun je haar langs die mensen leiden, waardoor zij positieve associaties zal krijgen bij mensen (door het voer). Op een gegeven moment kun je dit dan uitbreiden naar een zadel op haar te hebben terwijl de mensen haar dan bijvoorbeeld voer geven, een klopje op het zadel geven, voer geven en weer weg, zodat ze merkt dat mensen niet per se iets van haar willen, ook al ligt er een zadel op haar. En dan steeds iets meer erbij totdat ze alles toe laat.
En wees vooral niet "bang" voor het zadel. Probeer niet te denken "Oh jee, nu heeft ze een zadel op dus is ze bang voor andere mensen, oppassen dus". Veel mensen doen dit, waardoor ze onbewust de angst van de pony versterken.
Succes!
Tigra_
Geplaatst: 16-03-12 23:05
Waarom zet je niet iets van een advertentie waarin je het paard eerst aanbied als leasepony, zodat je zelf mensen kunt helpen en begeleiden en dat die mensen bereid zijn ze over een half jaar(of over een langere periode) te kopen. Ik zie het vaker hoor dat een pony ter lease aangeboden wordt met de optie over koop na een bepaalde tijd. Zo kan je pony eerst goed aan de mensen wennen en de mensen aan de pony voordat je hem daadwerkelijk weg doet. Je kan dan voor het lease bedrag gewoon klein houden zodat je wel serieuze mensen krijgt natuurlijk. En zo heb je zelf de mogelijkheid om ze zelf te leren omgaan met de pony.